Ken jij je ideale klant? Dorien dacht van wel, tot ze tijdens een sessie met haar mentor Nele besefte dat ze heel wat ideale klanten liet liggen… In deze Bossy Story vertelt ze je er alles over.

“Als je iedereen gelukkig wil maken, maak je uiteindelijk niemand gelukkig”, hoor ik Nouchka nog zeggen in de derde aflevering van haar podcast. En gelijk heeft ze. Misschien trapte jij, net als ik, al eens in de val om voor iedereen goed te willen doen. En dat is nefast voor je business. Want wanneer je ‘ja’ zegt tegen een bepaalde klant*, is er automatisch minder ruimte, tijd en energie om in andere klanten te steken. Alleen wanneer je een samenwerking aangaat met jouw ideale klant, zeg je ‘ja’ tegen je business en de dromen en doelen die daaraan vast hangen. Ga dus niet zomaar in op een samenwerking omdat je denkt dat het moet, of omdat je die andere er een plezier mee wil doen. Wanneer een klant voor jou niet de perfecte match is, werkt dat vaak in twee richtingen. 

Azen op aandacht

Objectief gezien heb ik twee klantengroepen: lezers en adverteerders. Doorgaans noem ik die eerste groep de ‘Bossy community’ en de tweede groep mijn ‘partners’. Ik vind het ontzettend belangrijk dat deze twee groepen 100% op elkaar zijn afgestemd. Daarom kies ik steeds voor partners die een product of dienst hebben waarmee ik jou, mijn ideale lezer, kan inspireren. Iets wat je tijd bespaart, gelukkiger of gezonder maakt. En wat ervoor zorgt dat jij de beste versie van jezelf kan worden, elke dag opnieuw.

Mijn ideale partner

Bossy is voor een stuk een personal brand, wat maakt dat ik me helemaal kan inleven in de ‘Bossy community’. In het hoofd van deze klantengroep kruipen is dus niet zo moeilijk. Om mijn ideale partner te omschrijven, riep ik de hulp in van Nele, mijn compagnonne de route voor de komende maanden. Uiteraard heb ik een beeld van welke producten en diensten bij Bossy passen, maar ergens voelde ik ook dat het tijd was om dat beeld scherper te stellen. En dat is best spannend. Want kiezen is altijd een beetje verliezen… (lacht) Tijdens onze sessie werd me duidelijk dat ik drie ideale partners heb. Elke partnergroep heeft z’n eigen kenmerken en behoeftes waar ik met Bossy aan kan voldoen. We stelden niet alleen de profielen van elke partner scherp, maar ook de samenwerkingspakket die ik hen kan voorstellen.

bynouchka25082069

“Voor deze klanten ‘goed doen’ zou betekenen dat ik mij in bochten zou wringen om toch maar een voorstel te formuleren waarmee ik net niet in mijn eigen vingers snij.” – Dorien

Nieuwe samenwerkingen

De grootste eyeopener: ik focuste me voordien maar op twee groepen in plaats van op drie! Ik zag dus één over het hoofd. Of beter: ik dacht dat deze groep niet op Bossy zat te wachten. Gelukkig besefte ik, dankzij Nele, dat dat absoluut niet het geval is. Sterker nog: sinds ik ook op deze groep focus, ontstonden er al heel wat nieuwe samenwerkingen. En dat komt vooral omdat er in mijn hoofd iets veranderde. Reminder: de grootste veranderingen breng je zelf teweeg. 

Mijn niet zo ideale klanten

Tot slot besefte ik ook dat er zoiets bestaat als een ‘niet zo ideale klant’. En dat brengt ons terug bij het begin en de wijze woorden van Nouchka. Voor deze klanten ‘goed doen’ zou betekenen dat ik mij in bochten zou wringen om toch maar een voorstel te formuleren waarmee ik net niet in mijn eigen vingers snij. En vaak was dat dan nog niet goed genoeg, omdat ze de meerwaarde van de samenwerking niet wilde of konden zien. Nele deed me inzien dat niet elke potentiële partner mij energie en woorden waard is, en dat dat helemaal oké is. Dat het ook niets te maken heeft met je ‘te goed’ voelen, maar vooral met ‘goed willen doen’, voor jezelf, je merk en uiteindelijk ook voor iedereen waar je na wikken en wegen ‘ja’ of ‘nee’ tegen zegt.

Struggle jij nog met scherpstellen van je ideale klant? Hieronder enkele vragen en tips die je op weg kunnen helpen:

  • Ben jij je ideale klant? Stel jezelf dan de vragen die je jouw ideale klant zou stellen.
  • Ondervraag je volgers – je ideale klanten – bv. via Instagram en kom zo heel wat te weten.
  • Stel een duidelijk profiel op met de info die je vergaarde.
  • Speel met je aanbod in op de noden van je ideale klant.
  • Durf af en toe kritisch naar je ideale klant te kijken en vraag jezelf af of je dit profiel nog scherper kan stellen. 

Professionele hulp nodig? Dan vertrouw ik je graag toe aan Nele van Compagnonne! Ze helpt je met alle praktische struggles die ondernemen met zich meebrengt, van prijszetting over schalen tot het bepalen van je ideale klant. 

*ik gebruik doorgaans het woord partner, maar schakel hier voor de duidelijkheid af en toe over naar klant

Beeld: bynouchka