A valuable waste of time, dat is wat we met elk Bossy Magazine willen creëren, al tien edities lang. De spraakmakende stories inspireren, en de levenslessen die je tussen de regels door leest, geven goesting ervoor te gaan. We bundelden naar aanleiding van de lancering van het tiende issue jullie én onze favorieten levenslessen.

1/ Start met het einde in zicht

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde in Start-up Issue ’18:

“We hebben Wasbar gestart als een project en hebben dit nooit als ons kindje gezien. Die visie heeft de verkoop gemakkelijker gemaakt. Wanneer je emotioneel gehecht bent aan iets, is het moeilijk om rationele beslissingen te maken. Het is ook niet meteen de sterkste positie om te onderhandelen. Vanaf de start wisten we trouwens dat we Wasbar niet langer dan vijf jaar wilden houden. Althans, niet op dezelfde manier. Dat schreven we op een briefje dat vandaag nog in onze kluis ligt. Diezelfde afspraak hebben we ook gemaakt over Chez Claire. (…) We werken graag projectmatig. We moeten een einde in zicht hebben, anders worden we er ongemakkelijk van.”

2/ Denk aan een miljoenennetwerk

Emilie Sobels in Teamwork Special ’19:

“Ik laat me graag inspireren door vrouwen maar liefst tien stappen verder staan dan ik. Of ik er zenuwachtig van word? Nee, helemaal niet. In ons clubje zitten vrouwen die miljoenen aan investeringen hebben opgehaald of teams leiden die tien keer groter zijn dan dat van mij. Hun ervaringen geven mij nieuwe inzichten over domeinen waarin ik zelf nog niet actief ben. Het intimideert me niet, maar geeft me eerder het gevoel dat er nog een hele wereld voor me open ligt. Het is leuk om al heel veel gedaan te hebben en toch nog zoveel mogelijkheden te zien. Omring je dus met mensen die al verder staan en trek je daaraan op. Leer uit de fouten die zij maakten, dan moet jij ze niet opnieuw maken.”

“Ik heb geleerd om mezelf wat vaker op de eerste plaats te zetten, zonder me een schuldgevoel te laten aanpraten.”

– Siska Schoeters

3/ Focus, samen met je community

Lu Li in Planning Issue ’19: 

“Als je ergens echt succesvol in wil worden, moet je je er tien jaar op focussen. Vanuit die overtuiging ben ik nu enkel met Blooming Founders bezig. Ik werk ook graag efficiënt. Ik verplaats me liefst niet te veel en werk indien mogelijk vanop dezelfde locatie. Sinds de verhuis naar ons nieuwe gebouw, woon ik in hetzelfde gebouw en pendel ik de volle tien meter. (lacht) Het feit dat ik een community heb gebouwd, helpt ook erg. Door iedere dag tussen en met vrouwelijke ondernemers te werken, weet ik dat het gebrek aan een goed netwerk één van de grootste uitdagingen is voor veel vrouwen. Een vrouwvriendelijk netwerk dat jouw perspectief deelt, doet veel.”

4/ Doe wat je graag doet

Ann Camps in Mommy Issue ’20:

“Ga voluit voor de dingen die je gelukkig maken. Bereken je risico en durf springen. Je leeft maar één keer en ‘later’ komt misschien niet. Enkele jaren geleden opende ik een tweede winkel. De bedoeling was om een pop-upshop te openen voor enkele maanden, maar zes jaar later is hij er nog steeds. Ga af en toe een uitdaging aan en kijk waar die je brengt.”

5/ Geniet zonder schuldgevoel

Siska Schoeters in Network Issue ’20:

“Ik voelde me lange tijd schuldig om, bovenop al die tijd die ik in mijn werk steek, nog eens tijd voor mezelf te nemen. Ik weet nog dat ik naar de kapper ging om mijn haar te laten kleuren, terwijl Tomas thuis was met de kinderen. Toen ik na vijf uur thuiskwam, vroeg hij waarom dat zo lang had geduurd. Typisch mannen om zo te reageren, maar het is ook typisch vrouwen om dan te denken: ‘Oei, was ik echt te lang weg?’ Nu denk ik foert, ik ga naar de kapper en ga daarna ook nog naar de schoenwinkel die zich strategisch recht tegenover het salon heeft gevestigd. Logisch dat ik niet alleen thuiskom met een nieuwe coupe. (lacht) (…) Weet je, er zal altijd iemand om je aandacht vragen. Zijn het niet je kinderen, dan is het wel je partner, of je vriendinnen of ouders die zeggen dat ze je te weinig zien. Ik heb geleerd om mezelf wat vaker op de eerste plaats te zetten, zonder me een schuldgevoel te laten aanpraten.”

Benieuwd naar meer levenslessen en andere verfrissende inzichten van ondernemers? Pre-order Bossy’s Sustainable Issue hier of vier samen met ons de lancering van het nieuwe issue in Gent. Je bestelt je ticket voor het lanceringsevent via onze webshop.

Beeld: Tom Vandewiele voor Mercedes-Benz