Als Laura Damme van FLORALS vertelt dat ze geen traditionele bloemist is, dan mag je dat geloven. Met een spontane aanpak probeert ze verschillende projecten binnen haar onderneming uit. Waarom en hoe ze die nieuwe wegen inslaat, deelt deze #womantowatch al te graag in dit interview. 

Laura, naast de webshop en fysieke winkel sla je met een pop-upwinkel opnieuw een nieuwe weg in. Vertel!

Momenteel bevindt het bloemenatelier van FLORALS zich op een industrieterrein. Dat is dat geen verkeerde keuze, de klanten vinden hun weg. Iets wat niet onbelangrijk is. (lacht) Wel wilden we ons concept eens in een stad uittesten. Een pop-upwinkel in het centrum van Roeselare leek ons de ideale oplossing. Daar willen we ontdekken welke producten goed zullen werken. Als ondernemer wil ik een aantal stappen vooruitdenken en vooral genieten van elk nieuw avontuur.

Was het idee voor een pop-upwinkel eerder toevallig of het resultaat van een brainstorming? 

Samen met mijn vriend – die eveneens in de zaak is betrokken – neem ik de beslissingen. We waren het erover eens dat we zin hadden om een nieuw project. Met een pop-upwinkel experimenteren we met andere openingsuren en een nieuw publiek. Ik zie mezelf als een intuïtieve ondernemer met frisse ideeën. Werkt mijn plan? Perfect! Werkt mijn plan niet? Niet erg, dan leren we eruit.

Dat lijkt me een erg spontane manier van ondernemen.

Het verhaal van FLORALS is even ongedwongen gegroeid. Ik startte met FLORALS als een hobby, iets wat nu een onderneming is met drie personen vast in dienst. Gaandeweg probeer je als ondernemer de zaken zo goed mogelijk aan te pakken, schakel je hulp in indien nodig en verbeter je het aanbod. Die manier van denken trekken we door in het verhaal van de pop-upwinkel en wanneer we werken voor trouwfeesten of events. Door de vele aanvragen voor evenementen voelden we aan dat we dit deel van ons aanbod best een eigen website geven. Alles onder één koepel blijven communiceren, leek voor ons geen optie. Samen met mijn vriend hebben we de keuze gemaakt om FLORALS op te splitsen. De webshop focust zich op droogbloemen, onze nieuwe website legt het accent op events. We hebben zelfs de winkel even gesloten zodat we onze volledige aandacht aan dit project konden geven. Tijd geven aan een nieuw idee vind ik als ondernemer cruciaal. Het is meer dan normaal dat er in het begin veel fouten worden gemaakt. Af en toe tegen de muur botsen is belangrijk zodat je blijft bijleren. 

Florals _ Bossy_womentowatch

“Als je droomt van een pop-upshop, webshop en events dan moet je realistisch zijn en beseffen dat je niet alles alleen kan doen.” – Laura

Wel spannend… naast een pop-upwinkel ook een nieuwe website lanceren.

Ik dacht meteen: wat gaan mensen denken. Deze website had een andere invalshoek. Mensen kennen ons door het aanbod met droogbloemen. Voor een event of trouw geven klanten eerder de voorkeur aan verse bloemen. We vroegen ons af of de nieuwe website wel binnen ons eerste concept paste. Als ondernemer ben je continu bezig met nieuwe projecten, het liefst wil je meteen al de reacties van klanten weten. Gelukkig kreeg ik een gevoel van bevestiging wanneer ik na de lancering al de eerste aanvragen zag binnenstromen.

Wanneer weet je of je een idee verder wil uitwerken voor je zaak? 

Samen met mijn vriend bespreken we onze ideeën en visies. Tijdens die gesprekken blijft mijn visie in mijn gedachten spoken. Die visie helpt me om vragen te beantwoorden zoals: ‘Naar waar wil je naar toe met je zaak?’ en ‘Welke kansen doen er zich voor op dit moment?’. Ook vind ik het belangrijk om een tijdlijn voor mij te zien. Ik ben chronologisch ingesteld. (lacht) Geen verrassing dus dat chronologie een focuspunt is binnen elke brainstorming. Zoals ik al vertelde in het interview voor het Let It Go Issue, vertrekken we over een jaartje naar een nieuw pand in Waregem. Toen ik zeker was dat we het pand mochten intrekken, bedacht ik een aantal doelen die ik in de tussentijd wil bereiken. Zo hebben we ons afgelopen zomer gefocust op trouwfeesten en events. 

Waaraan denk je nog wanneer je verder wil uitbreiden?

Als je droom van een pop-upshop, webshop en events dan moet je realistisch zijn en beseffen dat je niet alles alleen kan doen. Zoek mensen die je nodig. In het begin wilde ik alles zelf doen maar dat lukt niet. Bedenk tijdens een brainstorming al wie je kan helpen om je doelen te bereiken zoals experts in copywriting en personal branding. 

Experimenteren met originele concepten, dat is je ding. 

Je hebt nog zo’n leven voor je. De verschillende opties voor mijn onderneming en aanbod zijn er, ik wil ze uitproberen. Als ondernemer vind ik het een aangenaam gevoel om te weten dat ik niet vasthang aan één idee of concept. Ik zie het als is een soort mindset. Eentje die je leert om los te laten binnen je onderneming zodat je de weg vindt richting andere opportuniteiten.

Benieuwd naar het interview met Laura in Bossy’s Let It Go Issue waarin ze meer vertelt over FLORALS? Bestel je exemplaar hier.

Beeld: by NOUCHKA