Online masterclasses zijn booming businesses. Dat merkt juridisch expert Soraya El Khounchar van The Legal House in het aantal vragen van haar klanten hierover. “Ondernemers starten met een passie en weten meestal via trial-and-error welke wetten er zijn.” Soraya verkiest een proactieve aanpak en vertelt ons tijdens een interview dat je niet hoeft te wachten tot je te maken hebt met een geschil. Vink daarom deze juridische reminders af voor je een online cursus begint.

Zelfzekerder dankzij juridische kennis? Yes, you can

“Ik merk dat de meest ondernemers last hebben van juridische onzekerheid. Ze weten niet wat hun rechten zijn en durven daarom geen risico’s te nemen. Hetzelfde geldt voor ondernemers die aan de slag gaan met online cursussen.” Soraya geeft toe dat ze daarom vaak zegt dat ze eigenlijk zelfvertrouwen verkoopt in plaats van juridische advies. “Ik zet de puntjes op de i zodat je kan doen waar je goed in bent en je niet hoeft te stressen over regels en wetten. Om de lancering van een online cursus vlotter én correcter te laten verlopen maakte ik een checklist met tips die je kan toepassen om juridische onzekerheid te vermijden.” Ontdek hieronder alvast Soraya’s eerste vijf tips!

1/ Vermeld algemene voorwaarden die bij je (bedrijf) passen

Of je nu een online cursus aanbiedt of niet, algemene voorwaarden vermelden op je website is een must. Voorwaarden verduidelijken waar de juridische grens ligt. Zelf werk ik niet met een one size fits all template omdat ik vind dat de voorwaarden moeten afgestemd moeten zijn op je zaak. Geef deze to do dus voldoende tijd en aandacht.

Goed om te weten: hou rekening met het herroepingsrecht als je een online cursus aanbiedt aan consumenten. Stel dat je vandaag een cursus lanceert, dan kan een deelnemer – die naar alle content kijkt – binnen een termijn van veertien dagen van idee veranderen en zijn of haar centen terugvragen. Dat klinkt volgens jou misschien onterecht maar maak je geen zorgen. De consument kan afstand doen van zijn herroepingsrecht. Voorzie deze situatie in je algemene voorwaarden en vermeld daarbij dat je klant hiermee uitdrukkelijk dient in te stemmen. 

2/ Vermijd wanbetalers

Veel online cursussen kan je gespreid betalen, wat helemaal oké is. Maar wat als je deelnemer bijvoorbeeld de eerste termijn betaald, maar de tweede en derde niet en blijft gebruikmaken van je cursus? Ik geef je twee opties:.

a. Volledige betaling = toegang tot je cursus

Dit is volgens mij de meest veilige optie. In dit geval heeft de klant volledig betaalt nog voor hij of zij toegang heeft tot je cursus. In zulke situaties is de kans op wanbetaling zeer klein.

b. Grotere bedragen, minder zorgen

Je hebt waarde geleverd en in ruil daarvoor moet een klant je betalen. Werk je met gedeeltelijke betalingen? Zorg ervoor dat ze niet té klein zijn. Het kost je namelijk geld en energie om telkens een bedrag te vorderen. Als het bedrag te laag is dan zal je zelf minder achter een laattijdige betaling zitten. Wees eerlijk tegenover jezelf en schat jezelf naar waarde. Tip: voorzie in je algemene voorwaarden dat je de toegang tot de cursus kan schorsen als een deelnemer niet op tijd betaalt. Je kan de toegang schorsen tot de betaling helemaal in orde is.

Sta je een gespreide betaling toe? Denk dan ook na over een procedure voor wanbetalers. Zo weet je wat er je te wachten staat als er laattijdige betalingen zijn én blijft er meer energie over voor hetgeen je wel inspireert. Ik denk aan een eerste mailtje waar je op een vriendelijke manier de klant wijst op een laattijdige betaling. Je geeft de factuur in bijlage én deadline nog eens mee. Voeg daarbij ook de afspraken toe die de klant eerder ondertekende waarin staat wat er gebeurt als ze niet op tijd betalen. In een tweede mail mag je kordater zijn en uiten dat het je spijtig vindt dat de factuur nog niet betaald is. Sluit af met de boodschap dat ze in de volgende fase een aangetekend schrijven en een interest mogen verwachten. Het belangrijkste van zulke e-mails is telkens meegeven over welke factuur het gaat, wat de gevolgen zijn als ze niet betalen en tegen wanneer je verwacht dat ze je betalen. Weet dat een afbetalingsplan een mogelijkheid is maar maak dan nog duidelijkere afspraken om financiële zorgen te minimaliseren.  

