2/ Creëer een plan voor eventuele brandjes
Als ondernemer is waarschijnlijk menig nachtmerriescenario al eens door je hoofd gegaan. Loslaten? Dat is spannend! Voor je gevoel kan je beter nooit op vakantie gaan. Want stel dat x of y zou gebeuren… En inderdaad, zelfs als iedereen voorbereid is, kan er altijd onverwacht iets gebeuren dat voor extra stress zorgt. Het gevolg: verschillende berichtjes die jou abrupt uit je vakantiemodus trekken.
Creëer daarom vóór je vakantie al zicht op de mogelijke brandjes die bij je business en werkzaamheden kunnen komen kijken en geef aan je klanten en team aan hoe ze ermee om kunnen gaan. Zo heeft mijn website wel eens spontaan besloten dat het een break nodig had en en is het daarom zonder pardon of logische reden offline gegaan. Op de een of andere manier lijkt het áltijd op precies het verkeerde moment te gebeuren: tijdens een lancering, belangrijke actie of – jawel – als je je nét installeert aan een zwembad onder het Spaanse zonnetje.
Daarom heb ik een duidelijk beleid voor mijn team opgesteld: ze weten wat er kan gebeuren en welke acties inclusief eventuele kosten ze kunnen en mogen nemen zonder daarvoor met mij te overleggen. Ben je toch bereikbaar in het geval van brandjes? Geef dan héél helder aan wat in jouw ogen een brandje betekent. Waarvoor mogen ze je wel bereiken en wat moet er gewoon even wachten?