Bossy wil de link zijn tussen ondernemers met prangende vragen en experts die àltijd het juiste antwoord klaar hebben. In de rubriek ‘Ask Bossy anything’ is dat niet anders. Business- en sales coach Geert Verdonck beantwoordt de vraag van lezer Alien Vandaele.

De vraag van Alien:

Waar moet je op letten om je prijs te bepalen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn prijzen marktconform zijn, maar ook voldoende meerwaarde aantonen ten opzichte van een keten?

Het antwoord van Geert:

Geert Verdonck, business- en sales coach en founder van De Sales Kompanie: Een correcte en goede prijszetting wordt in eerste instantie bepaald door een aantal factoren. Je vaste en variabele kosten om je aanbod te kunnen verkopen, je omzetdoel op jaar- of kwartaalbasis en de marge die je hierbovenop wil realiseren. Hiernaast kan je prijszetting mee bepaald worden door andere factoren of doelen zoals naamsbekendheid creëren of marktaandeel veroveren tegenover je concurrentie (penetratieprijsstrategie), de (unieke) meerwaarde die jij specifiek levert met je aanbod of de expertise en ervaring die jij opgebouwd hebt. Vergelijken met marktprijzen mag gerust als je exact hetzelfde aanbod hebt als je concurrent(en), maar vaak is dat niet het geval en hoeft de prijs van je concurrent niet altijd je enige referentiepunt te zijn. Het businessmodel van een keten werkt vaak volgens het ‘box-moving’-principe. Een keten draait een zo groot mogelijk volume met klanten die de winkel bezoeken en afrekenen, zonder veel extra toegevoegde waarde zoals persoonlijk advies, een exclusiever aanbod of een oplossing voor een pijnpunt van een klant. Mijn tip: ga na waarin jij anders bent: je aanbod, je aanpak, je klantenrelaties, … En speel deze troef volledig uit in je communicatie. Start in een eerste fase met je prijs te verhogen met tien à vijftien procent tegenover de marktprijs, en kijk vervolgens welke impact dit heeft op je conversieratio (het aantal verkopen dat je werkelijk realiseert). Durf deze prijs te vragen, zonder twijfel of prijscomplex. Heel veel succes!

Heb je zelf een vraag over work, life of balance? Mail het ons via hello@wearebossy.be met als onderwerp’Ask Bossy anything’, wij zorgen ervoor dat je vraag wordt beantwoord door een expert op wearebossy.be of in het nieuwe Bossy Magazine.

Beeld: Olia Danilevich via Pexels