Ben je slaaf van je eigen socialemediapagina’s of is de inspiratie voor nieuwe Instagram-posts ver te zoeken? Dan is het interessant om een expert in te schakelen die samen met jou het traject van strategie tot uitvoering doorloopt en het beheer voor jou doet. Femke Brosens van LEVEL UP Publishing deelt niet alleen haar inspirerend ondernemersverhaal, maar vertelt je ook waarom iemand extern inschakelen een strategische voordeel is. Want wist je dat sociale media uitbesteden wél voor persoonlijke content kan zorgen?

Femke, hoe is je ondernemersverhaal begonnen? 

Na mijn marketingopleiding ben ik meteen als freelancer begonnen. Toen had ik zeker nog niet het idee om ooit ondernemer te worden. (lacht) Ik wilde heel graag mijn carrière verder uitbouwen in de mediasector en wist dat de deuren daar opgingen wanneer je als freelancer werkte. Vooral in creatieve functies zoals redactiewerk, sociale media en marketing lagen de vaste jobs niet voor het rapen. Voor mij was het ook niet belangrijk onder welk statuut ik werkte, zolang ik maar geld verdiende met een job die me gelukkig maakte. Tijdens mijn eerste jaren als freelancer werkte ik vooral uitvoerend en deed ik aan projectmanagement. Ook reserveerde ik hotels voor acteurs, maakte ik sociale media posts of reportages voor VTM en deed ik journalistieke opdrachten voor Het Laatste Nieuws en VRT NWS. 

Dat takenpakket klinkt erg gevarieerd. 

Ja, en dat vond ik net heel erg fijn want op die manier heb ik kunnen ontdekken wat ik écht graag doe en in welke domeinen mijn skills liggen. Na die eerste jaren voelde ik de drang om verder te denken dan enkel het uitvoerend luik. Veel bedrijven leggen de focus op het aanbod van het hun product of dienst en vergeten de kracht van sterk verhaal. Ik geloofde tijdens mijn journalistieke carrière erg in de inspirerende verhalen die werden gecreëerd, maar ben ervan overtuigd dat de link met marketing essentieel is. Storytelling en marketing elkaar laten ontmoeten, dat is de sleutel tot succes. Iedere ondernemer heeft het recht om zijn of haar verhaal te vertellen. Hun verhalen vertellen, is een vak apart. Ondersteuning bieden op een toegankelijke en betaalbare manier vind ik belangrijk. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het uitbesteden aan de juiste partner, leidt tot persoonlijkere content omdat de emotionele weerstand wegvalt. Op die manier ontdekte ik mijn échte missie en die wil ik van de daken schreeuwen.

femke_edit_

“Sommige ondernemers voelen de druk om continu posts te maken en worden zo een slaaf van hun eigen socials. Zo’n situatie maakt echt niemand gelukkig.– Femke 

Wat is je missie? 

Ik help ondernemers bij het ontdekken en vertellen van hun authentiek verhaal om zo het publiek te bereiken. Dit vanuit een journalistieke achtergrond, in combinatie met een uitgebreide ervaring in sociale media, marketing en pers. Iedereen die de behoefte voelt om storytelling te integreren in een nieuwe of bestaande marketingstrategie, is welkom: van de kleine starter tot de grote speler. 

Sommige ondernemers voelen de druk om continu posts te maken en worden zo een slaaf van hun eigen socialemediapagina. Zo’n situatie maakt echt niemand gelukkig. Ook zetten veel ondernemers actieve profielen niet doelbewust in en onderschatten ze de impact van hun eigen netwerk. Elke kanaal is waardevol, zeker ook persoonlijke kanalen. Doe wat voor jou goed voelt. De content die je brengt binnen een bepaalde strategie is echt en leidt tot de gewenste impact. Hulp nodig? Mijn team en ik er om jou te begeleiden bij het opzetten van nieuwe pagina’s.

Eens je die missie voor jezelf bepaalde, is het erg snel voor je gegaan. 

Klopt, ik heb er dan ook wel tien jaar over gedaan om die missie te vinden. (lacht) Pas toen ik ontdekte welke missie ik de wereld in wil zetten en ik voor het eerst het gevoel kreeg het verschil te kunnen maken, heb ik besloten echt te gaan ondernemen. Eens deze switch gemaakt, is het inderdaad heel snel gegaan en dat is ook wel iets typisch voor mij. Een half jaar geleden was ik nog alleen, ondertussen zijn we een team van vier en werken we regelmatig samen met freelancers. We vullen elkaar echt aan. Als ik een bepaalde visie voor ogen heb, wil ik dat niet loslaten en ga ik er volledig voor. Uitdagingen motiveren mij zelfs nog meer.

Waarom hebben ondernemers het soms moeilijk om een extern persoon voor sociale media in te schakelen, denk je? 

Velen zijn bang dat hun posts niet meer persoonlijk zullen zijn, wanneer iemand anders deze voor hen gaat creëren. Niets is minder waar. Wanneer je zelf iets post, ben je voortdurend bezig met de eventuele reacties van anderen. Mijn klanten zijn voornamelijk solo-entrepreneurs en kmo’s, dit is ook exact de positie waarin ik mezelf bevind. Zij zijn vaak nog heel nauw en vooral emotioneel betrokken bij hun zaak, wat maakt dat de weerstand nog hoog ligt. Net door iemand extern in te schakelen, creëer je de filter die nodig is om jouw publiek te boeien. Mijn klanten krijgen de ruimte om hun persoonlijke ideeën met ons te delen, de meesten doen dit met video’s, teksten of spraakberichten. Vaak gaan we met het team ter plaatse zodat we die persoonlijke verhalen kunnen brengen en volgen we ondernemers een dag achter de schermen. Ook mogen mijn klanten altijd feedback geven vooraleer iets online verschijnt zodat de posts zeker matchen met hun persoonlijke verhaal. 

Je lanceert binnenkort ook iets nieuws, vertel eens?

Momenteel heb ik voornamelijk maandpakketten, maar enkele klanten gaven al aan dat ze behoefte hebben aan een content creator voor één dag. Net zoals het heel normaal is dat je een fotograaf of stylist voor een dag inhuurt, kan je me binnenkort ook vragen als content creator. De bedoeling is om ondernemers tijdens belangrijke mijlpalen of events te volgen. Tijdens zo’n dag help ik ondernemers om onvergetelijke momenten vast te leggen en maak ik verschillende soorten beelden zoals Instagram Reels en Instagramstories die ze die dag of op een later moment kunnen inzetten. Binnen het verhaal van storytelling vind ik dit nieuw aanbod een echte meerwaarde. Verder speel ik ook met het idee om een membership en online cursussen op de markt te brengen, waarmee iedere ondernemer ook zelf aan de slag kan.

Heb jij behoefte aan persoonlijkere content of meer tijd voor je core business? Neem dan contact op met Femke voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Beeld: Marijke Crynen