Wat kan je doen als je (structureel) achterloopt op je jaardoelen? Tijdwinstexpert Shelley Barendregt werkt iedere week de helft van haar tijd aan wat er ‘moet’ gebeuren, en de andere helft aan haar eigen ideeën voor groei. Ze vertelt je hoe jij dat ook kan doen. 
Je hebt een jaarplan gemaakt of omzetdoel gesteld en bedacht welke ideeën je allemaal uit wil voeren. Een online training, sterke funnel voor passief inkomen of een podcast om je expertstatus te bevestigen? Daar word je blij van! Maar de tijd die je dacht aan je plannen te werken, wordt elke week weer opgeslokt door je klanten, een eindeloze to-dolijst en een uitpuilende inbox. Moet je je doelen dan maar bijstellen? Absoluut niet! Met deze vier stappen zorg je ervoor dat je vanaf nu elke maand genoeg tijd hebt voor al die plannen. 

1/ Vorm een realistische nieuwe route

Ben je niet meer on track voor je doelen en plannen, dan is het zaak om een nieuwe route uit te stippelen. Steek je kop niet in het zand. Want hoewel er ongetwijfeld waarde zit in vision boards, manifesteren en met vertrouwen ondernemen, kom je nergens zonder een doelgericht plan en actie. En daarbij is één ding cruciaal: wees realistisch. 

Zijn taken niet voltooid of doelen niet gerealiseerd, dan zie ik veel ondernemers dezelfde fout maken; ze schuiven alles door naar de volgende maand en laten datgene wat al in die maand gepland stond gewoon staan. Maar helaas, je hebt niet ineens dertig uur in een dag omdat jij taken over had uit de vorige maand. Het gewoon maar opstapelen is geen oplossing. Hetzelfde geldt voor je omzet. Kwam je duizend euro te kort in februari, dan kan je er niet van uitgaan dat je ineens duizend euro bovenop je doel voor juni kan ‘gooien’. Verdeel het liever, bijvoorbeeld met vier keer 250 euro over meerdere maanden. Zo hou je het haalbaar en voorkom je dat je over een maand nóg meer achter de feiten aanloopt.

Zorg dat je datgene wat je nu achterloopt op je jaardoel niet zomaar op een volgende maand erbij stapelt, maar verdeel het liever over meerdere maanden. Zo blijft je originele doel haalbaar en zorg je dat je niet nog meer achter gaat lopen.
Net als alles in het ondernemerschap is plannen een waardevolle skill waar je steeds beter in kan worden. 

2/ Werk met een maandplanning

Weet je je nieuwe route, dan is het tijd om die op te delen in realistische etappes. Want zelfs als je een ster bent in het maken van je dagelijkse planning, mist bij je nieuwe jaarplan nog een belangrijke link: een plan op maandbasis. Je maandplanning is de schakel tussen je grote, ambitieuze jaardoelen en de kleine, dagelijkse stappen die je ervoor moet nemen. Zonder maandplanning zijn die stappen te groot en ongrijpbaar, waardoor ze al snel verloren gaan in de waan van de dag. 

Stel dat je graag een online training wil creëren. Zet je ‘aan online training werken’ op je to-dolijst, dan is de kans vrij groot dat er geen geschikt moment voor komt. Je creëert en lanceert zo’n project immers niet in één middag. En zelfs als je er tijd voor hebt, zegt de opdracht vrij weinig over wat er nu daadwerkelijk moet gebeuren. Hak die monstertaak liever op in behapbare stukken: maak deze maand de inhoud, zorg volgende maand dat alles in de online leeromgeving staat en begin daarna aan je salespagina en lanceerplan. Zo zie je in één oogopslag wat je moet doen en raken jij en je eventuele team niet overweldigd door de berg aan werkzaamheden die liggen te wachten. 

De ‘waarom is het niet gelukt of gedaan’-vraag geeft je het inzicht dat je nodig hebt om het de komende maanden wél voor elkaar te krijgen.

3/ Reflecteer op je planning

Is je maandplan gemaakt, dan kan je alsnog onverwachte omleidingen en beren op de weg tegenkomen. Geen zorgen, je hoeft niet je zoveelste planning uit het raam te gooien. Net als alles in het ondernemerschap is plannen een waardevolle skill waar je steeds beter in kan worden. 

Om genoeg tijd te hebben om aan je jaardoelen te werken, is het belangrijk om elke maand te reflecteren op je planning: wat is wel en niet gelukt, en waarom? Nee, het is niet leuk om te beseffen dat je nog niet eens de helft van je lijstje af hebt gekregen, omdat je continu gestoord werd door je inbox. Maar daar kan je wel veel van leren, zodat je je volgende maandplanning kan bijschaven.

De ‘waarom is het niet gelukt of gedaan’-vraag geeft je het inzicht dat je nodig hebt om het de komende maanden wél voor elkaar te krijgen. Weet je dat je inbox een stoorzender is? Dan kan je met jezelf afspreken dat je voortaan nog maar op twee vaste momenten per dag je inbox opent, een virtueel assistent je e-mails voor je laat afhandelen of – nog beter – ervoor zorgt dat je klanten je niet meer voortdurend mailen. 

4/ Creëer een stok achter de deur

Het laatste ingrediënt wat je nodig hebt, is een stok achter de deur. Deze stap zorgt ervoor dat je je aan je plannen houdt, zelfs als deze weer ondergesneeuwd dreigen te raken in de waan van de dag. Een stok achter de deur creëren kan op veel verschillende manieren: bijvoorbeeld met je business buddy, coach of team. Spreek af dat jullie aan het einde van de maand weer samen zitten om te bespreken hoe je plan is gegaan en waarom het wel of niet is gelukt. Je partner kan je niet alleen verantwoordelijk houden, jullie kunnen ook samen reflecteren en het plan bijstellen waar nodig. 

Wil je laserfocus houden op wat er toe doet en elke dag voldaan je laptop dichtklappen? Binnenkort geef ik een gratis online masterclass, waarin ik je help om niet alleen elke dag je hele to-dolijst af te krijgen, maar ook structureel naar je plannen toe te werken. Schrijf je hier in. 

Beeld: WYLD WAVE Studio