Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien belangrijkste levenslessen. Deze maand is het de beurt aan Isabelle Ulenaers, oprichter van het Belgische en natuurlijke verzorgingsmerk SELF. Ondertussen bestaat SELF al vijf jaar. Het ideale moment om Isabelle te vragen naar haar levenslessen.

1/ Accepteer verandering

Dankzij mijn carrière als psychologe kwam ik in contact met de verandercurve van Kübler-Ross. Wanneer er plots iets in het je leven gebeurt, ervaar je vijf emotionele fases. In de eerste fase ben je nog in ontkenning en volledig in schok. Bij een tweede fase zal de emotie woede aanwezig zijn. Na die twee fases gaan we als mensen onderhandelen. Daarna volgen de fases van depressie of dipje en acceptatie of aanvaarding. De eerste maanden van SELF gingen vlot, waardoor ik dacht: ‘Alez, dat lijkt allemaal zo gemakkelijk!’. Tot ik met mijn producten effectief naar buiten kwam en ze ging verkopen. Van drukfouten tot verkeerde leveringen… het gebeurde allemaal. Vandaag ondervinden we nog altijd uitdagingen wanneer we een nieuw product willen lanceren omdat we de volledige productie op zich nemen. Er is altijd iets dat mislukt. Vroeger onderging ik die verandercurve in een halve dag, nu verwerk ik die verschillende fases in een paar seconden. (lacht) Ik accepteer de veranderingen veel sneller. Eén ding is zeker: het gaat nooit zoals gehoopt. Er gebeuren altijd dingen die je niet onder controle hebt. Je moet als ondernemer sneller schakelen en de verschillende opties bekijken. Als je bij alle veranderingen meteen onzeker wordt, kom je vaker in een situatie van stress terecht. Dat kan je als ondernemer wel missen.

2/ Focus op je eigen pad

Tijdens de beginperiode van SELF vergeleek ik mezelf met andere merken en ondernemers. Op een bepaald moment merkte ik op dat ik daar niet gelukkig van werd. Ik maakte de klik, verwijderde de accounts van mijn profiel en focuste ik me op mijn buikgevoel en eigen merk. Aan de buitenkant wordt er altijd veel glamour gedeeld, maar achter de schermen speelt zich ook bij andere ondernemingen een ander verhaal af. Hoe groot het bedrijf ook is, iedere ondernemer heeft last van storm op zee. Als een kleine onderneming zal je misschien sneller water in je boot hebben en de stormen meer voelen, maar wees gerust dat ook die grote spelers ook hun issues hebben.

3/ Bewaar focus

Als starter kende ik helemaal niets van verzorgingsproducten, retail of ondernemen. Gelukkig had ik snel de reflex om mij te omringen met experten. Om die experten te ontmoeten, leek netwerken heel interessant. Ik voelde al snel aan dat dit niet mijn ding was. Iedereen heeft over alles een mening waardoor je als ondernemer het gevoel hebt dat je van links naar rechts wordt gesleurd. Ik wilde mijn focus blijven bewaren. Ook al weet je nog niet veel en zijn er mensen met veel kennis van zaken, onthoud waarom je met je onderneming bent begonnen.

4/ Je verdient die plek aan de grote tafel

Ik kom uit een hele zachte sector. Als psychologe ervoer ik veel empathie en vertrouwen. In de ondernemerswereld werd ik dikwijls in het zak gezet. Ik gedroeg me erg naïef en onderdanig. Dit type gedrag wilde ik aanpakken, want het belemmerde mijn groei als ondernemer en persoon. Ik zocht een coach zodat ik aan mijn skills kon werken. Het verschil met hoe ik vroeger onderhandelde en hoe ik dat nu doe… het is opvallend! Dat heb ik volledig te danken aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Als (vrouwelijke) ondernemer moet je jezelf eraan herinneren dat je die plek aan de grote tafel mag innemen. Je bent het waard om volledig in je kracht te staan, ook tijdens zo’n momenten.

