5/ Bereid je exitstrategie voor
Het slechtste dat je kan doen is je elke dag inzetten voor je bedrijf en nooit nadenken over een exitstrategie. Je kan niet blijven bollen totdat je het allemaal beu bent en dan grofweg de handdoek in de ring gooien. Er komt een punt waarop je een stap opzij moet durven zetten. Een exitstrategie is er voor ondernemers die zichzelf op termijn willen loskoppelen van hun bedrijf. In zulke gevallen verkoop je een deel van je bedrijf aan iemand anders. Je zal de volgende in rij klaarstomen zodat hij of zij je takenpakket en rol moeiteloos kan overnemen. Hierdoor loopt de samenwerking volledig anders dan bij een vennootschap. Je werkt even nauw samen, maar wel met een deadline in het achterhoofd. Hoewel zo’n samenwerking bij een exitstrategie anders loopt, is het ook hier essentieel dat jullie elkaar volledig vertrouwen. De deadline van je exit is hierbij belangrijk. Samen met het team en je experten kan je naar dat moment toewerken. Van vandaag op morgen met je bedrijf stoppen is not done. Je team, klanten, personeel, andere partners en bedrijfsprocessen hebben hiervoor veel tijd nodig. Zo moeten ze het vertrouwen dat ze in jou hebben, kunnen terugvinden in de volgende persoon. Verder bekijk ik samen met jou welke doelen jij nog wil behalen binnen die termijn. We kijken ook naar de waardebepaling van je bedrijf. Elke plant, elke meubel… kortom elke investering heeft tijd, geld en energie van jou gevraagd. Alles binnen je bedrijf heeft een waarde en die waarde kan je claimen wanneer iemand bereid is om je bedrijf verder te doen groeien. Zo kan je je verhaal bij dit bedrijf met een voldaan gevoel afronden en jezelf misschien al voorbereiden op een volgend project.