Wil je met je bedrijf groeien en meer opportuniteiten zien, maar weet je niet waar te beginnen? Soraya El Khounchar van The Legal House loodst je door verschillende mogelijkheden én geeft je de nodige realitychecks. “Groei is niet comfortabel. Bij een grote, volgende stap van je bedrijf moet je opnieuw leren loslaten. Vennoten of een managementteam in je bedrijf toelaten is iets engs. Het vergt een diep vertrouwen en geloof in je product en jezelf.” 
Elke ondernemer kan groeien, maar de vraag is: wil je het? Wil je je missie realiseren op een grotere schaal? Weet dat het helemaal goed is om dat niet willen. Ben je wel klaar? Dan is het tijd om je impulsieve beslissingen en ongeduld aan de kant te zetten. Deze volgende stappen vragen een zekere maturiteit van de ondernemer. Ongeduldig en impulsief zijn kan je je bedrijf kosten. Een duidelijke missie waarin je oprecht gelooft is ook essentieel. Dit zal ervoor zorgen dat je meer zal durven en doorzetten. En dat is nodig voor deze volgende stappen. Groei is niet comfortabel. Bij een grote, volgende stap van je bedrijf moet je opnieuw leren loslaten. Vennoten of een managementteam in je bedrijf toelaten is iets engs. Het vergt een diep vertrouwen en geloof in je product en jezelf. Onthoud dat de manier waarop je groeit, moet passen bij je persoonlijkheid en bedrijf. 

1/ Stel een managementteam samen

Wil je met je bedrijf de comfortzone verlaten maar ben je nog niet klaar voor grote veranderingen? Dan kan een managementteam samenstellen een veilige, volgende stap zijn. Een managementteam kan bestaan uit een collega en twee of drie externe ondernemers. Een externe ondernemer kan bijvoorbeeld een financieel expert, een businessstrateeg of een marketingspecialist zijn. Je bepaalt wie deel uitmaakt van je team en wanneer jullie samenkomen. Die externe ondernemers kunnen uit een volledig andere sector zijn. Het grote voordeel van een managementteam? Iedereen binnen dat team heeft een gelijkaardige missie en geeft je bedrijf een frisse wind. Tijdens meetings kijkt elke manager wat haalbaar is binnen zijn of haar expertise en werpt hij of zij licht op onderwerpen waar je als CEO misschien minder bij stilstaat. Dankzij die verschillende inzichten groeit en innoveert je bedrijf sneller.
Soraya_The Legal House
© FRANKIE AND FISH
“Een belangrijke tip die ik mijn cliënten altijd meegeef wanneer ze willen samenwerken met een vennoot: Don’t sweat the small stuff.’” 
– Soraya

2/ Giet je concept in een franchise

Een franchise is niet voor elk bedrijf relevant. De meeste voorbeelden van een franchise vind je terug in de horeca. Denk maar aan een vegan koffiebar met een duidelijk concept en sterke branding die je gemakkelijk kan copy-pasten op een andere locatie. Een franchise houdt voor zowel de zelfstandige partner die je zaak zal uitbaten (franchisenemer) als jij (franchisegever) rechten en plichten in. Jij als franchisegever deelt onder andere je bedrijfsnaam, kennis en kwaliteit aan de franchisenemer. Je leidt het personeel op en bereidt de franchisenemer voor op allerlei scenario’s. In ruil daarvoor krijg jij een percentage op de omzet en betaal je een vaste opstartkost. Verder blijft de zaak van de franchisenemer. De brandingkleuren en producten zijn hetzelfde als in je eigen zaak. Daarom is dit geen grote verandering voor jou als ondernemer. Je laat iets minder controle los. Maar vergeet niet, een franchise gaat samen met veel huiswerk. Je investeert veel tijd en energie aan marktonderzoek, research en pitches. Waarom? Je moet een potentiële franchisenemer overtuigen van je succes. Bovendien moeten je bedrijfsprocessen daarop voorzien zijn. Elk proces moet vlot gecopy‑pastet worden. Geen verrassing dus dat de voorbereidingen van een franchise zeker een jaar tijd in beslag nemen. 
Heb je met je zaak een stevige brand opgebouwd? Dan kan je ook samenwerken met andere ondernemers dankzij gebruiklicenties. In zulke gevallen leen je de naam van je zaak aan hen zodat bijvoorbeeld een dienstverlener onder je naam bepaalde diensten kan leveren.

