Pr is geen exacte wetenschap. Daar is Ann Ramaekers van oSérieux! na drie decennia wel van overtuigd. Toch zijn er een aantal zekerheden. Niet veel, maar hé, het draait om kwaliteit, niet om kwantiteit.
1/ Wat heeft nieuwswaarde
Zelden denken klant en journalist hetzelfde over dit onderwerp. Voor de klant heeft alles nieuwswaarde, voor de journalist ligt dat net iets anders. Een nieuwe verpakking of kleurtje zal niet volstaan om een journalist te overtuigen. Ga dan ook op zoek naar de juiste invalshoek om jouw info voldoende nieuwswaarde te geven.
2/ Kill your darlings
Eén persbericht uitsturen met daarin vijftig nieuwtjes is geen aanrader. Ik zeg thuis wel vaker tegen mijn man: ‘Choose your battles’, en dat geldt ook voor onze klanten. (lacht) Het podium is niet groot, geef het dus aan de producten die het echt verdienen.
3/ Pr proof
Items die heel pr-able zijn, zijn niet altijd de producten die het beste verkopen. Een roze keuken trekt bijvoorbeeld de aandacht in een magazine en zorgt ervoor dat het merk opvalt. Of er nu echt iemand zo’n keuken bestelt, betwijfel ik. Je moet als merk durven inspelen op de trends om zo je naamsbekendheid op te bouwen en te vergroten
4/ Dubbelcheck
Wat je verkondigt, moet kloppen. Woorden als ‘de eerste’, ‘de nieuwste, ‘de beste’ klinken straf, maar kunnen met een beetje research zo doorprikt worden. Zorg dus dat je verhaal klopt, anders geloven journalisten je niet snel meer.
“Stuur geen persbericht uit naar een eindeloze lijst, maar kies bewust voor exclusiviteit.”
– Ann
5/ Creatieve insteek
Toen beautymerk Bodysol twintig jaar bestond, kwamen ze naar ons met de vraag om daar iets rond te doen. Voor een journalist is dat jaartal maar een cijfer. Aan ons als persbureau om een creatieve insteek te zoeken. We gingen voor klassieke pr met een twist en slaagden wonderwel in onze opzet. Iets met een enquête en cijfers over seks in de douche! (lacht)
6/ Klassieke vs. nieuwe pr
Persoonlijk contact is vandaag de dag zo belangrijk. Ken de journalisten waarmee jij wil samenwerken en ken de magazines. Stuur geen persbericht uit naar een eindeloze lijst, maar kies bewust voor exclusiviteit. Zorg ook dat journalisten je product of dienst kunnen beleven. Als je niet kan inspelen op hun noden, mag je het vergeten.
7/ Twee minuten
Dat is de tijd die een journalist gemiddeld per dag aan persberichten besteedt. Begin niet over USP’s of andere commerciële blabla. Zorg voor een pakkend onderwerp dat meteen een insteek kan zijn voor een artikel. Wedden dat je succes zal hebben?
8/ Kwaliteit troef
Wanneer we influencers zoeken voor onze merken, primeert kwaliteit altijd. Toegegeven: het is niet evident om merken ervan te overtuigen om te kiezen voor een micro-influencer die perfect inspeelt op de doelgroep of voor een uitgebreid exclusief interview aan een kwaliteitsblad. Als merk moet je keuzes durven maken. Voor de opening van Pillows Grand Hotel Reylof kozen we voor een select maar geschikt publiek, terwijl we bij de opening van Primark vooral de massa wilden bereiken.
9/ Laat je omringen
Zelf je pr doen? Dat kan, maar laat je goed omringen door mensen die eerlijk hun mening durven geven. Welke influencers en journalisten zijn geschikt? Wat is nieuwswaardig? Wij willen een team vormen met onze klanten. We brengen hen dan ook regelmatig een bezoekje. Uit ervaring weten we dat we ter plaatse soms op items botsen die nieuwswaardig zijn zonder dat de klant dat zelf beseft.
10/ Pr is geen exacte wetenschap
Wil je zeker zijn van ruimte in een blad? Koop dan een advertentie. Pr is een werk van lange adem. Het is onzeker en er komt altijd een stukje geluk bij kijken. Wij mogen vandaag nog zó’n nieuwswaardig persbericht uitsturen, als morgen de koning sterft, zal jouw info het nieuws niet halen…
Wil jij meer tips om samen te werken met andere professionals? Bestel hier Bossy’s Teamwork Special.
Beeld: Karolina Grabowska via Pexels