Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien beste lessen. Hoog tijd om ook eens een man aan het woord te laten in deze populaire rubriek. We belden met niemand minder dan Jürgen Ingels die net het boek ’50 lessen voor ondernemers’ uitbracht. Aan interessante inzichten dus geen gebrek. Heb je je notitieboekje bij de hand?
Wie is Jürgen?
Het grote publiek leerde Jürgen kennen tijdens het tv-programma ‘Leeuwenkuil’ op VIER. Jürgen was die West-Vlaming met een hart voor technologie. En hoewel velen denken dat hij iets in die richting gestudeerd heeft, heeft hij eigenlijk een diploma politieke en sociale wetenschappen. Hij is de motor achter verschillende start- en scale-ups en oprichter van het SmartFin-fonds dat groeiende technologiebedrijven financiert en bijstaat.
1/ Doe iets wat je graag doet én waar je goed in bent
Zowel privé als professioneel amuseer ik me al heel mijn leven. Ik werk hard, maar geniet ook van wat ik realiseer. Laat dat een eerste les zijn: doe wat je graag doet. Daar stopt het echter niet. Zorg ook dat je iets doet waar je goed in bent. Wat ik heel vaak zie, voornamelijk bij vrouwen, is dat ze ergens goed in zijn en dan toch nog aan de wereld willen bewijzen dat ze die andere taak, waar ze minder sterk in zijn, ook succesvol kunnen afronden. Waarom je tijd en energie verspelen? Stel dat je zoon thuiskomt met een geweldig rapport. Alleen biologie is wat minder: een vijf. Je laat ‘m focussen op dat vak en bij een volgend rapport komt hij thuis met een zeven. Hierdoor verloor hij de andere vakken, waarvoor hij vorig rapport nog goed scoorde, uit het oog. Gevolg: hij nivelleert. En er is niets mis met nivelleren als je concurreert met de mensen onder kerktoren. Maar als je wil concurreren met de wereld, dan moet je uitblinken en durven kiezen voor dat ene talent: dat wat je graag én goed doet.
2/ Koop een scanner
Levensles 38 in mijn boek is een hele eenvoudige: koop een scanner. Ondernemen heeft wat mij betreft met twee dingen te maken: passie en geloofwaardigheid. Dat laatste kan je kopen door een scanner aan te schaffen vanaf dag één. (lacht) Op die manier zorg je voor structuur in de chaos die eigen is aan de start-upfase. Alle belangrijke documenten die je ontvangt, kan je meteen scannen en klasseren, van arbeidscontracten tot samenwerkingsovereenkomsten. Zo gaat er niets verloren wanneer je verhuist en heb je meteen alle documenten bij de hand wanneer een potentiële investeerder ernaar vraagt.
3/ Mijd dure meetings
Wanneer je bedrijf groeit, geraak je makkelijk verstrikt in een web van meetings. De ene is al noodzakelijker dan de andere, maar ze duren bijna allemaal veel te lang. Omdat ik er na een tijdje genoeg van had, ontwikkelde ik simpele software die berekende hoeveel een meeting kostte op basis van de aanwezigen. Dat heeft de meetingcultuur binnen mijn eerste bedrijf Clear2Pay aan banden gelegd. Wees jezelf ervan bewust hoe je je agenda vult en denk twee keer na voor je uren doorbrengt in een vergaderzaal met vijftien anderen.
4/ Verkoop, vandaag nog
Wanneer ben jij met je product de straat op gegaan? Toen het nog niet af was, of toen het helemaal perfect was? De kans is groot dat je meer voelt voor dat laatste antwoord. Ik raad je aan om daarmee te stoppen, want perfect is niet altijd het beste. Verkoop je product, vandaag nog, zonder het tot in de puntjes uit te werken. Zo voorkom je dat je met een kant-en-klaar product de markt bestormt terwijl niemand erop zit te wachten.
