Alle customer journey-verhalen hebben het over 6 fases: awareness, interest, consideration, purchase, retention en advocacy. Bij Bossy gooien we het over een andere boeg. We definiëren voor elke fase een type klant. Zo geven we je inzicht in hoe (potentiële) klanten denken. Vandaag: de ambassadeur.
What a journey it has been! Je hebt een heleboel potentiële klanten overtuigd en sommigen zijn intussen fan van jouw bedrijf, product of dienst. Met die fans bouwde je een band op: ze geven je waardevolle feedback en bevelen je aan bij vrienden en familie. Tijd om deze fans in te zetten als ambassadeurs.
Ambassadeurs versus merkambassadeurs
Het verschil tussen ambassadeurs en merkambassadeurs? Een merkambassadeur is – volgens marketing experts – een gepassioneerde werknemer die reclame maakt voor een bedrijf, product of dienst. Hij deelt de boodschap van zijn werkgever en vertelt graag over zijn producten of diensten. Ambassadeurs laten zien dat ze hun job graag doen en daar zijn potentiële klanten gevoelig voor. Als het leuk is om ergens te werken en als werknemers zo enthousiast zijn over een product of dienst, dan moet je het een kans geven, toch?
Hoe je medewerkers kan bekeren tot overenthousiaste aanhangers, bespreken we in een volgend artikel. Hier willen we het vooral hebben over de ambassadeur: een externe partij die je als bedrijf inschakelt om reclame te maken voor jouw product of dienst. Dat kunnen zowel klanten als influencers zijn.
De voordelen van ambassadeurs
In talrijke cases van minstens evenveel reclamebureau’s werd bewezen dat het gebruik van ambassadeurs werkt.
Dergelijke samenwerkingen:
- Verhogen het aantal verkopen aanzienlijk.
- Geven je een duidelijk beeld van wat klanten willen en verwachten.
- Dragen bij tot een betere klantervaring.
- Laten zien welke aspecten je moet verbeteren.
- Kunnen je verkoopcijfers aanzienlijk verhogen.
Tijd dus om jouw fans in te zetten als ambassadeurs.
De klant als ambassadeur
Een ambassadeur is niet noodzakelijk de klant die de meeste aankopen verricht. Het kan ook je allereerste klant zijn. De klant die op jaarbasis misschien niet veel koopt, maar wel overal verkondigt hoe tevreden hij of zij is met jouw product of dienst. Dat is waar het om draait: een ambassadeur is verliefd op jouw bedrijf, producten of diensten. Hij of zij begrijpt als geen ander waar jouw merk voor staat en wil dat met iedereen delen. Een ambassadeur voorziet je van waardevolle feedback over je producten, de markt en de concurrentie en is iemand die als het ware je beste vriend zou kunnen zijn.
Influencer marketing
Je kan er ook voor kiezen om influencers in te schakelen, iets wat vooral in de retailsector wordt gedaan. Influencers bestaan in alle vormen en maten, maar waar hou je rekening mee bij het zoeken van de juiste match?
- Een influencer moet perfect aansluiten bij de mindset van je bedrijf en de boodschap die je uitdraagt. Verkoop je bijvoorbeeld ecologische producten? Zoek dan een influencer die daar mee bezig is.
- Voorzie een duidelijke briefing voor de influencers die je inschakelt: wat is de boodschap die ze aan hun volgers moeten meegeven, moeten ze bepaalde hashtags gebruiken, in welke periode moeten ze de content produceren en posten …
- Maak in de briefing ook duidelijk dat een vergelijking met concurrerende producten uit den boze is en voorzie eventueel een periode waarin de influencer niet met concurrenten mag samenwerken.
- Hou in je voorraad rekening met het feit dat je gratis producten moet opsturen.
- Influencers met een groter bereik vragen naast gratis producten ook een vergoeding. Hou hier rekening mee in je marketingbudget.
Een ambassadeur inschakelen
Of je nu werkt met klanten of influencers, je kan ambassadeurs op heel wat verschillende manieren inzetten:
- Laat hen producten testen en reviewen.
- Creëer (video)testimonials met jouw ambassadeurs in de hoofdrol.
- Laat hen content en promoties delen via social media.
- Laat ambassadeurs nieuwe producten testen nog voor ze gelanceerd worden.
- Stuur hen gratis producten toe die ze in hun omgeving en via social media kunnen promoten.
De opties zijn eindeloos, maar hou jouw bedrijf, product of dienst steeds in het achterhoofd. Je ambassadeurs én hun communicatie moeten uitstralen waar jij als bedrijf voor staat. Kies dus steeds voor acties én ambassadeurs die honderd procent bij jouw bedrijf passen.
De andere artikels in de reeks over de customer journey lees je hier.
Beeld: You X Ventures via Unsplash