Vandaag de dag is het niet gemakkelijk om klanten aan je bedrijf of product te binden. Er bestaan nochtans voldoende manieren om dat te doen. Één ervan is het inzetten van merkambassadeurs. Content creator Evelyn legt uit hoe je dat succesvol aanpakt.

Say what?

Merkambassadeurs of brand ambassadors zijn mensen die de mogelijkheden van je product of dienst kennen, graag over hun ervaringen communiceren en zo potentiële klanten inspireren. Hun enthousiasme schept vertrouwen bij de twijfelende consument. Meerdere onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten vaker tot een aankoop overgaan op basis van aanbevelingen door familie of vrienden. Merkambassadeurs worden met plezier het gezicht van jouw merk of product, soms zelfs op exclusieve basis. In dat laatste geval zullen ze tijdens de samenwerking met jouw bedrijf geen andere merken of producten aanprijzen.

Het enthousiasme van brand ambassadors werkt aanstekelijk en schept vertrouwen bij de twijfelende consument.

Influencer marketing

Veel bedrijven zetten vandaag in op influencer marketing. Bij deze vorm van marketing schakel je personen in die een groot bereik of engagement hebben op sociale media. Influencers boksen, in ruil voor een gratis product of dienst en een eventuele betaling, leuke promofilmpjes en creatieve beelden in elkaar en delen die met hun volgers. En geef toe: een bekende kop die jouw product of dienst promoot, is zeker mooi meegenomen. Maar het kan ook anders. Influencer marketing is immers slechts één van de pistes die je kan bewandelen.

Een bekend gezicht inzetten als merkambassadeur? Dat kan, maar het is slechts één van de pistes die je kan bewandelen.

Zoek het niet te ver

Dacht je bijvoorbeeld al aan je eigen werknemers, partners of investeerders? Zij kennen de cultuur en de waarden van je bedrijf en weten die perfect over te brengen. Bovendien staan ze dicht bij (potentiële) klanten en weten ze zo misschien meer gevoelige snaren te raken. Maar ook klanten en fans zijn een goede keuze. Zij hebben je product of dienst al gebruikt en kunnen hun ervaringen dus waarheidsgetrouw delen.

Spreek daarom eens met je medewerkers of ga op zoek in je klantenbestand en pik er de klanten uit met wie je een klik voelt. Besluit je om met influencers te werken? Scroll dan eens door je socialemediakanalen en let daarbij op ‘fans’ die regelmatig op jouw posts reageren of ze zelfs delen. Bekijk ook welke content die personen op hun account plaatsen. Ligt die in lijn met de waarden van jouw bedrijf? Sluit de content aan bij het product dat ze uiteindelijk zullen promoten?

Bij de selectie van merkambassadeurs wordt nog al te vaak gefocust op een groot aantal volgers, vooral wanneer wordt samengewerkt met influencers. Toch is dit niet dé doorslaggevende factor bij het succesvol inzetten van een brand ambassador. De reacties, likes en shares en dus het engagement dat een post uitlokt, is minstens even belangrijk. Dit engagement zal doorgaans omgekeerd evenredig zijn met het aantal volgers. Bij kleinere accounts ligt het dus vaak iets hoger dan bij accounts met enkele tien- tot honderdduizenden volgers.

Zoek het niet te ver. Een merkambassadeur kan ook een werknemer of een trouwe klant zijn.

Tips & tricks

Voordat je je in de wereld van de brand ambassadors stort, is het belangrijk om te weten dat het opbouwen van zo’n netwerk veel tijd vraagt. Je moet dus bereid zijn om er die tijd in te investeren én het project door te zetten. Om die opdracht tot een succesvol einde te brengen, geven we nog drie concrete tips mee:

  • Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf overtuigd is van het nut van de merkambassadeurs. Als niet iedereen achter dit type marketing staat, heeft het weinig zin om het op te zetten.
  • Denk goed na over de boodschap(pen) die je de wereld in wil sturen via jouw brand ambassadors en geef hun een concrete briefing over de zaken die ze zeker moeten vermelden.
  • Ook jij als merk bent verantwoordelijk voor een goede werking van het ambassadorship. Vraag daarom feedback aan je ambassadeurs. Wat werkt wel of niet? Plaatsen ze te weinig of te veel berichten? Zorg dat de brand ambassadors niet de enigen zijn die communiceren. Tweerichtingsverkeer is belangrijk.

Beeld: Daria Shevtsova via Pexels

Focus bij het selecteren van een brand ambassador niet op het aantal volgers en hecht meer belang aan het engagement bij zijn of haar posts.