Waarom storytelling zo essentieel is voor je zaak? Copywriter en storyteller Hanna Struyvelt vertelt het je graag zelf. Wedden dat je door haar voordelen en voorbeelden voortaan ook inzet op sterke verhalen? 

#1 Je blijft top of mind  

Beeldend schrijven wordt vaak ingezet bij storytelling. Met deze techniek doe je er alles aan zodat je lezer zich volledig kan inleven in je verhaal. Je beschrijft wat iemand kan ruiken, voelen of smaken. Zo lijkt het alsof je er als lezer of volger écht bent. Teksten waarbij we verhaallijnen, zintuigen en emoties betrekken blijven beter hangen dan feitelijke, droge informatie. Er is een duidelijke houvast, waardoor je lezer je verhaal beter kan onthouden én doorvertellen. Zo blijf je relevant voor je doelgroep. Resultaat? Je (potentiële) klant zal sneller aan jou denken wanneer nodig. 

Wil je bijvoorbeeld vertellen dat je je ontslag gegeven hebt om als zelfstandige aan de slag te gaan? Zeg dan niet gewoon: “Deze ochtend voor ik mijn ontslag gaf, was ik heel zenuwachtig”. Maar zeg: “Toen mijn wekker deze morgen afliep, voelde ik meteen een knoop in mijn maag. Hoewel ik wist dat het de juiste beslissing was, wou ik dat het al voorbij was. Ik koos voor de korte pijn en sleepte mezelf uit bed. Gelukkig gaf de geur van mijn dampende kop koffie me opnieuw moed. Vandaag wordt de eerste dag van de rest van mijn leven!”

#2 Je straalt meer vertrouwen uit

Speel in op emotie. Vertel wat je uitdagingen en mijlpalen zijn. Deel een eerlijke blik achter de schermen. Hierdoor zal je doelgroep zichzelf herkennen in je verhaal. Herkenbaarheid creëert meer connectie. Doordat je klanten meer verbinding voelen met jou, kopen ze sneller een product of dienst van je bedrijf. “Mensen kopen van mensen” is niet dus alleen een gezegde. Het is een feit. Met cijfers maak je misschien sommige mensen enthousiast, maar zeker niet iedereen. De meeste klanten bepalen in eerste instantie of ze een aankoop doen vanuit emotie. Eens ze door emotie beslist hebben om x of y te kopen, rationaliseren ze die aankoop met feitelijke informatie. Ze beargumenteren met pure logica waarom iets een logische investering voor hen is. Zorg er daarom voor dat je jouw doelgroep aanspreekt tijdens de verschillende fases van een verkoopproces.

Er wordt weleens gezegd: Sell a good night’s sleep, not the mattress. Met andere woorden: focus op de voordelen van je aanbod. Kruip in het hoofd van je ideale klant en beschrijf welke rustige nachten haar te wachten staan en hoe uitgerust ze zal zijn door die nieuwe matras. In haar hoofd heeft ze door jouw verhaal al volledig gevisualiseerd hoe ze zich zal voelen door die nieuwe matras en is ze eigenlijk al verkocht. Daarna kan je meer op de ratio concentreren en de eigenschappen van de matras vermelden. Op die manier kan je klant de aankoop rationaliseren. “Het is logisch dat ik deze matras koop, want het bevat die en die eigenschap”. 

HannaStruyvelt_Bossy
© GUILLAUME DECOCK
Als startende ondernemer maakte ik de fout dat ik dacht dat ik voor veel klanten moest schrijven. Nu denk ik daar anders over. Het is belangrijker om de juiste mensen aan te trekken.”
– Hanna

#3 Je trekt je ideale klant aan 

Met sterke verhalen onderscheid je je van anderen op een verzadigde markt. Ook al ben je niet de enige in je sector, niemand heeft hetzelfde meegemaakt als jou. Door je persoonlijke touch voelen potentiële klanten sneller aan of er een match is met jou en je bedrijf. Je wint de aandacht van je ideale klant. Bovendien win je zo enkel de aandacht van je ideale klant, want meer is niet altijd beter. Als startende ondernemer maakte ik de fout dat ik dacht dat ik voor veel klanten moest schrijven. Nu denk ik daar anders over. Het is belangrijker om de juiste mensen aan te trekken. Zo verlies je minder tijd met klanten die niet bij je zaak of bedrijf passen. 

#4 Je klanten ondernemen sneller actie

Als je met een verhaal uitlegt waarom iets van belang is, zijn mensen sneller geneigd om actie te ondernemen. Door storytelling goed in te zetten kan je meer verkopen en zelfs hogere prijzen vragen. In 2009 startten Rob Walker en Joshua Glenn, twee journalisten van de New York Times, een project dat de impact van storytelling bewees. Ze kochten een honderdtal producten met een gemiddelde waarde van 1,49 dollar. Daarna vroegen ze aan 100 auteurs om een verhaal te schrijven voor één item. De producten lanceerden ze daarna op eBay. Het resultaat? De prijs van alle objecten steeg naar veel hogere bedragen zoals 104,50 dollar. Door storytelling in te zetten waren mensen dus niet enkel bereid om meer te kopen, maar ook om hogere prijzen te betalen. De impact van verhalen én de voordelen die het met zich meebrengt voor je bedrijf mag je dus niet onderschatten. 

Volg Hanna via Instagram voor meer tips en inzichten.

Beeld: Guillaume Decock