Successtrateeg Eline Massin krijgt dagelijks ondernemers over de vloer die worstelen met de fundamenten van hun bedrijf. Ze slaan enkele cruciale stappen over waardoor ze niet aan een duurzaam bedrijf bouwen. Eline deelt de meest voorkomende scenario’s met je, zodat jij wel op een strategische manier groeit. 

1/ Focus

Als je jezelf te veel identificeert met je bedrijf, ben je niet genoeg bezig met wat je bedrijf nodig heeft. Iedereen wil graag de Steve Jobs van het bedrijf zijn, maar in het begin moet er eerst gebouwd worden. Geef jezelf de tijd om de fundamenten van je bedrijf te bepalen. Geen verrassing dat focus hét eerste woord bij mijn FACTS-model focus is. Met dit model zorg ik ervoor dat jij continu uitgedaagd wordt en de resultaten behaalt die je wil bereiken. Alles begint met focussen op wat er écht toe doet. Zo kan je intunen met wat jij wil bereiken met je zaak. Je bent ooit je eigen onderneming begonnen vanuit een behoefte om het anders te doen. Die behoefte wil je rijmen met wat je ideale klant nodig heeft. Het is daarom heel belangrijk dat je de tijd neemt om de noden van je klant en jezelf met elkaar te verbinden. Net daar loopt het vaak fout bij ondernemers. Ze denken: ik heb een idee en morgen moet dat er staan. Neem daarom voldoende tijd en focus voor een uitgebreid onderzoek. Achterhaal wat de pains and gains zijn. Doe die persona-oefening en ontdek wie je ideale klant is. Ga in gesprek met je doelgroep. Durf je aanbod te testen. Pas wanneer dit allemaal op punt staat, is er de ruimte om een visionair te zijn. 

2/ Maak dat financieel plan zonder excuses

Ik krijg regelmatig mentees over de vloer die me enthousiast vertellen dat ze goed verkopen. Wanneer ik daarop dieper inga, blijkt dat ze in de realiteit niet zoveel van hun product verkopen. Velen vinden het moeilijk om te bekijken hoe ze hun bedrijf rendabel kunnen maken. De eerste twee jaar zijn ze zelden bezig met financiën omdat ze graag hun buikgevoel willen voelen. Nog minder ondernemers verdiepen zich in hun financieel plan. Bij een vennootschap moet je dat plan verplicht opmaken, maar ook dan komt die taak vaak bij de boekhouder terecht. Een foute reflex, want zo leg je de verantwoordelijkheid en hoe jij je doelen zal bereiken in de handen van je boekhouder. Het is precies alsof we onszelf willen aanpraten dat we niet goed zijn met cijfers. Wil je toch meer vat op het financiële luik van je bedrijf? Plan per kwartaal een meeting met je boekhouder en duik in je cijfers. Je boekhouder vertaalt in mensentaal wat de stand van zaken is. Wat zijn je winstmarges? Waaraan geef je te veel geld uit? Verdiep je in je financieel plan, zonder uitstelgedrag en excuses.
Eline Massin
© FRANKIE AND FISH
“Geduld is vaak het grootste gebrek bij ondernemers. We geven echt te snel op.” 
– Eline

3/ Schrijf je salesplan uit 

Eens je financieel plan klaar is, zoom je in op je doelen. Wat ambieer je? Wat wil je uit dit jaar halen? Een simpele lifehack is om je verschillende doelen te vertalen in een helder salesplan. Duid in dat plan aan wanneer je out of office bent, welke producten of diensten je hebt en wat je prijzen zijn. Schrijf daarbij neer wat je wanneer wil verkopen. Ik verkoop bijvoorbeeld mijn retreats in maart, dat is mijn focus gedurende die maand. Wil ik focussen op mijn een-op-eentrajecten ‘All-in Eline’, dan moet ik me daarop concentreren in januari of februari of pas in april. Je kan niet verwachten dat je zes producten tegelijk aan de man kan brengen. Mik op één doel en vermeld telkens welke hoeveelheid je van dat specifieke aanbod wil verkopen. Bepaal daarna per maand welke marketingacties bij dat doel horen. Eens die plannen zijn uitgeschreven, kan je beginnen experimenteren of je ambities bijstellen indien nodig. 

4/ Test, test, test!

Is je mindset sterk genoeg om de teleurstelling van een minder succesvolle lancering te dragen? Zorg ervoor dat je genoeg draagkracht hebt om de eerste vijf jaar als ondernemer te overwinnen. Eerlijk? Ik ben daar zelf ook nog niet. Ik voel dat ik die eerste vijf jaar zal nodig hebben om alle puntjes op de i te zetten binnen mijn onderneming. Daarom deze tip: werk aan die ene cashcow waardoor je kan blijven ondernemen, die zal zorgen voor extra ademruimte. Naast de juiste mindset, moet je geduld hebben. Geduld is vaak het grootste gebrek bij ondernemers. We geven echt te snel op. In de praktijk zie ik vaak dat er geen geld op tafel ligt omdat ondernemers geen financieel plan maken. Ze geven zichzelf niet de tijd om op de reacties van hun doelgroep te wachten. Het is precies alsof het geld meteen moet opbrengen zonder ze maar nadenken: hoe kan ik dit verhaal rendabel maken? Ik begrijp ergens die veronderstelling want op sociale media lijkt het alsof iedereen klanten à volonté heeft, maar daarom is dat niet de realiteit. Het warm water zullen we niet meer uitvinden. Je kan er dan maar beter zorgen dat je meer dan voldoende tijd uittrekt voor je zaak, wat ooit uit een passie is begonnen. Vergelijk het met een lekker wijntje, ook die druiven moet eerst goed rijpen voor je ervan kan genieten. (lacht)

Heb jij het gevoel dat de fundamenten van je bedrijf meer aandacht verdienen? Doe de gratis Business Fundamentals-analyse van Eline. Kan je extra hulp van deze eerlijke successtrateeg gebruiken? Boek dan een intakegesprek met Eline om je resultaten van de analyse te bespreken.  

Beeld: Christine Smeyers