De nieuwe generatie ondernemers laat er geen gras over groeien. Ze zijn net van de schoolbanken – of nog niet – en starten al met een eigen onderneming. In september zoeken we dit jong ondernemersgeweld op. Deze week is het aan Justine Danckers & Khadja Tits die het spel Link op de markt brachten.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van Link gekomen?

Khadja: Wij hebben het ontwikkeld als eindwerk voor onze master grafisch ontwerp. We hadden veel vrijheid om zelf te kiezen wat we wilden doen. Ik was gefascineerd door ontwerpen met regels en restricties. Ik had gemerkt dat dat paradoxaal genoeg net méér vrijheid geeft. Justine had het idee om te werken rond haar twijfels als ontwerper. Ook voor haar leek het idee van ons te beperken dus interessant.

Justine: Je kan dat een beetje vergelijken met keuzestress. Als je bijvoorbeeld in de winkel staat en je hebt de keuze uit honderden producten, is het heel moeilijk om te kiezen. Maar als je slechts een beperkte keuze hebt, is het makkelijker om ergens voor te gaan. Zo is het ook bij het ontwerpen. Door met elkaar te praten in het begin van het jaar merkten we dat onze ideeën voor de masterproef eigenlijk dicht bij elkaar aanleunen en besloten we samen te werken.

Khadja: We zijn eerst beginnen experimenteren met verschillende methodes om te ontwerpen met regels en restricties. We merkten bij medestudenten dat zij ook vaak last hadden van twijfels tijdens het ontwerpen en hebben deze methodes dan in een leuke vorm gegoten zodat zij daar ook gebruik van kunnen maken. Zo werd Link een soort van designtool.

Hoe werkt Link?

Justine: Het spel heeft drie verschillende soorten kaarten. Het is de bedoeling om steeds een link te zoeken tussen twee of meerdere kaarten.

Khadja: Het doel van het spel is om enerzijds je (ontwerp)twijfels weg te nemen en anderzijds mensen te laten zien dat werken binnen bepaalde beperkingen je creativiteit kan boosten. Ik denk dat veel ontwerpers het idee hebben dat je tot de beste ideeën komt wanneer je carte blanche hebt, maar dat is vaak niet zo.

Justine: In de creatieve sector denk je meestal meteen binnen een bepaald kader. Als je bijvoorbeeld reclame moet maken voor shampoo, denk je alleen binnen het kader van ‘reclame voor shampoo’. Het spel zorgt ervoor dat je buiten dat kader gaat denken en op creatievere ideeën komt.

Wie heeft jullie het idee gegeven om jullie eindwerk op de markt te brengen?

Khadja: Onze docenten waren er heel enthousiast over. Dat gaf ons een boost om te zien hoe we het verder zouden kunnen verspreiden. Vervolgens kwamen we uit bij Ulule, een crowdfundingplatform. Zo is de bal aan het rollen gegaan.

Zien jullie jezelf als ondernemers?

Justine: Eigenlijk niet.

Khadja: Ik denk niet dat we onszelf zien als ondernemers, maar het is wel leuk om daar meer over bij te leren. Ook op vlak van communicatie naar potentiële klanten of sponsors. Het is ook fijn om te zien dat er in jonge mensen geloofd wordt.

Wat is jullie bijgebleven aan het Link-avontuur?

Justine: Ik vind het persoonlijk heel leuk om te zien wat andere mensen met het spel maken. Het is interessant om te zien wat andere mensen associëren met een bepaald woord of beeld.

Khadja: De pitchavond van ons crowfundplatform Ulule was voor mij ook een hoogtepunt. Het was een uitdaging om ons idee in één minuut te pitchen aan een publiek dat er nog niets over weet. Link is toen heel enthousiast onthaald geweest en we hebben heel wat leuke tips gekregen, bijvoorbeeld om het spel te verwerken in een app. Dat is een idee waar we zelf ook al mee speelden. Maar we hebben nog niemand gevonden om de app samen mee uit te werken. Bij deze dus een oproep moest er iemand geïnteresseerd zijn. (lacht)

Zijn er ook moeilijke momenten geweest?

Khadja: De crowdfundingcampagne liep samen met een drukke periode op school. We merkten dat je heel veel tijd en energie moet steken in een crowdfunding en die tijd hadden we op dat moment niet. We hebben uiteindelijk wel veel geld bij elkaar gekregen, maar ons doel niet bereikt.

Justine: Ik vond het ook moeilijk om ons idee in een spel te gieten. We waren volop aan het experimenteren maar het leidde nergens naar. Toen kwamen we op het idee om er een tool van te maken voor anderen. Dat was de aanzet om te komen tot wat Link nu is.

Khadja: We zijn heel lang in de diepte proberen te gaan om dan uiteindelijk terug te gaan vereenvoudigen om het in een spel te gieten. Het was veel puzzelen maar uiteindelijk werd het een geslaagd spel.

Hebben jullie zelf tips voor andere jonge ondernemers?

Khadja: Doe het gewoon. Crowdfunding, zoals wij deden via Ulule, is heel interessant om jouw project te financieren. Zorg er wel voor dat je voldoende tijd investeert in je campagne.

Justine: Ik denk dat er veel mensen openstaan voor nieuwe dingen en nieuwe producten. Dus ik treed Khadja bij: gewoon doen!

Meer weten over Link? Ontdek het op de website.

Beeld You X Ventures via Unsplash