Meet Kristina Cueva van Ika Beauty, één van onze #womentowatch. Eind 2020 lanceerde ze haar eigen lipsticklijn met drie tinten hoogwaardig rode lipsticks die matchen met elke huidstint. Hoe dat in zijn werk ging en welke lessen ze tijdens dit proces leerde, vertelt ze je in dit interview.

Kristina, waarvoor staat IKA?

‘Ika’ betekent ‘jij’ in Filipijnse dialecten. Alles begint namelijk bij jezelf. Wij vrouwen durven onszelf al eens te vergelijken met anderen. Om dan te constateren dat je nog lang niet bent waar je wil zijn of het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent of iets niet kan. Maar  weet dat je veel meer in je mars hebt dan dat je eigenlijk denkt. Het is belangrijk dat je je eigen pad bewandelt, op je eigen tempo met IKA wil ik je er dagelijks aan herinneren dat je echt je beste zelf kan zijn. 

Mét een vleugje lipstick op!

Natuurlijk! (lacht) Dat geeft mij in elk geval een boost. Voel ik me wat minder, dan zorgt een rode lip meteen voor een boost. Bruis ik reeds van energie, dan doet mijn lipstick daar een schepje bovenop. De kracht van een goeie lipstick schuilt in de kracht van het versterken van je eigen identiteit. 

Hoe ben je met Ika Beauty gestart?

Ik draag vaak rode lipstick en krijg er altijd fijne reacties op. Tegelijkertijd hoor ik van vele vrouwen dat ze het zelf nooit zouden durven dragen of de juiste tint nog niet gevonden hebben die bij hen past. Ik wil met mijn merk laten zien dat er voor elke vrouw een vleugje lipstick bestaat die uitstraalt wat je wil. 

De cosmeticasector is geen eenvoudige branche. Had je er al ervaring in?

Ik heb ervaring met productontwikkeling in de sector, wat zeker heeft bijgedragen aan mijn traject. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van de ingrediënten, de kwaliteitseisen en wettelijke verplichtingen. Het klopt dat de make-upsector zeer verzadigd is, maar er is altijd wel ruimte voor een nickemerk met een verhaal zoals IKA.

bynouchka0912202031

“Wanneer je alle leermomenten aan elkaar knoopt, heb je een prachtig parcours” – Kristina

Droomde je er al langer van om te ondernemen, zij het in combinatie met een voltijdse job?

Ik stond er nooit bij stil dat dit een optie was. Eén van mijn vorige werkgevers zei ooit dat ik.niet naar een vaste job moest zoeken, maar zelf iets moest opstarten. Ik vond niet dat hij gelijk had, maar dat was de onzekerheid natuurlijk! Zijn woorden bleven nazinderen. Ik vond het zo’n uitdagend gedachte dat ik toen maar besloot om mijn onderzoek te starten. Dat was in 2015. Twee jaar later ben ik langzaam naast mijn vaste baan met Ika Beauty gestart. Eens de bal aan het rollen is, ben je vertrokken hé…

Hoe heb je het proces tussen de opstart in 2017 en de lancering in 2020 ervaren?

Het is af en toe overweldigend geweest. Maar ik heb moeten leren om van dat proces te genieten, want het is zo mooi! Je hebt een plan en een doel, maar je mag niet vergeten stil te staan bij het proces. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat het altijd even leuk is. (lacht) Toch moet je doorzetten, elke dag opnieuw, want anders bereik je nooit je doel. En je moet ook willen leren en sommige dingen zelf onderzoeken. Naast het leren genieten van het proces, heb ik ook moeten erkennen dat ik niet alles kan of weet. Nu vraag ik mijzelf elke dag af: “Wat ga ik vandaag bijleren?” Wanneer je alle leermomenten aan elkaar knoopt, heb je een prachtig parcours.

Doe je alles alleen?

Ik heb IKA alleen opgericht maar gaandeweg heb ik wel met veel toffe ondernemers samengewerkt. Ik ben alleen maar heb een team dat mij helpt. Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik veel gezichten moet hebben en dat is best wel pittig. Je bent niet alleen marketeer, maar ook ontwikkelaar en bedenker, boekhouder… Op die manier leer je jezelf ook echt kennen als ondernemer, wat ik een enorme meerwaarde vind. Daarnaast is het belangrijk om je te durven omringen met mensen die in je (verhaal) geloven en die je kunnen helpen met zaken waar jij niets van af weet. Erken dat je niet alles kan weten en durf hulp te vragen! Maar blijf wel dicht bij jezelf en blijf de passie in je werk bewaken. 

Eind 2020 lanceerde je je eerste collectie met drie rode lipsticks. Was het moeilijk om tot deze drie tinten te komen?

Het was sowieso een uitdaging. Enerzijds omdat ik een innovatief product op de markt wil brengen, anderzijds omdat ik maar drie verschillende tinten zou lanceren. (lacht) Ik doopte de kleuren ‘You got this’, ‘Call the shots’ en ‘Level up’. De eerste tint is heel fris en fruitig en past perfect bij koude, neutrale én warme huidtinten. De tweede lipstick is verre van klassiek. Er zit rood in, maar ook wat roze. Heel verrassend! ‘Level up’ is dan weer mijn ultieme favoriet. Deze lipstick is donkerrood. Vaak worden donkerrode lipsticks paarser en ik wilde een kleur ontwikkelen die dat net niet had. In die zoektocht heb ik  gelukkig ook hulp gehad van make-upartiesten en experts.

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?

Focus op je minimum viable product. Hou je ideeën groot maar breng maar durf klein te starten. En vergeet daarbij je why niet uit het oog.

Benieuwd naar de lipsticks van Kristina? Je ontdekt er hier alles over.

Beeld bynouchka