3/ Groei door een strategische overname

In mijn interview voor Bossy’s Sustainable Issue zei ik het al: “Waarom zou je van nul beginnen als er andere mogelijkheden zijn? Ik weet niet wie het ons influisterde dat ondernemen bloed, zweet en tranen moet kosten, elke dag opnieuw. Ik heb er lang over gedaan om te beseffen dat dat echt niet zo hoeft te zijn.” Wil je niet helemaal van nul beginnen maar je zaak strategisch doen groeien? Kijk dan naar de bestaande markt en ga op zoek naar een ander bedrijf met gelijkaardige waarden en missies. Misschien willen de eigenaars op termijn afbouwen of stoppen? Ga in gesprek met elkaar. Wie weet staan de eigenaars open voor een overname en kan jij een deel van hun aanbod toevoegen aan je bedrijf. Onthoud dat je zelfs niet het volledige aanbod hoeft over te nemen. Je kan een deel van hun activiteiten integreren in je zaak. Wat bij deze stap ook belangrijk is? Een uitgebreide kennis van je cijfers. Maak daarom samen met je boekhouder een financieel plan waarin onder andere alle kosten en de ROI (return on investment, n.v.d.r) zijn opgenomen. Een overname moet gefundeerd zijn. Een stevige voorbereiding en je omringen met experten is daarom een must. 
Soraya_The Legal House
© FRANKIE AND FISH
“Van vandaag op morgen met je bedrijf stoppen is not done. Je team, klanten, personeel, andere partners en bedrijfsprocessen hebben hiervoor veel tijd nodig.”
– Soraya

4/ Laat een vennoot toe

In plaats van een werknemer aan te nemen, kan je je bedrijf uitbouwen samen met een vennoot. Een vennoot staat in tegenstelling tot een werknemer samen met jou aan het stuur. Die persoon gaat voor de volle 100% en heeft dezelfde missie en toekomst voor ogen. Falen en klinken op succes doen jullie samen. Je vennoot is je klankbord en je best friend in business. Jullie zijn op persoonlijk én professioneel vlak een perfecte match. Hij of zij vult je aan zodat je zaak kan groeien. Een belangrijke tip die ik mijn cliënten altijd meegeef wanneer ze willen samenwerken met een vennoot: Don’t sweat the small stuff’. Heb vertrouwen in elkaars expertise. Ben je een micromanager? Dan ben je nog niet klaar voor deze stap. Je moet iets kunnen loslaten om zo iets nieuws te kunnen toelaten. Jullie zullen het waarschijnlijk niet over alles eens zijn. Maar blaas een samenwerking niet op omdat jullie liever andere brandingkleuren willen. Vennoten zijn vergelijk ik eigenlijk een beetje als met iemand trouwen. In zo’n relatie is het ook essentieel dat je eerlijk durft te communiceren tegenover elkaar. Je moet elke dag samen grote beslissingen nemen en het grote geheel kunnen zien. Om een ontmanteling van een vennootschap te voorkomen, stel ik daarom bij het begin een aantal vervelende vragen. Met die vragen wil ik de neuzen van de vennoten in dezelfde richting krijgen. Soms lukt dat niet en ontdekken we dat er té veel verschillen zijn. Daardoor lopen er al sommige samenwerkingen mis nog voor ze effectief starten. Personeel is bijvoorbeeld zo’n moeilijk onderwerp. Vaak zien ondernemers het proces van een sollicitatie of een beloning van het personeel anders. Bereid je hierop voor en ga geen enkel onderwerp uit de weg. 
Je kan met meerdere kandidaten spreken voor je een vennoot kiest. Je moet daarvoor nog geen tienjarenplan hebben uitgestippeld, maar er moet wel een klik zijn.

5/ Bereid je exitstrategie voor 

Het slechtste dat je kan doen is je elke dag inzetten voor je bedrijf en nooit nadenken over een exitstrategie. Je kan niet blijven bollen totdat je het allemaal beu bent en dan grofweg de handdoek in de ring gooien. Er komt een punt waarop je een stap opzij moet durven zetten. Een exitstrategie is er voor ondernemers die zichzelf op termijn willen loskoppelen van hun bedrijf. In zulke gevallen verkoop je een deel van je bedrijf aan iemand anders. Je zal de volgende in rij klaarstomen zodat hij of zij je takenpakket en rol moeiteloos kan overnemen. Hierdoor loopt de samenwerking volledig anders dan bij een vennootschap. Je werkt even nauw samen, maar wel met een deadline in het achterhoofd. Hoewel zo’n samenwerking bij een exitstrategie anders loopt, is het ook hier essentieel dat jullie elkaar volledig vertrouwen. De deadline van je exit is hierbij belangrijk. Samen met het team en je experten kan je naar dat moment toewerken. Van vandaag op morgen met je bedrijf stoppen is not done. Je team, klanten, personeel, andere partners en bedrijfsprocessen hebben hiervoor veel tijd nodig. Zo moeten ze het vertrouwen dat ze in jou hebben, kunnen terugvinden in de volgende persoon. Verder bekijk ik samen met jou welke doelen jij nog wil behalen binnen die termijn. We kijken ook naar de waardebepaling van je bedrijf. Elke plant, elke meubel… kortom elke investering heeft tijd, geld en energie van jou gevraagd. Alles binnen je bedrijf heeft een waarde en die waarde kan je claimen wanneer iemand bereid is om je bedrijf verder te doen groeien. Zo kan je je verhaal bij dit bedrijf met een voldaan gevoel afronden en jezelf misschien al voorbereiden op een volgend project. 

Ben jij klaar om de stap te zetten? Dit najaar lanceert Soraya een nieuw concept samen met successtrateeg Eline Massin om samen aan de slag met ondernemers die verder willen groeien. Heb je interesse? Schrijf je in voor deze wachtlijst voor meer details.

Beeld: Frankie and Fish