Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien belangrijkste lessen. Deze maand is het de beurt aan Julie, onderneemster, jonge mama en het gezicht achter de ‘Think Tomato’ saus.

1. De levensles van ‘The five balls of life’

In het leven moet je constant jongleren met vijf ballen: familie, gezondheid, vrienden, integriteit en werk. De eerste 4 ballen zijn van glas, als er 1 valt dan komt er een barst in of gaat deze zelfs stuk. De laatste, die bal van het werk, is van rubber. Deze kaatst terug, wat wil zeggen dat het belangrijk is voor mij om te beseffen dat ik mijn werk even moet laten liggen als het allemaal te veel is. Dit hou ik in mijn achterhoofd en gebruik ik om mijn prioriteiten te stellen. Het is enorm druk met Think Tomato en dat is superleuk! Maar ik zit ook in een superdrukte periode privé: 2 kleine kindjes, een verhuis en een man die ook zelfstandig is.

2. Wie zijn eigen weg gaat, kan door niemand worden ingehaald

Laat je inspireren maar kijk niet te veel rond, zodat je je eigen verhaal kan schrijven. We leven in een wereld waarin het heel gemakkelijk is om te communiceren met de rest van de wereld dankzij sociale mediakanalen. Wat het moeilijk maakt om origineel uit de hoek te komen. Als ik bijvoorbeeld op sociale media allemaal gelijkaardige producten zou volgen, dan zouden mijn ideeën sowieso onbewust wat gebaseerd zijn op wat ik al bij de concurrent gezien heb. Gewoon omdat het ook goede ideeën zijn. (lacht) Als je mensen volgt die jouw boeien en met andere zaken bezig zijn dan jij zelf, dan inspireren die jouw ideeën zonder dat het een kopie dreigt te worden. Ik laat mij graag inspireren door andere culturen en andere werelden, zoals muziek, architectuur, design, maar simpelweg ook door mensen die ik ontmoet. Tot slot: “It’s not where you take things from, it’s where you take them to.”

3. Doe wat je graag doet, dan doe je het met passie en dan straal je dat uit

Ik kook graag en vaak, maar wanneer ik kook en me niet goed in mijn vel voel, dan zegt mijn man dat hij dat proeft aan mijn eten. (lacht) En dat is ook zo bij Think Tomato. Als ik een slechte dag heb, of het zit eens allemaal tegen – productie mislukt, potten laten vallen –  dan kan het gebeuren dat ik er geen zin meer in heb. Dan straal ik dat uit naar de mensen met wie ik samenwerk, naar mijn klanten, etc. Gelukkig doe ik het super graag en ben ik gepassioneerd door mijn saus en het ondernemen, dat kunnen de mensen aan mij zien. Ze voelen én proeven mijn enthousiasme en liefde voor die saus.

4. Laat je snel genoeg omringen door mensen die andere dingen liever en beter doen dan jij

Durf hulp vragen en dingen uit handen geven. Ik ben bijvoorbeeld niet zo graag bezig met administratie en papierwerk. Ik heb dit uit handen kunnen geven zodat ik mij beter kan focussen op de groei, iets waar ik beter in ben en wat ik liever doe. Ook de packaging van de bestellingen, online en offline, heb ik nog heel lang zelf gedaan. Maar dan waren mijn dagen gevuld met dat soort to do’s zonder dat ik kon bezig zijn met de groei van ‘Think Tomato’. Ook dit heb ik nu aan iemand kunnen overlaten. De persoonlijke tekstjes bij elke online bestelling doe ik wel nog steeds zelf, dat is dan iets wat ik wel graag doe en belangrijk vind, omdat het een direct contact is met mijn klant.

5. Laat je buikgevoel spreken en durf erop te vertrouwen

Ik heb altijd erg op mijn buikgevoel vertrouwd. En dit zal ik blijven doen. Ook al weet je dat er veel voordelen aan verbonden zijn om iets bepaald te doen, als het buikgevoel dat tegenspreekt dan zal ik het niet doen. Zo had ik een partnerschip met iemand waarbij het buikgevoel niet meer goed zat, ik heb die samenwerking onmiddellijk gestopt en dat bleek achteraf ook de juiste beslissing.

6.  Spring voor je alle details klaarhebt

Als je heel perfectionistisch bent voor je iets onderneemt, dan verlies je veel tijd. Als je een idee heb, is het belangrijk dat je dit aftoetst. Wanneer je bij het opstarten van je bedrijf duidelijk vooropstelt wat de bestemming is, dan maakt het niet uit dat de weg ernaartoe niet altijd volgens plan verloopt. Dan spreek ik niet over de saus zelf, want die moet uiteraard wel perfect zijn eens je ze op de markt brengt. (lacht) Ik heb het over ondernemerschap in het algemeen.

7.  Durf financieel berekende risico’s nemen

Bij een schaalbaar product, zoals bijvoorbeeld mijn tomatensaus, is het logisch dat je niet onmiddellijk veel budget over hebt: ik moet al veel potten verkopen om er iets aan over te houden. In het begin moet de verkoop en de bekendheid van jouw product uiteraard groeien. Maar de groei gaat ook samen met branding. Daarom investeerde ik vanaf het begin  in reclamemateriaal, na een analyse wat dat met de verkoop zou doen. Het is belangrijk dat je de zaken op lange termijn kan bekijken en ik kan mij inbeelden dat deze mindset niet voor iedereen is weggelegd. Het brengt inderdaad de nodige stress met zich mee, maar meestal zorgt het voor een duurzaam verhaal.

8. De manier waarop je een probleem oplost is belangrijk

Probeer steeds oplossingsgericht te denken. Ga positief om met een probleem en kijk hoe je dit gaat oplossen. Wanneer er een probleem opduikt, dan voel ik onmiddellijk de drang om er creatief mee om te gaan en om het zo op te lossen. Het is ook belangrijk om als ondernemer klantgericht te denken. Wanneer een klant een klacht heeft dan zal ik altijd mijn uiterste best doen om dit op te lossen, zodanig dat het toch een positieve ervaring is voor de klant.

9. Geef niet op, hoe moeilijk ook

You can’t always get what you want, maar de aanhouder wint. Dat spreekt voor zich! (lacht)

10. Blijf luisteren

‘When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.’ Dat is iets wat mijn man mij vaak zegt, misschien omdat hij vindt dat ik zoveel praat. (lacht) Ik laat mij graag omringen door mensen die meer weten dan mij. Ik leer graag bij en leg altijd de link hoe ik bepaalde zaken in mijn eigen persoonlijke leven en ondernemerschap kan toepassen. Zelfs mijn oudste zoontje van drie, Leo, brengt mij vaak op ideeën. Hou je geest open want je bent nooit volleerd en je mag vooral nooit denken dat je volleerd bent.


Meer Julie? Check haar op Instagram!