“Teamwork makes the dream work. Dat geldt ook voor de oprichting van een vennootschap. Omring je met experts zoals een boekhouder, notaris en advocaat of jurist.” Of Soraya van The Legal House nog meer tips heeft nu jij op het punt staat om je vennootschap op te richten? Absoluut!

 1/ Ga na of een vennootschap op dit moment iets voor jou is 

Meestal geeft je boekhouder aan dat het tijd is om over te stappen naar een andere bedrijfsvorm. Maar ga zelf ook na of jij daar écht klaar voor bent. Is een duurzaam bedrijf uitbouwen één van je grote doelen? Wil je in de toekomst bijvoorbeeld grote investeringen maken, op fiscaal vlak optimaliseren of een kapitaal opbouwen? Zie je jezelf bovendien ondernemen voor een lange termijn? Dan kan een vennootschap interessant voor je zijn. De meeste voordelen van een vennootschap zijn pas interessant nadat je voor een langere tijd vennoot bent. Ga dus zeker na of je toekomstvisie matcht met je beslissing voor een eventuele nieuwe bedrijfsvorm. Ben je gelukkig in je huidige structuur als eenmanszaak en behoren bovenstaande voorbeelden niet tot je toekomstplannen? Dan is een vennootschap waarschijnlijk nu niet aan de orde. 

2/ Kies voor de juist bedrijfsvorm

Elke vorm heeft zijn voor- en nadelen. De meest voorkomende vennootschapsvorm is een besloten vennootschap (bv). Het grote voordeel van een bv is dat je beperkt aansprakelijk bent en je privévermogen beschermd is. Daarbovenop kan je een besloten vennootschap alleen oprichten. Het nadeel van deze bedrijfsvorm is dat de opstartkosten hoog zijn door de tussenkomst van een notaris. Andere courante vormen zijn een commanditaire vennootschap (COMM V) en een vennootschap onder firma (VOF). Bij beide vormen heb je geen volledige beperkte aansprakelijkheid en moet je met minstens twee vennoten zijn. Bij een commanditaire vennootschap kan dat één werkende en één stille vennoot zijn. Meestal is een stille vennoot iemand die mee investeert zoals een ouder of partner. Voor een vennootschap onder firma zijn er minstens twee werkende vennoten nodig. Het grote voordeel van een COMM V en VOF is dat je geen notaris nodig hebt en de opstartkosten relatief laag zijn. 
Je bedrijf is uniek. Daarom kijk ik telkens op maat van je zaak welke vorm het best bij je past want niet elke ondernemer heeft baat bij een bv.

3/ Respecteer je geldstroom 

Bij de oprichting van een vennootschap wordt de scheiding tussen werk en privé duidelijker op administratief, juridisch en fiscaal vlak. Zo open je een nieuwe rekening openen bij je opstart. Daarom is het van belang om onder andere te weten welk bedrag je nodig hebt om je privéleven te ondersteunen. Juridische experts en boekhouders adviseren meestal niet om over te stappen naar vennootschap indien je alles wat je nu verdient nodig hebt om te leven. Een vennootschap is pas interessant wanneer je een duurzaam bedrijf opbouwt. Bij een eenmanszaak is alles wat je verdient na betalen van onder andere je kosten en belastingen van jou. Bij een vennootschap keer je jezelf een loon uit. Hierbij adviseert je jurist meestal je om je loon zo laag mogelijk te houden rekening houdend met je persoonlijke kosten. Wil je meer inkomsten? Weet dat dit niet zomaar kan. In zo’n geval dien je jezelf bijvoorbeeld een dividend uit te keren of moet je bepaalde kosten zoals huur maken. Zomaar geld van je vennootschap aan jezelf uitkeren kan dus niet.  
Bij de oprichting van een vennootschap open je niet een aparte bedrijfsrekening, je vraagt eveneens een nieuw btw-nummer aan.
Legal House Soraya_Bossy
© BY NOUCHKA
“Wil je op een duurzame manier groeien, dan is het belangrijk dat je elk aspect van je bedrijf begrijpt.”
Soraya 

4/ Laat je omringen met een dreamteam 

Teamwork makes the dream work. Dat geldt ook voor de oprichting van een vennootschap. Omring je met experts zoals een boekhouder, een advocaat of jurist en eventueel een notaris. Samen met hen onderzoek je de verschillende mogelijkheden die het meest bij je bedrijf en toekomstplannen matchen. Maar dat is niet het enige teamwork die bij een vennootschap kan horen. Een vennootschap is interessant wanneer je samen met een andere ondernemer in een avontuur wil stappen of als je werknemers op een andere manier wil belonen. Voor dat laatste kan je bijvoorbeeld denken aan aandelen. Er bestaan verschillende soorten aandelen. Zo zijn er aandelen met of zonder stemrecht. Daarnaast kan je ook aandelen uitkeren waarbij de winstverdeling verschillend is. Weet dat er meerdere mogelijkheden zijn. In de praktijk kijkt een juridisch expert naar wat je als klant wil. Wil je een iemand van je zaak laten meedelen in de winst maar geen zeggenschap geven of net omgekeerd? Op maat van jouw vraag stelt een jurist een document met afspraken samen. Alle rechten en plichten in verband met de aandelen worden samengevat in een aandeelhoudersovereenkomst. In zo’n overeenkomst worden volgende zaken gedetailleerd bijvoorbeeld omschreven: concurrentiebeding, wat er gebeurt bij een conflict of overlijden, maar even goed de waarde van de aandelen op het moment van de exit. Stel je hebt een zaak met jouw echtgenoot en je relatie komt ten einde, dan zijn die scenario’s al uitgetekend en omschreven in jullie overeenkomst. 
Goed om te weten: De administratieve to do’s die bij zo’n verandering horen, neem ik als juridisch expert voor mijn rekening. Een oprichtingsakte bij de notaris hoef je trouwens niet alleen te doen, ik begeleid je graag.

5/ Reflecteer over je exit nog voor je begint

Dé tip die ik aan mijn klanten geef tijdens zo’n transformatie? Denk bij elke stap na over je exit. Visualiseer de dag dat je jouw aandelen verkoopt. Hoe wil je dat de verkoop in zijn werk gaat? En wat gebeurt er met je zaak mocht je sterven of ermee willen stoppen? Bedenk zoveel mogelijk scenario’s zodat je juridische documenten op punt zijn. Dit geeft je niet alleen headspace maar even goed de handvaten om op een duurzame manier te groeien. 

6/ Visualiseer verschillende scenario’s én stel vragen 

Vergeet niet dat jij aan het stuur zit van je vennootschap. Zo zijn je meetings met je notaris over je vennootschap geen formaliteiten maar hét moment om vragen te stellen. Veel zaken in je oprichtingsakte lijken dwingend maar zijn optioneel. Zie het zoals het grondplan van je huis. Sommige zaken staan vast en kan je niet veranderen, maar jij kan wel kiezen waar je keuken zal staan. Wil je op een duurzame manier groeien, dan is het belangrijk dat je elk aspect van je bedrijf begrijpt. Verdiep je dus in deze materie, exploreer je opties en maak strategische keuzes. Geen zorgen, je staat er niet alleen voor, een advocaat of jurist staat je graag bij. 

Goed om te weten: op 1 mei 2019 is het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen in werking is getreden. Heb je een vennootschap opgericht voor 1 mei 2019, dan moet je deze statuten herzien voor 31 december 2023. Wil jij je laten bijstaan door Soraya bij de start of een herziening van je vennootschap? Boek een call met haar in via deze link

Beeld: BY NOUCHKA