The Book Club is Bossy’s ode aan het geschreven woord. Vandaag spreken we met Nies Cools, businesscoach én kersvers auteur van het boek ‘Instagram Academy’.

Over het boek

Instagram Academy’ is een praktisch handboek voor elke ondernemer die op Instagram zijn (personal) brand wil versterken. Een mooie foto posten kunnen we ondertussen allemaal wel, maar hoe maak je een boodschap ook doelgericht voor jouw publiek? Wat is nu de meest efficiënte manier om je content te plannen? En zijn Instagram Lives en Reels nu wel of niet de (tijds)investering waard? Businesscoach Nies Cools leert je alles wat je moet weten over ‘s werelds grootste uithangbord voor ondernemers, zodat jij omzet haalt uit Instagram.
Nies, hoeveel tijd spendeer je zelf op Instagram?
Het hangt er vanaf wanneer me je die vraag stelt. Toen ik overwinterde in Kenia en Curaçao had ik soms wekelijks een gemiddelde schermtijd van acht uur per dag. Daar kon ik niet coworken op plaatsen zoals hier in België. Bovendien was de internetverbinding daar niet altijd top, daarom gebruikte ik mijn smartphone iets vaker. Maar kijk, werken op Instagram is een deel van mijn job. Op vakantie raak ik mijn smartphone amper aan. Geloof het of niet, dan ben ik diegene die bijna het minste schermtijd heeft. (lacht) Ik kan het dus zeer goed loslaten wanneer het nodig is. Vandaag heb ik blijkbaar al zo’n zes uur besteed aan mijn smartphone, waarvan bijna vijf uur op Instagram. En het is nu half vijf.  
Over Instagram gesproken, voor wie is het boek ‘Instagram Academy’?
Dit boek is bedoeld voor ondernemers die op zoek zijn naar een persoonlijke successtrategie voor hun Instagrampagina. Maar ‘Instagram Academy’ is er ook voor lezers die meer willen groeien op Instagram, denk maar aan startende influencers of content creators. Ik richt me voornamelijk op vrouwen, maar mannen mogen mijn boek ook zeker lezen. Tenminste als ze het oké vinden dat het boek enorm kleurrijk is. (lacht) 
Nies_Cools_Bossy
© LISE VAN TRIJP

“Spreek niet iedereen aan. Als je alles wil zijn voor iedereen ben je niets voor niemand. Ga voor een niche, zeker op Instagram.”

