Elk customer journey-verhaal heeft het over zes fases: awareness, interest, consideratie, purchase, retention en advocacy. Bij Bossy gooien we het over een andere boeg. We definiëren voor elke fase een type klant. Zo geven we je inzicht in hoe (potentiële) klanten denken. Vandaag: de fan.

You did it! Potentiële klanten zijn intussen kopende klanten geworden. Dit betekent dat je verkoopargumenten de juiste mensen hebben bereikt en dat je daarvoor de juiste kanalen hebt ingezet. Maar daar stopt het marketingverhaal niet.

Tot dit punt in de customer journey, heb je voortdurend ingezet op het bereiken en converteren van mensen met interesse in jouw bedrijf, product of dienst. Nu is het belangrijk om de klanten die effectief kopen niet uit het oog te verliezen. Jouw opdracht in deze fase: van een eenmalige klant een terugkerende klant maken.

De voordelen van terugkerende inkomsten voor jouw bedrijf

Terugkerende inkomsten zijn cruciaal voor jouw bedrijf. Je bouwt zo immers belangrijke, productieve en correcte klantenrelaties op. Bovendien zorgt een vast inkomen voor meer financiële stabiliteit, met minder stress en meer tijd tot gevolg. Daarnaast houdt een dergelijk businessmodel ook voor je klanten een aantal voordelen in. Zo krijgen ze het gevoel deel uit te maken van een groter geheel, profiteren ze mee van het feit dat jij meer tijd hebt om je product of bedrijf te optimaliseren en krijgen ze vaak meer dan waar ze voor betalen.

Verlies je kopende klanten niet uit het oog. Zij zorgen voor terugkerende inkomsten.

Hoe creëer je terugkerende inkomsten?

Afhankelijk van je bedrijf, product of dienst zijn er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat klanten blijven terugkeren.

1/ Remarketing

Remarketing is een doeltreffende manier om meerverkoop te realiseren, mits je het niet op een opdringerige manier doet. Stel: je verkoopt iemand een laptop via een webshop. Dan kan je de klant er net voor de aankoop aan herinneren dat hij ook een toetsenbord, muis of laptophoes aan zijn winkelmandje kan toevoegen. Daarnaast kan je de koper nadien advertenties met deze producten tonen. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook, Instagram of Google. Remarketing is ook perfect geschikt voor mensen die een ledenprogramma willen promoten of serviceformules aanbieden.

Gebruik remarketing om een mooie meerverkoop te realiseren.

2/ Ledenprogramma’s

Ben je consultant of coach? Heb je een populair product waarrond je bijvoorbeeld ook tips kan delen? Dan is een ledenprogramma misschien iets voor jou. In ruil voor een maandelijkse abonnementskost kunnen klanten op een gesloten platform sessies volgen, blogs lezen, in dialoog gaan met andere leden, documenten downloaden … Zo ben je opnieuw zeker van maandelijks terugkerende inkomsten.

Ledenprogramma's tegen een maandelijkse abonnementskost bieden je klanten een meerwaarde en jou een vast inkomen.

3/ Serviceformules

Bepaalde producten en diensten lenen zich perfect tot serviceformules. Denk hier bijvoorbeeld aan elektrozaken waar je na aankoop een maandelijkse service fee betaalt voor eventuele herstellingen aan je toestel. Ook in de dienstensector kan je dergelijke formules uitwerken. Ben je grafisch ontwerper? Dan weet je dat klanten geregeld nieuw marketingmateriaal nodig hebben. In plaats van hen telkens een nieuwe offerte toe te sturen, kan je bijvoorbeeld werken met kwartaalpakketten.

Werk met vaste pakketten voor klanten die op regelmatige basis een product of dienst nodig hebben.

4/ Productabonnementen

Dit model is vooral in de Verenigde Staten populair, maar vindt nu ook zijn weg naar ons land. Denk bijvoorbeeld aan de grote retailers waarbij je jezelf maandelijks een nieuwe outfit kan laten toesturen. Ook thee is een mooi voorbeeld. Als theeliefhebber kan je je abonneren op een theedoos waarbij je elke maand een assortiment ontvangt. Zo proef je steeds iets nieuws zonder dat je zelf naar een gespecialiseerde winkel moet. Als dienstverlener kan je deze abonnementsformules zelfs combineren met een ledenprogramma. Zo kan een grafisch ontwerper een platform ontwikkelen waarop hij tips en tricks deelt én elke maand een nieuwe template voorziet.

De andere artikels in de reeks over de customer journey lees je hier.

Beeld: You X Ventures via Unsplash

Ook met een maandelijkse productdoos of serviceplatform in combinatie met een ledenprogramma kan je terugkerende inkomsten genereren.