Als je mensen bevraagd over hoe ze omgaan met tijd, ontdek je interessante verschillen. Content creator Delphine mocht Bieke Casteleyn, Arne Quinze en Pieterjan Van Biesen, interviewen voor Bossy’s Time Issue en kwam tot interessante inzichten. “We hebben allemaal evenveel tijd”, weet Delphine, “maar de een blijkt er toch slimmer mee om te springen dan de ander.” Enkele tips van creatievelingen voor creatievelingen…
Voor de een is tijd een schaars luxegoed, voor de ander blijkt tijdsgebrek helemaal niet te bestaan. We hebben allemaal evenveel tijd, maar de een blijkt er toch slimmer mee om te springen dan de ander. En als we John Cleese mogen geloven, behoor je als creatieve ziel maar beter bij die slimme, die er de fun in weten te houden. Met mijn ervaring in design en creatieve communicatie kan ik John Cleese alleen maar gelijk geven. Creatief zijn kan alleen met een ontspannen brein, en het gevoel dat je tijd hebt. Daar komen de sterkste ontwerpen en ideeën van. Dagelijks overspoeld worden met operationele to-do’s, is vaak nefast voor je creativiteit. Ben jij een creatief persoon die moet zorgen voor sterke collecties en ontwerpen? Dan is tijd een key factor waar je moet voor vechten. Enkele tips:
- Schakel de meldingen op je telefoon volledig uit, of leg je telefoon ver weg en ontmoet mensen voor een leuke babbel. Ideeën komen niet van op je scherm, waar de inhoud wordt voorgekauwd door slimme algoritmes. Lees een krant, een goed magazine (check!), of voer een goed gesprek. Van die tijd steek je veel meer op dan van een uur scrollen op je telefoon.
- Bekijk of je bepaalde operationele taken in je werk efficiënter kan maken, of kan uitbesteden. Een tijdscoach zoals Shelley Barendrecht kan je daar haarfijn bij helpen. Je zal er tijd mee winnen die je kan besteden aan je creaties. Een must voor elke creatieveling!
- Wie ontwerp met hart en ziel is vaak emotioneel gebonden met zijn werk. Een ontwerp is in feite een stukje van jezelf. Feedback over het resultaat komt dan vaak erg persoonlijk binnen. Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar selectief zijn in je projecten kan hierbij helpen. Voel je bij een eerste meeting met een klant een goeie vibe? Kiest die klant voor jou omdat die jouw stijl en werk echt apprecieert? Geeft de klant je de vrijheid en het vertrouwen om je ding te doen? Dan zal je daar meer voldoening uithalen dan wanneer je bij elke stap wordt bijgestuurd.
- Walt Disney zei ooit: ‘Wie nieuwsgierig is, ontdekt interessante dingen.’ En inderdaad. Oprechte, kinderlijke nieuwsgierigheid is zuurstof voor elke creatieve geest. Neem eens een andere weg naar je werk, sla eens een boek open dat je op zolder vond, test wat producten uit in de supermarkt die je nog niet kent, of wandel eens rond in een stad waar je nooit eerder kwam. Zomaar. Om rond te neuzen. Je zal verstelt staan van wat je allemaal ontdekt. Leve de curieuze neuzen!
- Wees af en toe eens lui, en mijmer erop los. Je brein ‘resetten’ door even helemaal niks te doen, is gezond. Niet te veel, uiteraard. Maar rust in je brein zorgt voor nieuwe ideeën, heldere inzichten, en sterke creativiteit.
Benieuwd naar hoe Bieke Casteleyn, Arne Quinze en Pieterjan Van Biesen omgaan met tijd? Ontdek het resultaat van onze babbels in Bossy’s Time Issue dat je kan pre-orderen via deze link.
Beeld: Joey Reilin