Wat begon als een passieproject, groeide uit tot Nona, Belgiës allereerste alcoholvrije gin. Na die eerste mijlpaal droomt founder Charlotte Matthys nog steeds groots én internationaal. 

Charlotte, hoe ben je op het idee gekomen om Nona op te richten? 
Ik wist al langer dat een eigen zaak iets voor mij was. Het was pas op een zomeravond met collega’s dat die ondernemersdroom concreter werd. Tijdens een afterwork zocht ik naar een alcoholvrij alternatief. Gezondheid vind ik zo belangrijk, en dus was een zoete frisdrank voor mij geen optie. Die avond inspireerde me om de eerste Belgische alcoholvrije gin op de markt te brengen. Niet veel later heb ik mijn job opgezegd en ben ik volop gegaan voor mijn eigen zaak. 
En bij de start ging je meteen aankloppen bij sterrenchefs en sommeliers. Vanwaar die keuze? 
Toen ik begon met de ontwikkeling van Nona June wilde ik een gin creëren die niet inboette op smaak, kwaliteit en beleving. Door mijn studie als bio-ingenieur ben ik expert op vlak van technologie en ontwikkeling. Om een premium cocktail-ervaring te evenaren, heb ik feedback gevraagd aan sterrenchefs en sommeliers. Nu blijkt dat die aanpak zijn vruchten afwerpt. Zowel Nona June als Nona Spritz hebben meerdere awards gewonnen. 
Wat maakt jouw merk uniek?
Ik ken het distillatieproces en ontwikkel het product zelf. Daarnaast zet ik in op personal branding: ik creëer het product en ben het gezicht van het merk. Vaak maken alcoholvrije alternatieven deel uit van een groter bedrijf waardoor je niet altijd weet wie het product heeft gemaakt. Grote spelers spelen dikwijls in op de trends, zonder voldoende tijd te nemen voor het productieproces. Het duurde ongeveer drie jaar voor we onze spritz lanceerden. Als je een kwalitatief product op de markt wil brengen dat laag is in suiker, vegan en smaakvol, dan neem je daar maar beter je tijd voor. (lacht) 

“Voor mij is het groter geheel belangrijker zoals sterrenzaken die in ons geloven en awards winnen met onze producten.”

– Charlotte

Ik lees tussen de lijnen door dat loslaten niet je sterkte is. Is dat een van de redenen waarom jullie binnen het bedrijf veel taken zelf doen?
Ons aanbod bestaat uit premium producten, dus ons publiek heeft hoge verwachtingen. In eerste instantie kijk ik daarom met welke taken we als team een verschil maken. Zijn er andere projecten die door externen kunnen worden gedaan en blijft de kwaliteit van het werk hetzelfde? Dan besteed ik die opdrachten uit. De eerste twee à drie jaar heb ik bijna alles zelf gedaan. Momenteel zijn we met elf collega’s. De bedoeling is om te groeien naar een team met een twintigtal teamleden. Mocht je dit lezen, weet dat we voor verschillende functies nog collega’s zoeken! (lacht)
In 2022 belandde je op de befaamde ‘30 under 30’ lijst van Forbes, tussen andere veelbelovende Europese ondernemers. Is die erkenning voor jou belangrijk? 
Het is voor mij geen must, maar wel leuk. Die erkenning geeft je positieve energie en een extra drive. Maar moesten we die erkenning niet gekregen hebben, dan zouden we evengoed verder doen zoals we bezig zijn. Voor mij is het groter geheel belangrijker zoals sterrenzaken die in ons geloven en awards winnen met onze producten.

Benieuwd naar het volledige interview? Bestel Bossy’s Sustainable Issue in onze shop.

Beeld: NONA