“Ik ben destijds gewoon met marketing begonnen maar merk dat het nu niet meer werkt.” Heel wat bedrijven springen op de marketingkar zonder eerst een goede basis te leggen. Maar, lieve ondernemer, marketing is niet iets waar je ondoordacht, out of the blue, zomaar aan begint. Ondanks het feit dat marketing een proces van trial en error is, heb je een basis nodig om de juiste keuzes te maken. Hoe? Dat legt Bossy’s marketingexperte Evelyn Verzelen je uit.

Een marketingstrategie is het fundament van al jouw toekomstige marketingactiviteiten. Nee, ik ga hier niet goochelen met SWOT-analyses of andere marketingtermen. Dat zou ons ook veel te ver leiden en eerlijk waar: er zijn leukere én kortere manieren om jou op weg te helpen. Stel jezelf deze tien essentiële vragen en je weet meteen welk marketingpad jij bewandelt.

1. Wat doe je?

Een goede marketingstrategie begint bij jouw onderneming. Wat doe je? Veel ondernemers herleiden het antwoord op die vraag vaak tot bijvoorbeeld: ‘We maken aromatische kaarsen’ of ‘We bieden stress coaching aan’. Het antwoord op die vraag moet echter breder zijn dan dat. Weet dat mensen vandaag denken in problemen waarvoor ze een oplossing zoeken. In geval van voorgaande voorbeelden gaan mensen allicht zoeken naar middeltjes tegen stress. Beter is dus om te zeggen: ‘We verminderen stress door middel van aromatische kaarsen. Het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde geuren stress tot een minimum kunnen herleiden. Daarom bestaat ons assortiment geurkaarsen uit volgende geuren: …’ of ‘We helpen mensen die sinds enkele jaren of maanden fysieke klachten ervaren door stress. Door middel van stresscoaching helpen we hoe zij beter om kunnen gaan met stressfactoren.’ Door op die manier te definiëren wat je met je bedrijf doet, bepaal je al de hoofdboodschap waarmee je op een later moment gaat communiceren.

2. Wie wil je bereiken?

Een doelgroep is voor elk bedrijf anders. Denk dus zeer goed na wie je met je product of dienst wil bereiken. Zo zijn er heel wat bedrijven die een zeer brede doelgroep hebben omdat wat ze aanbieden zogezegd voor iedereen toegankelijk is. Andere bedrijven hebben dan weer een zeer specifieke doelgroep omdat hun product of dienst specifiek is. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter je die zal bereiken. Is dat bij jou niet het geval? Dan is dat geen enkel probleem, alleen zal je wat dieper moeten graven naar de boodschap die je van je concullega’s onderscheidt.

3. Waarom moeten mensen jouw product of dienst kopen?

“Omdat het goed is”, telt hier niet mee. We zijn op zoek naar goed onderbouwde redenen. Waarin onderscheidt je bedrijf/product/dienst zich bijvoorbeeld van je concullega’s? Prijs kan een onderscheidende factor zijn maar er zijn nog zoveel andere zaken zoals garantie of de samenstelling van het product. Probeer heel duidelijk te omschrijven hoe en waarom jouw aanbod beter is dan dat van hen. Zo bepaal je de USP’s (Unique Selling Proposition ofwel een eigenschap van je product, service, merk of bedrijf die je onderscheidt van je concurrent) die je onder jouw hoofdboodschap onderbrengt.

4. Komt de verkoopprijs overeen met de toegevoegde waarde die je biedt?

Je hebt ongetwijfeld zeer goed nagedacht over de prijszetting van jouw product of dienst. We vragen je hier om die oefening nog eens te maken. Je weet nu waarin je je onderscheidt van je concullega’s. De toegevoegde waarde van jouw product of dienst is dus duidelijk. Stel jezelf nu de vraag of de prijs die je bepaald hebt effectief overeenkomt met die toegevoegde waarde. Of beter nog: zal de potentiële klant die prijs willen betalen?

