Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien belangrijkste lessen. Deze maand is het de beurt aan Charlene De Buysere, creative coffee consultant en co-owner van de Gentse lunch- en koffiebar WAY. Dit zijn haar tien levenslessen. 

1/ ‘No risk, no magic’

Wat me altijd al heeft geholpen? Risico’s nemen. Ik werd wereldkampioen door dingen te doen die niemand anders ooit deed en waagde de sprong naar het ondernemerschap toen alles onzeker bleek. Daarom: doe elke dag iets dat je nog nooit gedaan hebt en vertrouw op je skills en passie. Het zal je tot nieuwe inzichten brengen en je ideeën geven voor de toekomst. Het leven is te kort om in de ‘wat als’-zone te schuilen. 

2/ Leef zonder verwachtingen

Wanneer je niets verwacht, kan je ook niet teleurgesteld worden. Je zal zien dat je plots andere dingen opmerkt, aanvoelt en analyseert en openstaat voor nieuwe gedachten en gebeurtenissen. In de wereld van de ‘speciality coffee’ is dit ook de beste manier om met nieuwe koffies om te gaan. Je hebt geen idee wat je kunt verwachten. Ervaring geeft je altijd wel een vooroordeel, maar je weet nooit honderd procent zeker of dit vooroordeel klopt. Zo sta ik ook in het leven. 

3/ Passie als natuurlijke energie

Doorheen de jaren ontdekte ik dat passie mijn motor is in het leven. Zonder passie zou ik maar een saai iemand zijn. Als ik doe wat ik graag doe en dit deel met de mensen rondom mij, krijg ik een natuurlijke boost. Het grote voordeel van werken met een product als koffie is dat de feedback bijna instant volgt en de passie daardoor alleen maar aangewakkerd wordt. Dat werkt verslavend!

4/ Omring jezelf met positieve mensen

Jezelf omringen met mensen waar je naar opkijkt, is de beste manier om te groeien. Positieve energie werkt immers aanstekelijk. Omring jezelf met mensen die het beste in jou naar boven halen en die je geen stress bezorgen. Op Dok Noord – waar koffiebar WAY zit – loopt het vol met grote voorbeelden. Mensen die je beïnvloeden op culinair, sportief, cultureel en grafisch vlak. Het motiveert me om nieuwe dingen uit te proberen en om de beste versie van mezelf te zijn. 

5/ Kies een werkplek waar je ook graag zou wonen

Je werk is de plek waar je de meeste tijd doorbrengt, zorg er dus voor dat je je thuis voelt. Als jij op je gemak bent, zullen klanten dat voelen en dat is goud waard. Ik heb zelf interieurvormgeving en architectuur gestudeerd en ruimte speelt voor mij een heel belangrijke rol. Het zorgt voor positieve energie en boost je productiviteit. 

6/ Durf nee zeggen

Als je weet waar je voor staat, wat je doel is en hoe je daar wilt geraken, is het plots veel makkelijker om nee te zeggen. Maar voor je ‘nee’ kunt zeggen, moet je eerste een lange weg van ‘ja’ ondergaan. Op die manier leer je jezelf en je bedrijf beter kennen en ontdek je wat werkt en wat niet. Plots begint het kunstwerk vorm te krijgen en weet je waar je het wilt neerzetten of waarmee je het wilt omringen. Nee zeggen is moeilijk en vraagt aandacht en toewijding. Stel jezelf de vraag: brengt dit me dichter bij mijn doel, ja of nee? 

7/ Luister naar je lichaam

Ik was 26 toen het begon: krampen in mijn handen, benen, armen, nek en rug. Ik kon mijn handen niet meer strekken, was 26 en leefde in het lichaam van een 70-jarige. Als je een type bent dat alles absorbeert, kan je op een bepaald moment ook echt te vol zitten. Vol stress, frustratie, angst … Door mijn voeding aan te passen en te bewegen, ben ik (bijna) van al mijn kwaaltjes verlost. Het is typisch voor ondernemende vrouwen om te veel hooi op je vork te nemen. Breng balans in je leven en werk evenveel aan je zelf als je werkt voor een ander. Om niet te zeggen meer. Yin yoga, crossfit en fietsen zijn voor mij de ideale uitlaatklep geworden om mezelf terug op de rails te krijgen. Yin yoga brengt me terug bij mezelf en mijn emoties, crossfit maakt me sterker en fietsen is gewoon geweldig. De natuur, de zuurstof en de energie werken voor mij verslavend. 

8/ ‘Sharing is caring’

Door je kennis te delen, bouw je een netwerk uit waarop je steeds weer kunt terugvallen. Door te blijven delen, wordt dit netwerk steeds groter. 

9/ ‘Keep it simple’

Hou het eenvoudig. Al betekent eenvoudig niet noodzakelijk ook makkelijk. Wat er eenvoudig uitziet voor de buitenwereld kan immers heel complex zijn. We leven in een tijd van doe-het-zelvers. Iedereen heeft toegang tot zowat alle kennis in elk vakgebied. Zorg ervoor dat wat jij doet er ook aantrekkelijk een eenvoudig uitziet zodat je de drempel laag genoeg houdt om contact te blijven hebben met je doelpubliek. Eenvoud is wat mensen over de brug trekt.

10/ ‘The nose knows’

Velen vinden het een vreemde gewoonte, maar ik ruik aan alles. Al van kinds af aan laat ik me leiden door mijn neus. Ruikt een winkel onprettig dan zal ik er bijvoorbeeld niet binnengaan. Hetzelfde geldt met mensen, mijn vertrouwen begint bij de geur. Het is dan ook geen verrassing dat ik er mijn job van heb gemaakt: het beoordelen van koffie op geur en smaak. Vandaag de dag laten we ons te vaak leiden door de convenience market en door sociale media. We vergeten dat we een oeroud instinct hebben meegekregen dat ons van nature vertelt wat goed en slecht is. 

Meer Charlene? Volg haar en WAY dan via Instagram.

Beeld: Foodphoto