Vergelijk de Instagram-pagina van je zaak vaak met accounts van andere ondernemers en heb je het idee dat zij hier veel meer uithalen? Besef dan goed: het is niet altijd wat het lijkt. Wil je meer klanten, omzet en samenwerkingen dankzij je sociale media? Ontdek met deze inspirerende inzichten van Femke Brosens van LEVEL UP Publishing waarom het hebben van een groot aantal likes, comments of volgers niet nodig is om omzet uit je sociale media te halen.

Ontdek de kracht van marketing én storytelling

Mijn journalistieke achtergrond ligt aan de basis van mijn passie voor storytelling. Wat ik miste in mijn job als journalist, vind ik wel terug in mijn job als storyteller. Toch beslist ik me tijdterwijl ook te ontplooien tot marketeer want waar storytelling en marketing elkaar ontmoeten, boek je succes. Het valt me op dat dit duo nog vaak apart van elkaar wordt ingezet. Een gemiste kans, want marketing en storytelling zijn pas krachtig zijn wanneer ze in elkaar laat verweven. Achterhaal eerst je behoeften en verwachtingen vooraleer je andere acties bedenkt. Op die manier weet je op welke marketing- en storytellingtools je wil inzetten.

Eén ding is zeker: je hebt geen overvloed aan comments, tijd en likes nodig om omzet uit je sociale media te halen. Sociale media omvatten vooral het inspirerende gedeelte van je onderneming en kunnen enkel goed worden ingezet in combinatie met andere hulpmiddelen die leiden tot conversie. Enkel posten en wachten tot ideale klant uit de lucht komt vallen is niet genoeg. Contacteer je ideale klant en ga in gesprek. Tip: je posts hoeven daardoor niet te veranderen in vlotte verkoopspraatjes. Je kan perfect mensen activeren en trouw blijven aan je professionele en persoonlijke waarden.

Bedenk een strategie

Wie ben jij als ondernemer? Waar sta jij zelf voor en waar wil je dat je onderneming voor staat? Welke acties passen bij jou authentieke aanpak en welke laat je beter achterwege? Dit is heel belangrijk om te weten. Je voorkomt een pak twijfels, weerstand en verliest geen energie aan iets wat je toch niet kan blijven realiseren. Ik zal nooit een klant pushen om elke dag tegen de camera te praten voor Instagram-stories als hij of zij dat niet wil. (lacht) Mijn gouden raad? Verfijn het strategische luik van je onderneming op een manier die goed aanvoelt. Dit deel is het belangrijkste aspect om meer omzet uit je sociale media te halen want het zet de toon voor alles wat je zal uitvoeren.

Verspreid je boodschap met de juiste tools

Eens je de rode draad binnen je verhaal en strategie hebt gevonden, is het cruciaal om de juiste tools in te zetten. Op welke kanalen ga je posten? Hoe frequent deel je posts met volgers en wat ga je delen in de hoop volgers te inspireren en zelfs te converteren tot klant? Schrijf daarom een volledige funnel uit om storytelling en marketing met elkaar te verbinden.

Level_Up_BOSSY

“Ik ondersteun ondernemers met veel enthousiasme en expertise zodat hun marketingplannen- en doelen volledig in lijn liggen met hun verhaal. Het plaatje moet kloppen.”

– Femke

Benut het volledige potentieel

Veel kansen gaan verloren omdat sociale media nog niet volledig worden benut. Ik ondersteun ondernemers met veel enthousiasme en expertise zodat hun marketingplannen- en doelen volledig in lijn liggen met hun verhaal. Het plaatje moet kloppen. Het liefste wil ik elke toegewijde ondernemer helpen. Eén probleem: tijd! (lacht) Een videotraject maken sprak me aan maar ik mis iets bij het huidige aanbod. Zelf word ik niet warm van een DIY-cursus en waardeer ik persoonlijke begeleiding met ruimte voor het nemen van actie. Uren brainstormen en gevulde papiermanden later zag ‘SWITCH & LEVEL UP’ het daglicht. Tijdens dit online traject begeleid ik je zodat je geen kostbare tijd of energie verliest en meteen doordacht aan de slag kan gaan. Ik laat je niet aan je lot over want dankzij de nodige opvolging, interactie en talloze oefeningen met deadlines werken we samen aan een strategie en uitwerking die volledig bij je (onderneming) past.

Investeer in betrokkenheid

Mijn ideale deelnemer voor het traject? Een ondernemer met een visie die staat te popelen om zich volledig onder te dompelen in een wereld vol marketing-en storytellingtools. Hij of zij weet dat deze commitment aangaan de beste beslissing voor zijn of haar bedrijf is. Die betrokkenheid verdient zich terug. Handig om te weten: dit online traject is bedoeld voor elke sector. Ik denk in het bijzonder ook aan franchisenemers. Dankzij dit traject zitten franchisehouders vanaf het begin al op dezelfde lijn en loopt de communicatie zo gestroomlijnd mogelijk.

Van basis tot uitvoering: dit zie je in het online traject

First things first: de basis

In de eerste module van mijn traject leren we elkaar beter kennen en introduceer ik alle essentials die je nodig hebt om meer uit je socialemediaprofielen te halen. Reken hier al maar meteen op een serieuze realitycheck.

Reken op de kracht van storytelling en marketing.

Activeer volgers tot klanten. Hoe je dat doet? Dat leer je in het tweede deel van dit traject met een uitgebreid stappenplan. Ik deel tien jaar kennis en ervaring wat betreft storytelling en marketing. Een eigen framework, stappenplan, format met bouwstenen,… Goed om te weten: deze inhoud vind je niet op het internet.

Wijs je klanten de weg

De derde module legt het accent op converteren. Overtuig klanten door ze op te volgen. Vaak leiden ondernemers klanten naar een nieuwsbrief terwijl de nieuwsbrief niet actief wordt ingezet. Bedenk een funnel om die enthousiaste klanten en volgers warm te houden aan de hand van storytelling via sociale media. Met de hulp van elevator pitches, omschrijvingen van een duidelijke merkverhaal, de Golden Circle en oefeningen weet je wat je absolute drijfveren zijn.

Definieer je klant

Het vierde luik van het traject omvat alles wat je ideale klant omschrijft. Denk aan avatars en targeting. 

Maak je doelen concreet en meetbaar

Dit is essentieel zodat je doelen ook echt concreet en meetbaar worden. Ik merk dat dit je als ondernemer helpt om motiveert om ze te halen. 10 000 volgers willen de meeste ondernemers maar dit aantal op zich is een te vaag doel. Aan de hand van mijn concrete tips en tools in het vijfde hoofdstuk maak je doelen specifieker, helemaal op maat van je bedrijf.

Voer je strategie uit met verschillende tools

Hoe je dat doet? Met e-mailmarketing, (netwerk)events, lead marketing opzetten als aanvullende tools. Ik vertel je niet alleen hoe je dit moet doen, we zetten dit meteen om in de praktijk.

Wil je omzet halen uit je socialemediakanalen dankzij dit online traject? Schrijf je hier in op de wachtlijst. Een extra geschenk voor jou: Bossy-lezers krijgen een korting van 50% wanneer ze het e-book ‘De weg naar online succes – Waar storytelling en marketing elkaar ontmoeten.’ ter waarde van 19 euro bestellen. Download het e-book hier en gebruik de code BOSSY50.

Beeld: Marijke Crynen Photography