bynouchka_Bossy_Soraya_thelegalhouse
© BY NOUCHKA

“Bescherm jezelf en je zaak en weet dat je een klacht kan neerleggen voor reviews die je reputaties kunnen schaden.

– Soraya

3/ Wees realistisch 

De meeste ondernemers zetten in op ladingpagina’s voor hun online cursussen. Landingpagina’s zijn een goed idee maar dubbelcheck toch wat je allemaal op die pagina beloofd. Ik krijg soms juridisch kippenvel van bepaalde slagzinnen. (lacht) Af en toe lees ik de meest zotte beloftes en dan twijfel ik of die ene cursus écht de verwachtingen zal inlossen. Mijn tip: een commerciële insteek mag zeker maar beloof wat je kan waarmaken. Wil je toch groots gaan? Zet er de kleine letters bij. Daarnaast zie ik soms reviews van vorige deelnemers met naam én foto op websites van online cursussen. Door de GDPR (afkorting voor General Data Protection Regulation, n.v.d.r) moet je de deelnemers vragen naar hun toestemming en mag je als onderneming niet zomaar hun persoonsgegevens gebruiken. Gebruik je beelden van iemand anders voor je reviews, website of online cursus? Dan vermeld je de fotograaf om eventuele issues te vermijden. 

4/ Beware of the copy(cats)

Weet dat je idee al auteursrechtelijk beschermd is eens je er bijvoorbeeld een presentatie of Instagrampost over maakte. Onthoud: is er een idee en een concrete uitvoering? Je werk is in dat geval al beschermd! Wat ik graag vermeld is dat er iets bestaat zoals een preventiebeleid. Ik weet dat dat zwaar klinkt maar dit beleid doet de kans op een inbreuk serieus verlagen. Zoals ik eerder vertelde in dit artikel zet ik vooral in op preventie. Wat je kan doen als je een online cursus maakt is om de cursus te beginnen met een aantal friendly reminders. Maak duidelijk dat de content enkel voor persoonlijk gebruik is en auteursrechtelijk beschermd is. Voorbeelden kunnen zijn dat deelnemers in de chat van je cursus geen of wel reclame mogen maken voor hun eigen zaak of dat ze de inhoud van je cursus niet mogen delen op sociale media. Hoe meer afspraken je maakt, hoe kleiner de kans dat een situatie verkeerd afloopt. De meeste geschillen zijn er door miscommunicatie en misverstanden. Met huisregels, afspraken en friendly reminders vermijd je niet alleen een conflictsituatie, je wint ook aan zelfvertrouwen. Je weet waar de grens ligt. Verwerk deze afspraken ook in je algemene voorwaarden en geef aan wat kan en wat niet.
Schrijf de afspraken neer in je eigen woorden. Juridische taal hoeft zeker niet.

5/ Bescherm jezelf en je zaak met eerlijke reviews

Je stopt al je energie en kennis in een online cursus en plots zie je een slechte review op je website of onder een Instagrampost. Er bestaat inderdaad de wet op vrijheid van meningsuiting, maar ook die wet is beperkt. Een beoordeling op basis van de cursus kan perfect. Een correct voorbeeld is dat de deelnemer vindt dat je cursus eerder bedoeld is voor beginners in plaats van experts. Een reactie die not done, is eentje waarin meer gefocust wordt op jou als persoon en je reputatie als onderneming. Bescherm jezelf en je zaak en weet dat je een klacht kan neerleggen voor reviews die je reputaties kunnen schaden.

Wil je meer tips van Soraya? Schrijf je dan binnenkort in voor haar (gratis!) webinar. Alle updates over deze webinar vind je terug via haar Instagrampagina.

Beeld: by NOUCHKA