Stephanie Cobbaert is het label #womantowatch meer dan waardig. Ze is de leading lady achter boutique travel agency The Sybarite Flamingo en richtte onlangs met Isabelle Vander Heyde het reismagazine Moments Mag op. We ontmoetten haar voor een babbel wanneer ze even in België is…

Stephanie, hoe ben je in de reissector verzeild geraakt?

Ik leef al jaren uit mijn koffer. (lacht) Ik startte mijn carrière bij een marketingbureau in Parijs. Vervolgens ruilde ik de Franse hoofdstad voor Berlijn, waar ik op projecten voor fashion week mocht werken. Ik deed ook ervaring op bij een reisbureau, maar mistte daar een persoonlijke aanpak. In 2019 richtte ik The Sybarite Flamingo op, een boutique travel agency. In het begin focusten we sterk op incentive travel, daarna kwamen daar ook intieme, unieke reizen op maat bij. We organiseerden één onvergetelijke trip naar Oman en toen strooide het virus roet in het eten. Ik heb van de afgelopen maanden gebruik gemaakt om het concept van The Sybarite Flamingo nog meer af te stemmen op wat ik zélf wil en waar mijn klanten nood aan hebben. Geen massatoerisme, maar wel unieke ervaringen naar plekken waar je alleen zelden komt. Bij ons kan je terecht voor unieke bedrijfstrips, familiereizen, intieme groepsreizen, huwelijksreizen en sinds kort ook destination weddings.

Heeft het feit dat je onlangs zelf getrouwd bent daar iets mee te maken?

Absoluut. Ik trouwde deze zomer met de liefde van mijn leven, die tevens mijn zakenpartner is. Onze relatie heeft al heel wat moeten doorstaan. Mijn man leerde me kennen toen ik nog met een alcoholverslaving kampte. (link: lees hier meer over Stephanies persoonlijk verhaal) Onze trouw, die doorging op Mallorca, was dan ook een zeer emotionele ervaring. Er hing magie in de lucht, en dat hebben de mensen gevoeld. Zo sterk zelfs dat ik de vraag kreeg van een koppel om exact dezelfde trouw voor hen te organiseren. Niet veel later kwam er ook een tweede aanvraag binnen. Ik geniet enorm van die unieke aanzoeken, vandaar dat ik maar wat graag het menu van The Sybarite Flamingo uitbreidt.

bynouchka180321-49
© by NOUCHKA

“We gaan verder dan enkele Instagram-waardige locaties. We laten onze reizigers iets beleven.”

– Stephanie

Hoe begin je aan het uitstippelen van een unieke reis?

Wanneer ik bijvoorbeeld een private luxereis ontwerp, dan kijk ik vooral naar de wensen van de mensen die voor me zitten. Vervolgens toets ik die af met het vooropgestelde budget. Komen budget en bestemming niet overeen, dan ben ik de eerste om een andere locatie aan te bieden. Mijn klanten vertrouwen me hierin, omdat ze weten dat ik ondertussen al heel wat ervaring heb opgebouwd. Het kan ook zijn dat ik mijn klanten doorstuur naar een andere, betrouwbare partners omdat ik niet kan bieden wat de vragen. Voor de groepsreizen die op de planning staan, focussen we op speciale bestemmingen zoals Socotra en Tajikistan. We trekken de locale kaart en zorgen voor boeiende ontmoeten zoals bijvoorbeeld met een plaatselijke politicoloog.

Wie is je ideale klant?

Je zou denken: iemand met een groot budget. Maar dat is niet noodzakelijk waar. Wil je iets unieks beleven, dan staat er natuurlijk wel iets tegenvoer. Ik werk graag voor mensen die op zoek zijn naar avontuur, in de brede zin van het woord. We gaan verder dan enkele Instagram-waardige locaties. We laten onze reizigers iets beleven. Sommige reizen kan je niet in je eentje doen, dat maakt onze groepsreizen uniek. Andere reizen kan je perfect alleen doen, maar worden nog beter dankzij de tips van een expert. (lacht) En geef toe, is het niet heerlijk wanneer je zorgeloos op reis kan vertrekken, wetende dat alles geregeld is?

Heb je de reissector zien veranderen door de gebeurtenissen van de afgelopen maanden?

Ja, mensen kiezen resoluut voor iets wat verder van hun comfortzone staat. Slapen in de natuur, tussen de rotsen, onder een sterrenhemel… Daarnaast merk ik ook dat onze klanten het belangrijk vinden om voor zichzelf te zorgen. Yoga- en hiketrips zijn enorm populair. Tot slot zie ik dat mensen ook langer durven reizen. Waar er vroeger vooral vraag was naar trips van gemiddeld tien dagen, willen mensen nu drie à vier weken weg zijn. Ook huwelijksreizen – iets wat sinds kort ook in ons assortiment zit – mogen best wel wat tijd in beslag nemen. Heerlijk toch?!

bynouchka180321-30
© by NOUCHKA

“Ik wil groeien, maar zonder die persoonlijke aanpak te verliezen. Een exclusieve travel club oprichten, is de volgende stap.”

– Stephanie

Je benadrukt het unieke karakter van jullie bedrijf, maar krijgt ook continu complimenten over de persoonlijke aanpak die jullie hanteren.

Dat klopt. Ik ken mijn reizigers, hun favoriete drank, de namen van hun kleinkinderen en noem maar op. Dat is ook Isabelle opgevallen. Ik mocht een tijdje geleden een reis voorstellen voor haar familie. Door het virus is die jammer genoeg nog niet kunnen doorgaan, maar ondertussen zijn we wel professionele partners. Ik had namelijk het gevoel dat we iets voor elkaar konden betekenen, dus stond ik op een dag voor haar deur met een stuk taart. Ondertussen zijn Isabelle en ik partners in crime. We richtten enkele maanden geleden Moments Mag op. Een fashionable magazine gericht op reizen met jonge kinderen. Dit sluit helemaal aan bij wat ik doe met mijn agency, en staat er tegelijkertijd ook los van.

Je hebt de afgelopen periode niet stilgezeten. Waar hoop je binnen een jaar of vijf te staan?

Ik hoop dat er dan enkele mini’s rondlopen. (lacht) Het zou me ook gelukkig maken wanneer The Sybarite Flamingo tegen dan een gevestigde waarde is. Ik wil groeien, maar zonder die persoonlijke aanpak te verliezen. Een exclusieve travel club oprichten, is de volgende stap. Zowel voor The Sybarite Flamingo als met Moments Mag gaat het goed. Ondertussen genieten is dan ook een must. Eind deze maand verhuis ik met mijn man naar Mallorca, daar kijk ik alvast erg naar uit.

Volg Stephanie hier. Pas op: de kans dat je wegdroomt is reëel! 

Beeld: by NOUCHKA