– Nies

Op welke manier kan Instagram je zaak boosten?
Trust is the digital currency. Creëer een vertrouwensband met je volgers. Trek daarom dezelfde sfeer, die je in je fysieke winkel of websitecreëert, door naar je sociale media. Door je loyaliteit zal je volgers overtuigen om een fan én later een klant te worden van je bedrijf. Soms is een volger meteen al een klant na één dag, andere keren doen volgers er twee jaar over om iets bij je te bestellen. Warm potentiële klanten op door op regelmatige basis toffe content te brengen. Vroeger focuste ik me enorm op waardevolle content. Hoewel waarde belangrijk blijft, merk ik dat een inspirerende levensstijl tegenwoordig voldoende is op sociale media. Je volgers inspireren blijft dus de rode draad in het verhaal. Geef hen voor een lange tijd gratis content, tips en tricks. Dat kan bijvoorbeeld met een podcast waarin je het hebt over een aantal specifieke topics. Die podcast en andere gratis content helpen je om volgers te transformeren tot klanten wanneer je iets lanceert of verkoopt. Post je enkel op Instagram om iets van je volgers te krijgen? Wel, zo werkt het niet. Je hebt een zaaifase nodig om te kunnen oogsten, dat is bij Instagram niet anders. 
Zijn planning en strategie belangrijk als het over Instagram gaat?
Een aantal posts inplannen is oké, een strakke contentplanning voor Instagram hoeft zeker niet. Zo heb ik zelf geen posts ingepland voor de komende weken. Ik geloof dat volgers dat voelen wanneer een post is ingepland. Als meerdere posts perfect zijn uitgekiemd, dan is de ziel er wat uit. Vandaar dat ik het gevaarlijk vind om je Instagram volledig uit handen te geven. Ik besteed zeker graag enkele taken uit, maar niet op vlak van Instagram. Volgens mij is het zo belangrijk dat je sociale media een verlengde zijn van jezelf en je zaak. Uiteraard horen strategie en planning daarbij, maar het is vooral belangrijk dat je zélf online zichtbaar bent. Jij bent het gezicht van je bedrijf. Zorg ervoor dat je volgers een aantal waarden aan je personal brand en zaak kunnen koppelen door jezelf regelmatig te tonen. Ben je een solopreneur? Gebruik dan geen logo als profielfoto op je account, maar een professionele foto van jezelf. Toon jezelf af en toe eens op Instagram Stories en gun je volgers een blik achter de schermen. Op die manier ontdekken ze wie er écht achter het bedrijf en merk zit. Onderschat die impact niet, want vroeger gingen klanten eerst eens kijken op Google voor meer informatie over een aankoop. Tegenwoordig scrollen ze eerst door je sociale media. Je Instagrampagina laten doodbloeden is een gemiste kans. 
9789401489058
“Uit je comfortzone gaan is écht een must om je Instagrampagina te laten groeien.” 
– Nies
Heb je tips voor ondernemers die snel succes willen boeken op Instagram? 
Spreek niet iedereen aan. Als je alles wil zijn voor iedereen ben je niets voor niemand. Ga voor een niche, zeker op Instagram. Zo zal je taal- en kleurgebruik duidelijker zijn voor jou én je klanten en weet je beter op welke soort marketingacties je wil inzetten. Vertel over het aanbod waarin je wil groeien. Communiceer over hetgeen dat je het meeste omzet én geluk zal brengen. Door te focussen op een specialisatie spreek je jouw volgers aan tot in de kern. Denk maar aan een fotograaf die enkel focust op shoots met baby’s of een kapper die gespecialiseerd is in balayages. Ben je net begonnen met Instagram? Los dan wat contentbommetjes. Met andere woorden: post zoveel mogelijk! Deel dagelijks Instagram Stories, Reels of posts. Voor een startende Instagrampagina is elke week één keer iets posten niet voldoende. Je zal sneller een positief effect voelen als je regelmatig post. Geen zorgen, dat hoeft niet voor altijd. Na de start en de nodige contentbommetjes hoeft je niet meer op dat tempo te posten. Zichtbaar blijven en waardevolle content creëren blijft wel essentieel. 
Businesscoach, podcasthost, moeder, digital nomad… Je hebt al wat rollen mogen invullen, hoe ervaar je de rol als auteur? 
Ik vind dat heel leuk! Andere mensen hadden me op voorhand schrik aangejaagd door me te vertellen dat een schrijfproces heftig is. Maar dan waren er ook anderen die me erop wezen dat ik al veel content over Instagram geschreven heb. Ik adem én leef het onderwerp van het boek. 
Vanaf het moment dat ik positieve feedback op mijn inhoudstabel kreeg van mijn uitgeverij, heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Gelukkig maar, want een boek schrijven was één van mijn kinderdromen. Ik weet nog dat ik vorig jaar van plan was om zelf uitgeverijen te contacteren met een boekvoorstel. Uiteindelijk heb ik dat idee uitgesteld tot ik zelf een mailtje kreeg van mijn huidige uitgeverij.
Wat was je eerste reactie op die e-mail? 
Ik dacht: hoe bizar is dit? Vorig jaar schreef ik nog op mijn manifestatielijstje dat ik héél graag een boek wilde schrijven. Dat idee had ik zelf aan de kant geschoven tot het iets rustiger was op werkvlak. Eigenlijk was dit scenario nog beter. Let op, het was niet altijd eenvoudig om een boek te schrijven met drie kinderen in huis. Maar is het me gelukt dankzij mijn team, het team van de uitgeverij en mijn man. Ik had het boek daarnet voor het eerst vast samen met mijn vormgever. Dat was echt een speciaal moment. Ik had voor de eerste keer een boek geschreven, zij voor het eerst een vormgegeven. Een glaasje champagne mocht dus niet ontbreken. (lacht) 
Welk gevoel wens je de lezer van het boek toe? 
Ik hoop dat de lezer een gemotiveerde gevoel overhoudt aan dit boek dankzij de behapbare inhoud. Nadat je dit boek hebt gelezen, begrijp je Instagram beter en kan je van je volgers fans én klanten maken. ‘Instagram Academy’ is ideaal voor iemand die meteen aan de slag wil gaan en klaar is om zich kwetsbaar open te stellen. Op video verschijnen, praten tegen de camera of Instagram Reels maken kan spannend zijn. Uit je comfortzone gaan is écht een must om je Instagrampagina te laten groeien. De oefeningen in mijn boek zijn bedoeld als een schop onder je kont. 
Meer Nies? Volg haar via Instagram.

Beeld: Lise Van Trijp