Eén van de vele dilemma’s van een ondernemer: schrijf je een tekst zelf of besteed je dit uit aan een copywriter? Dankzij deze tips en inzichten van storyteller en copywriter Hanna Struyvelt weet je vanaf vandaag sneller een antwoord op die vraag. 

Don’ts 

Je merkstrategie

Twijfel je of je een tekst zelf zou schrijven? Denk dan aan deze twee pijlers: de lengte en de houdbaarheid van een tekst. Zo is de houdbaarheid van je Instagram Stories minder lang dan een websitetekst. Heb je te maken met veel woorden en een lange termijn? Dan neem je best een copywriter onder de arm. Eén van die teksten die je beter niet zelf schrijft, is je merkverhaal. Je merkverhaal en bij uitbreiding je merkstrategie vormen de basis van je merk, of je nu een startende of doorwinterde ondernemer bent. Je hebt iemand nodig die kritische vragen stelt en voor frisse inzichten zorgt. Op die manier kom je tot een merkverhaal, kernboodschappen en een tone of voice die bij je zaak past. Met een sterke merkstrategie trek je een ideale klant sneller aan. 

Je merkidentiteit 

Een online merkidentiteit is van groot belang. Geef daarom voldoende aandacht aan je website. 
Een fout die ondernemers durven maken: investeren in branding en beelden en daarna ervoor kiezen om hun teksten zelf te schrijven. Een gemiste kans want branding is pas krachtig in combinatie met sterke teksten. Met de juiste woorden maak je net meer connectie met je ideale klant. Een copywriter spot sneller je blinde vlekken en vermijdt dat je energie en tijd besteed aan klanten die geen perfecte match zijn. Daarnaast schrijven ondernemers vaak teksten over zichzelf of hun zaak zonder na te gaan of dat is wat hun doelgroep wil lezen. Of ze vergeten in te zetten op een zoekwoordenonderzoek voor hun SEO (Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie, n.v.d.r). Dat heeft als doel om je website hoger te laten verschijnen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Door belangrijke zoektermen te verwerken in je teksten, scoor je beter op vlak van zoekvolume en concurrentie. Dankzij een gefundeerde merkidentiteit en zoekwoordenonderzoek mis je geen kansen en klanten. 
“Met verhalende en doordachte content win je meer tijd, energie en omzet.”
– Hanna
Je merkbeleving
Staat je merkstrategie- en identiteit op punt? Dan ben je klaar om samen met je copywriter te verdiepen in je merkbeleving. Hoe ervaart je doelgroep je merk? Welke emoties en gedachten roept het op? Met een duurzame merkbeleving zorg je ervoor dat je doelgroep je merk op een manier ervaart zoals jij het voor ogen hebt. Stel dat ik ervoor zou kiezen om enkel oppervlakkige copywriting tips te geven terwijl ik net op meer strategische content wil focussen. Dit zorgt voor een disbalans tussen mijn content en mijn doelen. Dankzij de hulp van een expert verlies je de strategie en storytelling van je bedrijf niet uit oog. Resultaat? Met verhalende en doordachte content win je meer tijd, energie en omzet. Pak daarom de inhoud van je primaire kanalen zoals je blogs en nieuwsbrieven met een copywriter aan. Over deze kanalen heb je controle, dat is anders met sociale media. Schakel daarom die laatste eerder in als een secundair middel en concentreer op de kanalen waar je wel de baas over bent. 

Do’s 

Je teksten op sociale media

Captions en Stories op Instagram zijn heel vluchtig van aard. Net daarom zou ik deze teksten als ondernemer zélf schrijven. Het is zeker oké om een expert te hebben die zorgt voor meer ademruimte en ingeplande posts. Maar zet ook de deur open voor spontaniteit. Deel een tip of mening die je volgers interessant zullen vinden. Heb je geen inspiratie? Hergebruik teksten uit je over mij-pagina en nieuwsbrieven. Je hoeft niet telkens het warm water proberen uit te vinden. 

Je microcopy 

Microcopy zijn kleine zinnetjes die je vaak onbewust leest. Denk maar aan een tekst die bij een betaalherinnering, formulier of pop-upmelding staat. Onderschat de kracht van deze woorden niet, want het valt het op wanneer ze niet matchen met je langere teksten. Schrijf je via sociale media warme posts, maar ben je heel formeel bij een betaalherinnering? Een klant moet je merk kunnen herkennen tijdens elke fase. Een onbedoelde mismatch wil je als ondernemer vermijden. Net daarom is je merkstrategie zo belangrijk. Wat is je doel? Wat wil je vertellen aan je klant? Met mijn Copy Compass heb je een heldere strategie en gids binnen handbereik. 

Wil je de strategie, identiteit en beleving van je merk onder de loep nemen? Weet dat Hanna met The Story Roadmap, haar all-intraject je graag ondersteunt van a tot z. Meer details ontdek je hier