Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien belangrijkste levenslessen. Deze maand is het de beurt aan Valérie Bourgeois en Marie Lemaître van full-service PR en influencer marketing agency Walkie Talkie. 

1/ Zet in op je team

Walkie Talkie is echt een people agency. Onze collega’s vormen de motor van onze organisatie. Bij ons komt het team altijd op de eerste plaats. Er zitten verschillende generaties in ons bedrijf en dat merk je ook aan de diverse noden die er zijn. De struggles die de jongere generatie ervaart zijn compleet anders dan die van onze oudere collega’s. Tip: luister naar de wensen en noden van je collega’s zodat je elkaar beter kan begrijpen. 

2/ Je klant is je collega

Ook in onze klanten zoeken we teamgenoten. Enerzijds geven we ze de vrijheid om ons dagelijks te bellen en advies te vragen en anderzijds verwachten wij van hen de nodige input en vertrouwen. We focussen ons op langetermijnsamenwerkingen, iets wat onze huidige klanten ook waarderen. Zo leren we elkaar nog beter kennen en kunnen we nog meer inspelen op elkaars noden en wensen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen losstaande projecten doen. Variatie is welkom! (lacht)

3/ Geef aandacht aan energiegevers

Als ondernemer geef je jezelf continu. Aan je team, aan je klanten, je collega’s… Het is belangrijk dat je je omringt met mensen die je energie geven en het niet opslorpen. Want geven zal je sowieso doen. Soms hebben we het gevoel dat je als ondernemer geen enkele offday mag hebben. Als het dan toch wat minder gaat, is het makkelijker om weer in je element te komen met de juiste mensen om je heen.

4/ Always stay gracious

Omdat de Belgische communicatie- en pr-sector zo klein is, is de kans groot dat je pad kruist met een oude bekende. Of het nu een klant, een ex-collega of ex-baas is waar het minder goed is afgelopen… Het is altijd beter als je nog door dezelfde deur kan. Blijf dus altijd vriendelijk en beleefd tegen elkaar. Dat wil zeker niet zegen dat je over je heen moet laten lopen, integendeel. Probeer vooral transparant te zijn wanneer iets tegenvalt. Eigenlijk geldt deze tip ook voor andere ondernemers. Je zal sommigen tegen het lijf lopen op netwerkevents bijvoorbeeld. Ook dan hebben beide partijen er meer baat als een samenwerking goed is afgesloten.
“Zeker in onze branche zetten we vaak onze klanten in de spotlights en vergeten we onze eigen successen naar buiten te brengen.”
– Valérie en Marie

5/ Vier elke mijlpaal 

We zitten vaak op een sneltrein met volle aandacht naar ons volgende doel, waardoor we vergeten kijken naar wat we eigenlijk al bereikt hebben. Zeker in onze branche zetten we vaak onze klanten in de spotlights en vergeten we onze eigen successen naar buiten te brengen. We proberen dit bewuster te doen op LinkedIn maar ook intern door collega’s in de spotlights te zetten als ze bijvoorbeeld een eerste pitch binnen gehaald hebben of een mooi artikel behaald hebben voor hun klant.

6/ Neem je eerste collega aan

Wat voor veel ondernemers misschien herkenbaar is, is durven de sprong wagen om je eerste collega aan te nemen. Welke functie moet die persoon nu juist uitvoeren? Wat verwacht je van hem of haar? Tot je die eerste persoon aanneemt zal je blijven denken dat je het eigenlijk wel alleen aankunt en blijf je je agenda volplannen. 

7/ Groeien is niet altijd met meer mensen  

Je bedrijf laten groeien wordt vaak verward met meer mensen aannemen of meer capaciteit. Maar het is niet enkel dat. Een ambitie van ons is vooral groeien in kwaliteit in termen van werk en toffe klanten zoals Rituals, Bio-Planet, Fujifilm, Loop, Gardena, en nog vele anderen die in ons geloven.

8/ Durf veranderen 

Wanneer je een bedrijf start ben je heel erg op zoek naar je unique selling proposition, iets waar je juist in uitblinkt en hoe je het verschil kan maken in de markt. Alleen moet je jezelf toestaan na verloop van tijd af te stappen van je initiële idee, zonder je identiteit te verliezen. Durf verandering te omarmen. Je bent niet voor eeuwig vastgeroest in een bepaald segment. Ook wij hebben al nieuwe zaken uitgeprobeerd zonder succes. Soms is je omgeving er gewoon nog niet klaar voor of introduceer je een nieuw idee op het verkeerde moment. Zelf geeft het ons veel voldoening als we ondanks iets niet gelukt is, we het toch geprobeerd hebben. 

9/ Gebruik een crisis in je voordeel

 ‘Hoe gaan we onszelf heruitvinden?’. Een oefening die elke ondernemer tijdens de pandemie wel gedaan heeft. Door anders te moeten denken kan een crisis goede veranderingen teweegbrengen. Tijdens de pandemie hebben we vooral gekeken hoe we ons aanbod konden uitbreiden. Op dat moment deden we vooral de typische consumer pr. Uiteindelijk zijn we deels overgeschakeld naar corporate communicatie, wat op dat moment extra belangrijk geworden is. Die omschakeling betekende een nieuw succes binnen onze agency. 

10/ Doe voortdurend aan sales

Soms hebben we projecten van maanden of jaren waardoor je langer in een bepaald project zit. Ook dan is het belangrijk om vooruit te kijken en werk te blijven garanderen. Denk na over hoe je de sales kan boosten. Verdiep je in het verhaal van de klant en straal vertrouwen uit. 

Meer weten over Walkie Talkie? Ga naar hun website