An-Sofie van AS buro verhuisde deze maand van haar zolderkamer naar een eigen plek. Die nieuwe stap zorgt niet alleen voor mentale rust maar boost ook meteen haar creativiteit. Als branding specialist weet ze dat een nieuw kantoor ook op dat vlak heel wat mogelijkheden biedt. Ontdek hoe deze onderneemster haar verhuis aanpakt in vijf stappen.

1/ Kies een gebouw dat bij je (onderneming) past

Net zoals de meeste thuiswerkers had ik nood aan een nieuwe omgeving. Ik merkte op dat ik niet vaak de frisse buitenlucht opzocht en miste het om ergens naar toe te gaan. Eerder dit jaar zag ik dat er een studio te koop stond. Kopen was voor een starter zoals ik geen optie dus trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg ik of huren een mogelijkheid was. Gelukkig was dat het geval!

Waarom ik zo verliefd ben op die studioruimte? Het pand matcht volledig met de moderne stijl van mijn zaak. Uiteraard ben ik als grafisch vormgever gevoelig aan kleuren en setting. Daarnaast vind ik dat elke ondernemer best grondig over de setting nadenkt. Een ruimte vertelt zoveel meer over je zaak dan dat je in eerste instantie zou denken. Dankzij een nieuwe locatie zijn er verschillende opportuniteiten om het verhaal van je onderneming instant een boost te geven.

2/ Trek branding door

Gebruik de kleuren van je logo niet alleen voor je logo maar trek dit door in alles wat met je bedrijf te maken heeft. Zet de kleuren dus niet alleen in voor je Instagram-pagina, website of brochures. Geef de omgeving van je zaak ook een kans. Heb je bijvoorbeeld beige of bruine kleuren als brandingskleuren? Kies dan voor meubels, handdoeken en zelfs wc-borstels in dezelfde tinten. Op die manier krijgt je zaak een professionelere look, ben je herkenbaar voor klanten en ervaren bezoekers van je kantoorruimte dezelfde sfeer zoals de volgers van je Instagram-pagina.
bynouchka-asburo-bossy
© BY NOUCHKA

Verdiep je in de betekenis van kleuren. Zo trek je de klanten aan die wil je aantrekken.”

– An-Sofie

3/ Denk aan kleurenpyschologie

Kleurenpsycholgie is ongelofelijk interessant én essentieel wanneer je op professioneel niveau voor bepaalde kleuren kiest. Geel wordt bijvoorbeeld geassocieerd met iets wat goedkoop is. Wil je vertrouwen scheppen? Denk dan aan blauwe tinten. Paars staat voor creativiteit en luxe, oranje voor balans en overvloed. Verdiep je in de betekenis van kleuren. Zorg ervoor dat je kleurenkeuze samengaat met de waarden die je als persoon en onderneming hebt. Zo trek je de klanten aan die wil je aantrekken. 

4/ Laat je inspireren door andere ondernemers

Op Instagram zocht én vond ik inspiratie bij andere grafische vormgevers. Via hun feed of highlights zag ik hoe ze bijvoorbeeld bepaald materiaal op een overzichtelijke manier rangschikken. Eens ik een goed idee spotte, zette ik dat op mijn lijstje. Ik geef toe, ik ben een lijstjespersoon. (lacht) Voor mijn nieuwe kantoorruimte had ik een lijst met items die ik zocht zoals stoelen, tafels, rekken en andere handige spullen. Duurzame tip: herbekijk die lijst en achterhaal of je écht iets nodig hebt. Zijn er geen betere alternatieven?

Heb je het gevoel dat je lijst niet volledig is? Vraag advies aan collega-ondernemers die al een nieuwe kantoorruimte hebben. Zo wist ik dat ik schoonmaakproducten niet mocht vergeten te kopen. (lacht)

5/ Onderschat de administratieve taken niet

Een nieuwe kantoorruimte is niet alleen een financiële investering. Zo’n beslissing vraagt eveneens veel tijd en energie. Als je denkt dat een kantoorverhuis in 1,2,3 wordt gedaan dan heb je verkeerd gedacht. (lacht) Zo verraste het bijkomend papierwerk me eigenlijk wel. Neem daarom ruim de tijd om de extra taken zorgvuldig door te nemen en uit te voeren. Weet goed wat de verschillende contracten en verzekeringen inhouden. Je bent als ondernemer beter safe than sorry.

Binnenkort binnenkijken in de nieuwe studio van An-Sofie? Volg haar via Instagram. Of ben je benieuwd naar het ondernemersverhaal van An-Sofie in Bossy’s Let It Go Issue? Bestel je exemplaar hier.

Beeld: BY NOUCHKA