5/ Structureer je sales pipe
Ik zei al dat ondernemen en chaos onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als alles te gestructureerd is, werkt het niet. Op vlak van sales is het echter wél belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Ik heb de gewoonte om elke maand een overzicht van alle gewonnen en verloren deals te maken. Die rangschik ik van groot naar klein. Zo hou ik voeling met de klantenlijst. Het is belangrijk om te weten wie je belangrijkste klanten zijn, waarom een deal is afgesprongen en in wie je extra moet investeren.
“Geen enkel bedrijf gaat rechtstreeks naar de top. Ondernemen is voor iedereen een rollercoaster, met geweldige ups en downs.” – Jürgen
6/ Stel een board samen
Velen denken dat een board iets is voor grote bedrijven, maar ik raad je aan om vanaf dag één eentje samen te stellen. Het was nog nooit zo makkelijk om mensen hiervoor te contacteren, zowel in binnen- als buitenland. We zijn online vergaderen nu toch gewoon. (lacht) Denk je dat je bedrijf nog te klein is? Dan zeg ik je dat dat niet zo is. Voor iemand met een groot bedrijf en heel wat ervaring is het interessant om, als board member, voeling te houden met de nieuwste ontwikkelingen. Voor jou is de expertise en het netwerk een mooie meerwaarde. Een board boost ook je geloofwaardigheid naar investeerders toe.
7/ Hang samen aan de bar
Wanneer je bedrijf groter wordt, is het belangrijk dat mensen met elkaar in contact (blijven) komen, weliswaar op een veilige manier. In elk kantoor waar ik gewerkt heb, heb ik een bar laten installeren. Niet omdat ik niet zonder bier kan, maar omdat ik het positieve effect van ‘samen iets drinken’ geweldig vindt. Na samen op vrijdag aan de bar te staan, zal het salesteam de problemen niet meer afschuiven op de IT’ers, of visa versa, maar zullen ze sneller de telefoon nemen om met elkaar de overleggen en samen tot een oplossing te komen.
8/ Zorg beter voor jezelf
Ik ben er niet fier op, maar ik heb alle stresssymptomen al wel eens voorbij zien komen tijdens mijn carrière. Na een zoveelste stressaanval wees mijn vrouw me erop dat ik beter voor mezelf moest zorgen. En gelijk had ze. Ik heb acht jaar geleden het boek ‘Eat, move, sleep’ van Tom Rat ontdekt, dat vol fijne inzichten staat over voeding en gezondheid. Ik lees het elke jaar nog twee keer. Ik heb het ook al aan ontzettend veel mensen cadeau gedaan. Sinds ik beter voor mezelf zorg, let ik er ook op dat ik minstens acht uur slaap. En elke dag fiets ik een halfuur op mijn hometrainer terwijl ik televisie kijk. Mocht ik dat niet doen, dan zou ik minstens tien kilo dikker zijn.
9/ Onderschat geluk niet
Je moet in het leven ook wel wat geluk hebben. Deze niet onbelangrijke factor wordt vaak onderschat. Ik ken heel wat fantastische ondernemers die geen geluk gehad hebben en daardoor gepercipieerd worden als een mislukking. Dat is jammer, want wat mij betreft zijn het echt goede ondernemers. Ze hebben gewoon pech gehad. Of je geluk kan aantrekken? Ik geloof dat je je kansen kan optimaliseren. Maar er zijn altijd factoren, zoals bijvoorbeeld corona, die roet in het eten kunnen gooien.
10/ Geef nooit op
Geen enkel bedrijf gaat rechtstreeks naar de top. Ondernemen is voor iedereen een rollercoaster, met geweldige ups en downs. De tendens is stijgend, maar dat merk je pas op lange termijn. Dat er af en toe een diep dal zit in je ondernemersparcours, kan je bijna niet vermijden. Dat is ook niet nodig, want hier leer je uit. Het leven is veel te kort om bij de pakken te blijven zitten. Als man word je gemiddeld tachtig, waarvan je misschien veertig jaar actief aan het werk bent. Verspeel dus niet teveel tijd aan zagen en ongelukkig zijn, daarvoor is het leven echt te kort!
Benieuwd naar de andere levenslessen van Jürgen Ingels? Bestel zijn boek hier.