Keuzes maken we allemaal continu. Kiezen we ervoor om te ondernemen of net niet? Blijf je alleen aan de slag of werk je binnenkort samen met een team? Het resultaat van verschillende mogelijkheden: keuzestress. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan is HR-professional Desiree Lagerburg van HR2DAY er om samen met je enkele knopen door te hakken.

Samen met haar team ondersteunt Desiree Lagerburg van HR2DAY kmo’s in personeelszaken: van aanwerving tot ontslag en alles daartussen. De komende maanden laat ze haar licht schijnen op enkele interessante topics. Deze maand: nieuw talent aanwerven.

Verschillende ondernemers gaan van start en groeien stevig door waardoor ze snel voor een keuze staan: blijf ik alleen werken of stel ik een team samen? Wees je ervan bewust dat dit een keuze is. Je hoeft je onderneming niet per se groter te maken met een nieuwe werknemer. Wil je toch iemand aanwerven? Dan helpen deze tips van Desiree je verder op weg.

#1 Wie wil je in je team?

Denk even na welk profiel je wil aanwerven. Kies je voor iemand met veel ervaring of iemand kneedbaar die nog geen ervaring heeft? Of ga je samenwerken met jongeren in de vorm van een leercontract? Het grote voordeel hiervan: de lagere kost. Een mogelijk nadeel: je moet tijd vinden om je nieuwe teamlid grondig te begeleiden. Is dit je eerste werknemer en wil je snel schakelen en doorgroeien? Dan is die laatste keuze niet meteen de beste optie.

Naast het soort contract is het belangrijk om te achterhalen voor welke functie je iemand zoekt en hoeveel uren hij of zij de tijd zal krijgen om het takenpakket uit te voeren. Veel mogelijkheden en dus veel vragen die naar boven komen. Mijn gouden tip: eerst denken en dan doen. (lacht) Deze oefening helpt je op weg: neem een wit papier en schrijf daar alle taken op die je op dit moment zelf uitvoert. Markeer daarna de taken die je graag doet. De taken die overblijven, zijn de taken die je wil delegeren aan iemand anders. Op basis van de taken heb je alvast een ruwe taakomschrijving gemaakt. Die omschrijving vul je verder aan met soft skills zoals bijvoorbeeld vriendelijkheid of eigenschappen die je graag terugziet in een werknemer. Het resultaat is een vacature met een duidelijke omschrijving van het takenpakket en het gewenste profiel.

Stel het takenpakket op door alle taken te noteren die je vandaag zelf uitvoert. Markeer vervolgens de taken die je graag doet. De taken die overblijven, zijn taken die je kan uitbesteden.

#2 Welke kandidaat kies ik?

Elke sollicitant heeft zijn kwaliteiten. Om de juiste keuze te maken, ontdek je best op voorhand welke kwaliteiten je bedrijf op dit moment nodig heeft. Neem voor je deze beslissing maakt de tijd om te bedenken welk loonpakket je aan je favoriete kandidaat kan voorstellen. Tip: je hoeft niet voor één kandidaat te gaan. Misschien is het voor je onderneming meer opportuun om twee deeltijdse profielen aan te werven met elk hun kwaliteiten dan één voltijdse medewerker die een manusje van alles moet spelen. Is dit de goedkoopste optie? Nee, niet altijd maar misschien is dat net wat je bedrijf nodig heeft.

Misschien is je bedrijf beter af met twee deeltijdse werknemers met elk hun kwaliteiten, dan met een manusje van alles.
Desiree
© LIESJE BROCKLEY PHOTOGRAPH

“Een uitgebreid onthaal zorgt voor goede afspraken en dus een vlotte samenwerking.”
– Desiree

#3 Hoe onthaal je een nieuwe werknemer?

Een goed onthaal betekent voor mij dat je op de eerste dag van je nieuwe collega meer vertelt dan de klassiekers zoals: “Hier is je bureau en daar is de koelkast.” Bij een goed onthaal is er een uitgebreide voorbereiding en een onthaalbrochure. Je maakt tijd om dit alles samen met je nieuwe talent te overlopen. Daarnaast maak je goede afspraken. Een uitgebreid onthaal vraagt tijd, maar resulteert zonder twijfel in een vlotte samenwerking.

Zelf neem ik bij de opstart van een nieuwe medewerker altijd een halve dag de tijd om samen een kopje koffie te drinken en de onthaalbrochure en klantenlijst te overlopen. Na dat moment ga ik samen met de werknemer naar de werkplek om te tonen hoe het softwarepakket werkt, waar de medewerker info vindt en hoe onze bedrijfsstructuur in elkaar zit.

Bij een goed onthaal is er een uitgebreide voorbereiding en een onthaalbrochure. Je maakt tijd om dit alles samen met je nieuwe talent te overlopen.

Tot slot: blijf investeren in een goede samenwerking

Garandeer een uitstekende manier van samenwerken door regelmatig gesprekken in te plannen. Praten met je team is zo belangrijk! In Bossy’s Let It Go Issue vertel ik meer over de strategische momenten van die gesprekken en over hoe je al vanaf de start kan inspelen op het loslaten van een medewerker, als dat ooit nodig is.

Voel je dat een samenwerking toch niet meer zo vlot verloopt? Dan denk je best aan een eventueel afscheid. Gedemotiveerde werknemers te lang aan het werk houden binnen je onderneming is moordend voor je bedrijf. Zij halen de kwaliteit van het werk naar beneden, zijn een last voor de rest van het team en wegen alleen maar door op je loonkost. Ga je over tot een ontslagprocedure of niet? Ook hier heb je een keuze. De vele mogelijkheden zorgen vaak voor een overweldigend gevoel. Laat je daarom omringen door professionals die je advies geven indien nodig. De koffie staat hier klaar! (lacht)

Voel je dat je hulp kan gebruiken bij de personeelszaken en loonadministratie van je onderneming? Neem dan contact op met HR2DAY voor een kennismakingsgesprek. Meer HR2DAY? Volg hen via Instagram voor hapklare info!

Beeld: Liesje Brockley Photograph

Volg HR2DAY op Instagram voor een blik achter de schermen en praktische info over personeelszaken