Als ondernemer wil je een stapje voor zijn op de anderen. Ook op het vlak van verzekeringen verandert er veel en ben je best al gedekt voor nieuwe risico’s. Benieuwd welke dat zijn? Pieter van zakenkantoor Assuco vertelt je er meer over. 

1/ Online oplichters 

Alles wat met fraude via het internet te maken heeft, neemt gigantisch toe. Veel mensen laten zich vangen door valse WhatsApp-berichtjes van familieleden of berichten met links. Ik verwacht dat dit soort fraude en cyberaanvallen in de toekomst alleen maar professioneler en talrijker zal zijn. Zeker door de komst van artificiële intelligentie zal je voortdurend op je hoede moeten zijn. Het wordt moeilijker om te onderscheiden wat écht is en wat niet, ook wanneer je net zoals ik het internet door en door kent. Een tip wanneer je niet meer kan vertrouwen op de authenticiteit van een persoon of bericht: keer terug naar analoge communicatie. Spreek bijvoorbeeld een codewoord af met mensen in je omgeving dat je kan gebruiken in het geval van een verdachte mail of sms. Maar niet alleen artificiële intelligentie en cyberaanvallen zijn een probleem, ook het gebrek aan preventie. Volgens mij zijn nog te weinig mensen op de hoogte van de soorten fraude en de gevolgen daarvan. Momenteel liggen weinig ondernemers wakker van deze gevaren. Toch verwacht ik dat bijna elk bedrijf binnenkort tegen dit soort aanvallen zal gedekt zijn. Iedereen zal een cybersecuritypolis hebben omdat het risico te groot zal zijn. Veel verzekeringen dekken heel duidelijk een bepaalde schade, zoals bijvoorbeeld een autoverzekering. Bij cybersecuritypolissen gaat het veel verder en word je onder andere beschermd tegen phishing en online pesten. De eventuele (im)materiële schade die je bedrijf oploopt wordt gedekt door dit soort polis. Twijfel je of je data en bedrijf voldoende beschermd zijn? Laat je situatie analyseren door je makelaar. 
Ervaar je schade in je zaak door een cyberaanval van een ander bedrijf? Dan ben je meestal gedekt dankzij rechtsbijstand.

2/ Gebrek aan expertise of opleiding 

Ik mag morgen een loodgieter of dakwerker worden, ook al heb ik onvoldoende kennis. Natuurlijk zorgt het gebrek aan kennis bij bijvoorbeeld aannemers voor soms grote gevolgen die je liever vermijdt. Deze trend is problematisch en komt alsmaar vaker voor. Ik geef je daarom de tip om je rechtsbijstand uit te breiden en daarin contractuele geschillen op te nemen. Elke dag ga je contracten aan. Je gaat naar een restaurant, werkt samen met een klant of een aannemer. Veel mensen staan te weinig stil dat ook dit voorbeelden van contracten zijn. Komt de ene partij zijn of haar beloften niet na? Dan heb je de keuze om op eigen initiatief een advocaat aan te stellen of je te laten verzekeren tegen zulke scenario’s. Ben je gedekt voor contractuele geschillen via je rechtsbijstand? Dan wordt je advocaat betaald door je verzekering en sta je steviger in je schoenen. 
Zakenkantoor Assuco_Bossy
© CAMERAMUZE
“Wees kritisch als klant. Ga na of je altijd terechtkan bij je makelaar voor vragen of bezorgdheden.” 
– Pieter

3/ Geen persoonlijke contact met je verzekeraar

Een probleem dat in onze sector alleen maar zal toenemen is de afzwakking van het klantencontact. Veel verzekeringskantoren worden groter en worden overgenomen waardoor de persoonlijke band met klanten verwatert. Verkooptargets worden belangrijker. Daardoor zijn sommige makelaars niet meer eerlijk tegenover klanten zodat ze bepaalde cijfers behalen. Een verandering die ik niet graag zie gebeuren. Ik geloof dat je het als bedrijf anders kan aanpakken. Je kan groeien én persoonlijke service blijven bieden. Ik vind het als makelaar belangrijk om op de hoogte te zijn van je persoonlijke en professionele situatie zodat je optimaal gedekt bent. Wees dus kritisch als klant. Ga na of je altijd terechtkan bij je makelaar voor vragen of bezorgdheden. 

Een gouden tip voor elke ondernemer

Het beste wat je kan doen, is om je verzekeringen op regelmatige basis te herevalueren met je verzekeraar. Ik weet dat ik die tip al vaak in Bossy heb gedeeld, maar het blijft relevant. (lacht) Niet alleen zullen verzekeringen in de toekomst veranderen, ook je persoonlijke en professionele situatie wijzigt. Verwittig daarom tijdig je makelaar om onaangename verrassingen te voorkomen. 

Wil jij zeker zijn dat je gedekt bent voor het nodige? Neem dan contact op met Assuco voor een kennismakingsgesprek. Meer tips over verzekeringen lees je in Bossy’s Time tot en met het Self Issue. Bestel je exemplaar hier.

Omslagbeeld: Artem Podrez via Pexels