5. Hoe krijgen mensen jouw product in handen? Hoe lever je jouw diensten?

Als je een product of dienst verkoopt, moeten potentiële klanten natuurlijk weten waar ze het kunnen kopen of bestellen én hoe ze het uiteindelijk krijgen. Specifieer daarom via welke kanalen mensen het kunnen aankopen: webshop, winkel, dealers, …

6. Hoe ziet jouw verhaal eruit?

Tegenwoordig draait marketing om zoveel meer dan de USP’s van een product of dienst. Je moet er zowaar een verhaal rond creëren, een beleving. Gebruik bovenstaande vragen en antwoorden om jouw verhaal op te bouwen. Je zal zien dat je, mits wat sleutelen, tot een consistent geheel komt.

7. Hoe ga je jouw verhaal verspreiden?

Eens je verhaal helemaal op punt staat, moet je je bedenken via welke kanalen je het zal vertellen. Dit onderdeel is een struggle voor veel ondernemers. Elk bedrijf lijkt tegenwoordig bijvoorbeeld een Facebook- of Instagramaccount te hebben. De druk om ook op deze kanalen aanwezig te zijn, is dus groot. Maar als je doelgroep zich niet op die kanalen bevindt, moet je daar niet op inzetten. Zoek dus uit op welke kanalen je doelgroep op zoek gaat naar oplossingen, antwoorden. Op welke kanalen zoeken ze bevestiging of ze al dan niet de juiste beslissing gaan nemen? Op die kanalen moet je aanwezig zijn en daar moet je optimaal en maximaal op inzetten. Geen zorgen als dat niet allemaal online is. Veel bedrijven bereiken potentiële klanten ook via traditionele media zoals radio of magazines. Doe wat voor jou werkt!

8. Op welke manieren zorg je ervoor dat potentiële klanten converteren?

Op het einde van de rit draait het om één ding: verkoop! Je kan ervoor kiezen om kortingen aan te bieden maar dit constant doen is geen aanrader. Enerzijds moet je ervoor zorgen dat het conversieproces zo eenvoudig mogelijk is. Werk bijvoorbeeld met een one-page checkout in je webshop en zorg ervoor dat de klant hierbij geen tien stappen moet doorlopen. Geef de klant de mogelijkheid om een account aan te maken zodat hij bij een volgende aankoop niet weer zijn gegevens moet invullen. Zijn jouw conversies gebaseerd op een contactformulier? Zorg er dan voor dat dit zo eenvoudig mogelijk is. Vraag enkel de gegevens die je nodig hebt om de persoon in kwestie te contacteren. De rest volgt in een latere fase. Anderzijds zijn tevreden klanten het beste uithangbord voor jouw bedrijf. Verzamel dus testimonials en reviews en communiceer die via de kanalen die je eerder definieerde.

9. Hoe ga je groeien?

Als je bedrijf niet groeit, zit je met een probleem. Kopende klanten staan gelijk aan groei. Maar kopende klanten kunnen ook afhaken. Hou daarom rekening met twee factoren:

  • Terugkerende inkomsten
    Zijn er mogelijkheden om extra producten of diensten te verkopen aan bestaande klanten? Kan je een loyaliteitsprogramma uitbouwen waardoor bestaande klanten blijven kopen?
  • Instroom nieuwe klanten

Nieuwe klanten zijn essentieel voor de groei van jouw zaak. Je bekomt ze door bijvoorbeeld te adverteren. Of je ontwikkelt een programma waar bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen. Beide partijen krijgen er iets voor in ruil. Dat kan bijvoorbeeld een korting bij volgende of eerste aankoop zijn. Maar dat kan evengoed een kleine attentie zijn.

10. Wat moet dat allemaal kosten?

Op het einde van de rit heb je een zeer duidelijk beeld van je marketingplan. De enige vraag die nu nog rest: kan je het allemaal betalen? Hou hier niet alleen rekening met advertentiekosten, drukwerk, opzetten van een website of het aankopen van materiaal. Tel daar zeker ook de werkuren bij. Want of jij het nu doet of je werft er iemand voor aan: deze uren betaal je sowieso.

Welke tips pas jij deze maand nog toe? Laat het ons weten via Instagram!

Beeld: Campaign creators via Unsplah