5/ Begin!

We denken als ondernemers meteen aan de eindfase. De weg richting onze doelen waarderen we soms nog te weinig. Door die denkwijze blijven mensen in de startblokken zitten en voelen ze zich geblokkeerd. Begin met de eerste stap en achterhaal wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Zo breng je de bal aan het rollen. Start dus gewoon! Koop een notitieboekje en schrijf neer wat je nu nodig hebt om ooit tot dat finale punt te geraken. De rest volgt wel.

6/ Druk regelmatig op de pauzeknop

Het idee dat je van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat moet werken, is een beetje achterhaald. Ik werk hard maar maak ook ruimte voor ontspanning. Je bent niet alleen ondernemer, maar ook partner, dochter, vriendin en misschien wel mama. Ik vind dat je jezelf moet toelaten om te kiezen voor welke rol je gaat. Zo besliste ik onlangs om opnieuw op vakantie rond te trekken zoals ik voor het ontstaan van SELF deed. Die beslissing gaf me zoveel energie. Ik besefte nog eens dat een onderneming niet meteen slechter zal draaien omdat je even aan jezelf denkt. We moeten al zoveel ballen hoog houden… Laat de druk los en geniet!

7/ Je redt het wel

Iedereen heeft een rugzak vol ervaringen en draagt ook een vlammetje met zich mee. Dat vlammetje staat volgens mij symbool voor je passie. Op het einde rit krabbel je -dankzij die passie en dat vuur in jou- wel terug. Het komt wel goed. We vinden als mensen en ondernemers altijd wel onze weg. Laat dat vertrouwen in jezelf groeien. Minimaliseer stress en druk. Zelfs al heb je het gevoel dat je alleen bent, je vindt wel een oplossing voor je probleem. Je hoeft het ook niet allemaal alleen uit te zoeken. Er zijn altijd mensen die je kunnen helpen.

8/ Oefening baart kunst

Als kind proberen we dingen en staan we niet stil bij de gevolgen. Wanneer we ouder worden, vinden we fouten maken heel eng. Je leert maar ook iets door te vallen en dan opnieuw op te staan. Falen is zo’n dooddoener van een begrip. Falen zie ik daarom liever als vallen. Fouten maken en iets proberen is zo menselijk. Als ondernemer is dat niet anders. Je probeert van alles uit. Soms lukt iets en soms niet.

9/ Zoek cheerleaders

Mensen hebben de neiging om een idee af te kraken. Jammer genoeg is dat een reden waarom ondernemers afhaken en niet beginnen met bijvoorbeeld een eigen zaak. Zoek daarom échte supporters die je motiveren en laat de mening van anderen achterwege. Je hebt de cheerleaders met de typische pomponnetjes nodig. (lacht) Meestal zijn het mensen die in een gelijkaardige leefwereld zitten en je daardoor volledig begrijpen. Bij hen kan je plannen aftoetsen of even ventileren.

10/ Bepaal je grenzen en luister

Sta in contact met jezelf. Niet alleen in teken van je bedrijf, maar ook van jezelf. Krijg je een goed gevoel van deze samenwerking? Past deze beslissing bij jou? Of helemaal niet? Bepaal je grenzen wanneer je merkt dat iets niet goed voelt. Ik stel vast dat veel mensen nog moeite hebben om hun eigen grenzen te respecteren uit angst voor de reactie van anderen. Toch vind ik dat we als ondernemer én persoon moeten luisteren naar ons gevoel en dit gevoel moeten kunnen delen. Toen ik mijn team moest samenstellen, legde ik de focus op gevoel. Samenwerken is fijner wanneer dat gevoel goed zit.

Meer Isabelle? Volg SELF dan via Instagram. Benieuwd naar de volledige collectie van dit Belgische merk? Ontdek het hier

Beeld: The Fresh Light