Druk. Gejaagd. Hectisch. Toen we via Instagram vroegen hoe jullie de eerste maanden van 2022 ervaren hadden, kwamen deze antwoorden het meeste voor. Tijd voor enkele kalmerende tips, zodat de volgende maanden er kunnen worden van rust, ontspanning en bewustzijn. Pukka’s Herbal Ambassador en functioneel en ayurvedisch voedingsdeskundige Lily Joan Roberts geeft tips om meer kalmte in je leven te integreren.

Adem bewust 

Je ademhaling verbindt lichaam en geest en is een krachtige tool om in stressvolle situaties meer stilte te vinden. Meditatie, mindfulness, ademhalingsoefeningen, yoga en tai chi zijn verschillende manieren om beter te leren ademhalen en helpen je op weg naar meer bewustwording.

Zet je smartphone uit en geef prioriteit aan slaap

Een slechte nachtrust vermindert je vermogen om op stress te reageren. Probeer daarom in een ritme te komen waarbij je rond hetzelfde uur gaat slapen en opstaat. Extra tip: bouw een schermloze routine op waarbij je minimaal één uur voor het slapengaan letterlijk afstand neemt van bijvoorbeeld je smartphone.

Voed je zenuwstelsel met adaptogenen

Adaptogenen zijn kruiden die je lichaam helpen zich aan te passen aan mentale, fysieke en emotionele stress. Voorbeelden zoals ginseng, ashwagandha en tulsi passen zich aan aan je lichaam en helpt je beter om te gaan met stress. Ginseng kan vermoeidheid bestrijden op een natuurlijke manier. Ashwaganda is één van de populairste kruiden. Deze adaptogeen uit India staat voor ontspanning en heeft een positieve invloed op je mentale welzijn. Tulsi helpt je lichaam zich aan te passen aan uit- of inwendige stressfactoren. 
Eigenlijk heb je maar vijf minuutjes nodig om een uur lang het verschil te maken. Laat dat net de tijd zijn die je nodig hebt om een kopje thee te maken.

Meer pauze én thee = win-win

Nee, je hebt geen uren yoga nodig om volledig zen te worden. Door vaak korte breaks te nemen, help je je lichaam uit een vecht-of-vluchtreactie te komen en kan je je zenuwstelsel terug in rust en balans te brengen. Eigenlijk heb je maar vijf minuutjes nodig om een uur lang het verschil te maken. Laat dat net de tijd zijn die je nodig hebt om een kopje thee voor jezelf (of je collega) te maken. Het voordeel van thee is dat je bovenop een pauze, ook rustgevende kruiden zoals kamille kan drinken die effect hebben op je vertering en ontspanning. De kamillebloem, die al door onder andere de oude Egyptenaren werd erkend om haar ontspannende eigenschappen, is wellicht één van de meest gebruikte kruiden in thee om stress en nervositeit te verlichten. Hier vind je enkele theetjes terug die je volledig doen ontspannen.

Zin in meer rust? Pukka organiseert van 16 tot 18 september 2022 een 72 Hours Calm Retreat. Dit wordt een wetenschappelijk onderbouwd experiment onder leiding van Elke Van Hoof. Samen met haar team zal ze onderzoeken wat het effect is van stress op ons welzijn en welke tools we kunnen inzetten om toxische stress te verlagen. Het onderzoek zal bestaan uit onder andere verschillende oefeningen, yoga-en meditatiesessies, gezonde voeding en gaat door in het midden van de natuur. Schrijf je in via deze link.

Beeld: Pukka