Bossy is een heel persoonlijk verhaal, maar zelden was een maandthema zo toepasbaar. In mei draait het hier op wearebossy.be rond verandering. Hoe word je een changemaker? Wat doet verandering met jou? En waar hou je rekening mee wanneer je veranderingen wil doorvoeren? Stuk voor stuk interessante vragen waar je vast een antwoord op wil als je bewust met verandering bezig bent. Maar wat als change een beestje is dat je onbewust beïnvloedt?

Bang en boos

Ik had het pas gisterenavond door, toen ik mijn maandelijkse sessie met coach V. voorbereidde. Er is de afgelopen weken zo veel veranderd. Nu ik terugkijk, besef ik het pas. Het lijkt wel een sprongetje van baby M., daar kom ik ook pas achter wanneer het voorbij is. Even terug naar de start van mijn onbewust veranderingstraject, acht weken geleden. Op dat moment voelde ik me voor het eerst als ondernemer ontzettend fragiel. Ik was bang en boos. Misschien herken je de gevoelens wel die ik beschrijf. In dat geval ben ik heel benieuwd hoe jij hiermee bent omgegaan.
Wat me tijdens deze onzekere momenten ontzettend heeft geholpen, is het verwoorden van deze gevoelens. Tijdens wandelingen met N. of videocalls met vrienden en Team Bossy kwam het er allemaal uit. En wat bleek: ik was niet alleen, moest niet bang zijn en al helemaal niet boos. Het enige wat me te doen stond, was deze negatieve gevoelens omzetten in positieve energie. Het was tijd voor actie.

Voel je je onzeker, boos of bang? Probeer deze gevoelens onder woorden te brengen en ze om te zetten in positieve energie.

“Ik moet Amy gelijk geven: wanneer je je hand gesloten houdt, zal je niets verliezen, maar ook niets ontvangen.”

Begrijp me niet verkeerd, ik was niet van plan om mijn aanbod uit te breiden zoals half ondernemend Vlaanderen. Wanneer zou ik dat in godsnaam moeten doen?! Actie ondernemen betekende voor mij vooral vastberaden verderzetten waar ik mee bezig was, met hier en daar een noodzakelijke twist. Zo dacht ik niet langer na over de fysieke lancering, maar brainstormde ik samen met Isabeau over een digitale variant. Ik voelde me nog altijd onzeker – zouden er mensen interesse hebben in zo’n lancering? – en precies dat wakkerde mijn creativiteit aan. We creëerden een template die mensen konden delen via Stories, ik bereidde een talk voor van maar liefs drie kwartier en deelde mijn enthousiasme op sociale media. Langzaam maar zeker vervaagde de onzekerheid over de Instagram Live Lancering en kwam er heel veel zin in de plaats.

Tijd voor een slimmere aanpak

Die lancering was uiteraard niet het enige waar ik mijn hoofd over brak de afgelopen weken. Ik werd ook best nerveus als ik aan de financiële kant van het verhaal dacht. Zouden er partners afhaken? Zou jij, lieve lezer, de weg naar de webshop vinden nu Bossy Magazine niet meteen in de winkelrekken ging liggen? Uiteindelijk vroeg er maar één klant om het partnership te verleggen naar het volgende nummer. Alle andere partners begrepen stuk voor stuk dat het nu – meer dan ooit – belangrijk is om naar buiten te komen, je gezicht te tonen en je verhaal te vertellen. Om de verkoop te boosten, besloot ik jou, mijn Instagramvolger, bijna dagelijks warm te maken om Bossy’s Mommy Issue te pre-orderen. Omdat ik maar half zo veel werkuren in een dag had, maakte ik een account aan op Preppr, een planningstool dat Aranka aanraadt Bossy Magazine SS20. En tijdens een masterclass van FastForwardAmy leerde ik Flodesk kennen, een meer dan waardige vervanger voor MailChimp. Ook daar maakte ik een account op aan en voor het eerst in lange tijd stuurde ik opnieuw nieuwsbrieven uit.

Gebruik tijdsgebrek nooit als excuus, zoek liever naar systemen die een stukje van je werk kunnen overnemen zoals bv. Preppr of Flodesk.
Dorien - 0026 - DSC_2640 - © Irmy Photography
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het moeilijk vind om Bossy als een bedrijf te zien.

Mijn inspanningen loonden, want de webshop werd massaal bezocht. Toch had ik niet het gevoel dat ik mijzelf uit de naad had gewerkt, ik had het gewoon anders aangepakt. Slimmer. En dat door enkele investeringen te doen, zoals Amy’s masterclass (149 euro), een account op Preppr (9,68 euro/maand) en Flodesk* (35 euro/maand). Ik moet Amy gelijk geven: wanneer je je hand gesloten houdt, zal je niets verliezen, maar ook niets ontvangen. Is dat ook een geldig excuus voor die tweehonderd euro aan boeken die gisteren in mijn winkelmandje belandden?

Durf investeren in jezelf en je zaak, het geeft je de ruimte en energie om te groeien.

“De ‘ik voelde me voor het eerst als ondernemer ontzettend fragiel’ maakt plaats voor ‘ik voelde me voor het eerst ondernemer’.”

Maak er een succes van

De grootste verandering van de afgelopen maanden? Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het moeilijk vind om Bossy als een bedrijf te zien, maar sinds enkele weken lukt me steeds beter. De ‘ik voelde me voor het eerst als ondernemer ontzettend fragiel’ maakt plaats voor ‘ik voelde me voor het eerst ondernemer’. Een verandering die kan tellen. Wat ik wil dat jij meeneemt uit dit verhaal? Dat je weet dat je het niet allemaal in de hand hebt, maar dat je er alles aan kan doen om van datgene wat jij wel in de hand hebt, een succes te maken.

Ik ben heel benieuwd hoe jij de afgelopen weken – bewust of onbewust – verandering hebt doorgemaakt! Deel het via Instagram of Instagram Stories en tag @wearebossy.

Geniet van het avontuur!

Dorien

*deze link is een affiliate link, jij geniet van 50% korting en ik krijg een financiële vergoeding. Enjoy!

 

Beeld: Irmy Photography