Wanneer je een eigen zaak opstart, moet je plots alles doen. En eerlijk, ik vond het niet erg om zowel content te creëren als mijn boekhouding bij te werken. Wat ik wél doodeng vond? Verkopen. In deze Bossy Story deel ik graag hoe mijn visie op sales veranderde de afgelopen twaalf maanden.

De vergeten klant

Vorig jaar rond deze tijd sloot ik de eerste deals af voor het allereerste Bossy Magazine. Dat was redelijk laat. De reden? Ik durfde veel dingen niet en ééntje daarvan was verkopen. In mijn hoofd was iemand die sales deed een gladde verkoper zonder meer. Ik had in mijn korte carrière al met enkele ongelofelijke types mogen samenwerken en stond er keer op keer van versteld hoe ze lucht wisten te verkopen. Vervolgens stond ik mogelijks nog verstelder van de manier waarop klanten behandeld of beter gezegd vergeten werden.

Laat je niets wijsmaken

Vastbesloten dat ik het anders zou aanpakken, voelde ik bij mijn eerste afspraken toch een soort van angst. Ik kwam immers aankloppen met een product dat nog niet bestond. Ik kon wel zeggen hoe mooi het zou worden, maar dat is een bijzonder relatief adjectief. Een sterk verhaal en presentatie om toch al iets van de look ‘n feel te tonen wierpen meteen vruchten af. Het idee dat je maar liefst honderd afspraken moet vastleggen om tien mensen over de streep te trekken verviel al bij meeting vijftien. Laat je dus niets wijsmaken wanneer jij met je product je eerste potentiële partners bezoekt.

Verkopen is geen pure wetenschap, laat je dus ook niets wijsmaken.
Dorien - 0018 - DSC_2586 - © Irmy Photography

Door partners niet als eendagsvliegen te behandelen, vormen partnerships zich als fijne, langdurige relaties.

Anders is niet minder waardevol

Wanneer ik vandaag partners contacteer, heeft die angst plaatsgemaakt voor enthousiasme. Ik voel me niet langer een kleine vis in een bestaande markt die volgens velen ten onder gaat. Ik weet ondertussen dat ik met mijn merk het verschil maak en deze markt nieuw leven inblaas, wat resulteert in nieuwe opportuniteiten voor partners met eenzelfde doelgroep. Als start-up beschik jij vast ook niet over een groot team of een portfolio dat voor zich spreekt maar je bent wel bijzonder snel, flexibel en gepassioneerd. Je speelt het spel anders, maar bent daarom niet minder waardevol.

Focus niet op wat je niet hebt als start-up en apprecieer wat je onderscheidt van grotere bedrijven.

Een gezamelijk doel is goud waard

Als waardevolle partner focus ik tijdens een gesprek vervolgens op de voordelen van alle partijen. Uiteraard is het belangrijk om te weten wat jij met deze deal wil bereiken, maar je potentiële partners horen graag wat de benefits voor hen zijn. Focus daarop, zonder jullie gezamenlijke goal uit het oog te verliezen. Door mijn partners niet als eendagsvliegen te behandelen – zoals ik in het verleden wel vaker zag – vormen partnerships zich als fijne, langdurige relaties. Het bedrag dat er tegenover staat, dat ik in het begin amper durfde uit te spreken, is hierdoor ondergeschikt aan het behalen van dat gezamenlijk doel.
Concretiseer het doel waar je partner en jij samen naar streven.

Een nee krijg je toch

Op welke manier je dat doel bereikt, is helemaal aan jou. Het is geen must om op elke samenwerking euro’s te plakken. Een partnership in de vorm van een ruildeal op vlak van kennis, data of visibiliteit kan evengoed. Zolang iedereen maar het gevoel heeft dat deze samenwerking fair en waardevol is. Dat geldt trouwens niet alleen in business, maar kan je ook doortrekken in je leven naast de werkvloer. Wacht niet tot je product perfect is of je angst over gaat. Een nee krijg je vroeg of laat toch, het is aan jou om uit je gesprekken te leren en je aanbod bij te schaven.

Beeld Irmy Photography