Wil je meer zelfzekerheid ervaren wanneer je aan prijszetting doet? Dan is het interessant om deze zes factoren toe te passen binnen je onderneming. Ontdek hier de interessante tips en inzichten van Robin van Prijszetting.be.
1/ Aanbod
Definieer wat je precies aanbiedt en op welke manier je dat doet. We willen allemaal onze klanten ondersteunen, maar wist je dat je een aanbod op verschillende manieren kan presenteren? Er zijn cursussen, workshops, een-op-eengesprekken…
2/ Positionering
Welke indruk wil je aan (potentiële) klanten meegeven? Wil je exclusief overkomen? Dan heb je een extra reeks aan marketinginspanningen nodig om aan bepaalde verwachtingen te voldoen. Denk aan indrukwekkende communicatieboodschappen tot verpakkingen. Een laagdrempelige positionering kan interessanter zijn voor je onderneming maar houdt eveneens enkele beperkingen in. Zo moet je meer mensen bereiken want de meesten zullen niet geïnteresseerd zijn om meer voor je product of dienst te betalen. Ontdek wat je focus is. Dat kan bijvoorbeeld een sublieme service, innovatie, exclusiviteit of iets helemaal anders zijn.
Voorbeeld
Hetzelfde product zoals een juweel kan zowel laagdrempelig als hoogstaand worden gepositioneerd. Het ene juwelenmerk focust op jonge koppels die met een juweel op maat willen trouwen. Het andere merk denkt eerder aan uitzonderlijke juwelen voor vrouwen die al mogen terugdenken aan een mooie carrière en zichzelf willen verwennen. De focus, budgetten en doelgroepen van de twee merken zijn volledig verschillend, het product is in grote lijnen hetzelfde. Waarom? Omdat deze merken kiezen voor een andere positionering binnen dezelfde markt.
3/ Doelgroep
Wie is je ideale klant? Maak binnen je doelgroep verdere onderverdelingen. Een verfijndere doelgroep betekent prijzen die beter
Voorbeeld
“De zes factoren zijn volledig met elkaar verweven wanneer je tot een interessante prijszetting wil komen.”
– Robin
4/ Meerwaarde
Voorbeeld
5/ Concurrentie
ven worden met een duidelijk contrast vaak niet meer overwogen omdat klanten kiezen voor wat je onderneming zo specifiek en eigen maakt.
Voorbeeld
6/ Kosten
Voorbeeld
Goed om te weten
Je merkt het misschien al. De verschillende factoren zijn volledig met elkaar verweven wanneer je tot een interessante prijszetting wil komen. Daarnaast mag je niet de link met productie, marketing en verkoop vergeten. Deze drie elementen gaan helemaal in hand met de zes bovenstaande factoren. Wil je hogere prijzen voor je producten of diensten vragen? Dan stem je marketing- en verkoopacties daarop af zodat klanten de hogere prijzen beter accepteren.
Heb je het gevoel dat je nog dieper op deze onderwerpen wil ingaan? Bekijk dan het aanbod van STREVER om tot een doordachte prijsstrategie te komen
Beeld: Seppe Kuppens Media