Isabeau Sas wil de Belgische wijncultuur toegankelijker maken. “In ons land lijkt het alsof je pas van wijn mag genieten als je er iets van kent.” Niets van, vindt ze, en dus richtte ze ‘Our Daily Bottle’ op, een van Belgiës eerste merken met een wijnabonnementsformule. Hoe ze op dat idee kwam, deelt onze #womentowatch in dit artikel. Wijntje bij de hand en lezen maar.

Isabeau, waar is je liefde voor wijn ontstaan?

In Zuid-Afrika. Op mijn twintigste ben ik naar Stellenbosch getrokken als Erasmus-student. Om wat bij te verdienen, werkte ik, net als vele andere studenten, bij een wijndomein. Het leuke aan Stellenbosch is dat iedereen er, zowel jong als oud, met wijn bezig is. In het weekend wijn gaan proeven of naar een wijnfestival gaan, is doodnormaal. Dat is uiteraard iets heel anders dan de cantuscultuur die we in onze studentensteden kennen. (lacht)

En heb je in Zuid-Afrika ook je eerste professionele stappen in de wijnindustrie gezet?

Ik ben daar gebleven om mijn master te doen en ben meteen daarna als marketingmanager van een wijndomein gestart. Enkele jaren later besloot ik om mij verder bij te scholen en ben ik een MBA gaan volgen in Bordeaux. Een jaar later ben ik naar Amerika verhuisd om daar ervaring op te doen in de wijnwereld. De start-upcultuur in San Francisco inspireerde me enorm.

Hoe ben je terug in België beland?

Tijdens mijn opleiding heb ik onderzoek gedaan naar millennials en hun relatie met wijn. Ik keek daarbij ook naar de Belgische markt en kwam tot de vaststelling dat wijn voor velen van mijn leeftijdsgenoten iets intimiderend is. Alsof je pas van wijn mag genieten wanneer je er iets van kent. Het feit dat ik als jonge vrouw gepassioneerd met wijn bezig ben, is in ons land ook eerder uitzonderlijk. Ik wilde mijn ervaringen uit Zuid-Afrika en Frankrijk meenemen naar België. Dat ging sneller dan gedacht. Toen ik nog in Amerika woonde, deed ik mee aan een Vlaamse ondernemerswedstrijd waarbij je een inventief businessmodel mocht pitchen. Ik diende mijn idee voor ‘Our Daily Bottle’ in en ben niet veel later teruggekeerd om dat idee uit te voeren.

bynouchka09122020-34

“Het delen van lief en leed zorgt voor die verbinding waar we meer dan ooit naar op zoek zijn” – Isabeau

Wil je het idee nog eens pitchen voor ons?

Natuurlijk. Met ‘Our Daily Bottle’ ondersteunen we jonge wijnmaker én wijndrinkers. We ontwikkelden als één van de eersten in België een abonnementsformule. Als klant word je maandelijks verrast met twee flessen wijn en een magazine met daarin extra info. We merken dat ook jonge wijndrinkers het leuk vinden om wat meer te weten over de wijn die ze schenken. En onze wijnmakers zijn zo gepassioneerd, die vertellen met veel plezier over hun product. Ons doel: van wijn een toegankelijk product maken. Wijn is niet zomaar een drankje, het is iets wat je deelt. Je opent een fles na een zware dag, om vervolgens met je partner te klinken op wat goed ging, of morgen beter mag gaan. Het delen van lief en leed zorgt voor die verbinding waar we meer dan ooit naar op zoek zijn.

Wat als je tien jaar geleden niet naar Stellenbosch geweest zou zijn?

Dan had mijn leven er wellicht helemaal anders uitgezien. (lacht) Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik zo snel mogelijk de landsgrenzen over moest. Tegelijkertijd wist ik niet welk avontuur me te wachten stond in Zuid-Afrika, Frankrijk of Amerika. Wanneer ik mijn verhaal vertel, vinden mensen het vaak heel bewonderenswaardig dat ik op verschillende plekken in de wereld gewoond heb. Dat ik telkens privé en professioneel alles achterliet om opnieuw te beginnen op een onbekende plek. Mijn dapperste beslissing was echter de keuze om terug naar België te keren. Soms kriebelt het nog om te vertrekken maar dan denk ik: ‘Nee Isabeau, je bent nu hier je zaak aan het opstarten.’ (lacht

Een mooie zaak. Loopt het zoals je gehoopt had?

Eigenlijk wel. Tot voor kort werkte ik nog voltijds als marketingconsultant, maar sinds anderhalf jaar stort ik me volledig op ‘Our Daily Bottle’. In die tijd is er ook een investeerder aan boord gekomen en hebben we onze tasting room en flagshipstore in Antwerpen. Ik vind het heerlijk om die start-upfase te ontgroeien en als scale-up nieuwe horizonten te verkennen.

bynouchka09122020-39

“Niets beter dan een goeie fles wijn om het afgelopen jaar door te spoelen” – Isabeau

Heb je tips voor andere ondernemers die nog niet zo ver staan?

De eerste vijf jaar is kak. Mag ik dat zeggen?

Bij Bossy verbloemen we niets.

Geweldig, want velen denken dat ‘Dream big, scale fast’ hét motto is, terwijl je in werkelijkheid hard moet werken, jaar na jaar. Ondertussen kan ik zeggen dat we met ‘Our Daily Bottle’ een mooi niveau bereikt hebben, maar dat was zeker niet zonder slag of stoot. Hou vooral je langetermijnvisie voor ogen en durf fouten te maken. Mijn fouten zijn mijn mooiste leermomenten, ook al voelt dat soms niet zo. Durf inzetten op gestage groei.

Heb je nog een kersttip, voor mensen die Bossy’s XMAS Box al gekocht hebben?

Niets beter dan een goeie fles wijn om het afgelopen jaar door te spoelen. (lacht) Onze corebusiness draait rond het wijnabonnement, voor drie, zes of twaalf maanden. Doe je dit cadeau, dan krijgt de gelukkige elke maand twee flessen wijn. Met zo’n cadeautje zijn ze dus niet snel uitgepakt. Daarnaast helpen we ook graag om een wijnpakket samen te stellen met de selectie in onze winkel. We denken heel graag mee, dus aarzel zeker niet om ons te contacteren!

 

Heb jij een wijnvraag voor Isabeau? Of ben je benieuwd naar haar avonturen? Volg haar hier

Beeld: bynouchka