Netwerken, een must maar tegelijk ook een hindernis voor heel wat ondernemers. De één vindt het vreselijk, de ander kan er maar niet genoeg van krijgen. Wij vroegen drie Bossy lezers naar hun ervaring met netwerken.
Even een korte kennismaking: wie ben je en wat doe je precies?
Emma: Ik ben Emma Liekens, 32 jaar oud en ik werk voor Kommaf als freelance social media marketeer. Daarnaast geef ik Conversation Management aan de Thomas More Hogeschool in Geel.
Alexa: Mijn naam is Alexa Vandendael. Ik ben 25 jaar en woon in Puurs-Sint-Amands. Met mijn Meraki Events & Styling, verzorg ik de organisatie en styling van corporate en private events.
Fien: En ik ben Fien Moeyaert, 31 jaar oud en kom uit Wingene. Funky Monkey is de webshop waarop ik kwalitatieve en trendy tweedehandskledij en gadgets voor baby’s en kinderen verkoop.
“Hoewel ik er al sterk in gegroeid ben, blijft het leggen van een eerste contact vaak een uitdaging.” – Emma
Hoe belangrijk is een sterk netwerk voor jullie?
Alexa: Als eventplanner is mond-tot-mondreclame voor mij cruciaal. Dankzij een sterk netwerk, kom ik sneller met potentiële klanten in contact.
Fien: Voor mij is netwerken onlosmakelijk verbonden met ondernemen. Maar ook privé steun ik sterk op mijn netwerk. Het is een verzameling mensen die, elk op hun eigen manier, iets aan mijn leven toevoegen. Van vrienden en familie, tot kapitaalhouders en concullega’s.
Emma: Klopt! Een sterk netwerk is zoveel meer dan nieuwe connecties leggen. Tijd investeren in bestaande relaties is voor mij minstens even belangrijk.
In welke mate steunen jullie op jullie netwerk?
Emma: Toen ik vroeger een bedrijf had, focuste ik me op het inhoudelijke, terwijl mijn zakenpartner het klantencontact en de verkoop op zich nam. Sinds ik freelancer ben, behoren die aspecten ook tot mijn takenpakket. Eerst schrikte het me af maar nu kan ik er echt energie uit halen.
Alexa: Ik ben nog niet zo lang bezig en begin stilaan een netwerk op te bouwen. Het was me wel meteen duidelijk hoe belangrijk dit is. Niet alleen om meer omzet te draaien, maar ook voor een leuke babbel of wat bemoedigende woorden.
Fien: Toen ik het voorbije jaar door een zware periode ging – meer hierover in Bossy Magazine SS19 – hebben vooral vrienden, familie en mijn gezin een belangrijke rol gespeeld. Nu ik alles op professioneel vlak terug op de rails probeer te krijgen, kwam ik dankzij mijn netwerk bij een goeie webdesigner terecht. Via sociale media leer ik ook geregeld mama’s kennen die via mij hun tweedehands spullen willen verkopen.
“Onbewust netwerken is voor mij een tweede natuur. Omdat ik zo gepassioneerd ben door mijn werk, vertel ik er vaak honderduit over.” – Fien
Is netwerken voor jullie een tweede natuur of eerder een uitdaging?
Alexa: Voor mij blijft het voorlopig een uitdaging. Online gaat het heel vlot en haal ik steun en advies uit hulpgroepen voor ondernemers. Als het over netwerkevents gaat, merk ik dat er iets me voorlopig tegenhoudt om te gaan.
Emma: Dat kan ik helemaal begrijpen. Het leggen van een eerste contact blijft vaak een uitdaging, hoewel ik er intussen al sterk in gegroeid ben. Door voor de klas te staan, sta ik nu sterker in mijn schoenen.
Fien: Het onbewuste netwerken is voor mij een tweede natuur. Omdat ik zo gepassioneerd ben door mijn werk, vertel ik er vaak honderduit over en zo komen er geregeld nieuwe opportuniteiten uit de bus. Geplande netwerkevents zijn dan weer niet mijn ding. Ik hou niet van smalltalk en gesprekken die geforceerd aanvoelen.
Hoeveel tijd spendeer je maandelijks aan netwerken en hoe vul je die tijd in?
Fien: Omdat ik mijn netwerk heel ruim zie en vooral onbewust netwerk, is het heel moeilijk in tijd uit te drukken. Er gaat geen dag voorbij waarop ik niet over mijn zaak vertel of online connecties onderhoud.
Alexa: Bij mij neemt netwerken gemakkelijk een uurtje per dag in beslag. Ik zie het niet gewoon als connecties maken maar als een mogelijke inkomstenbron. Ze zeggen niet voor niets: “Your network defines your net worth”.
Emma: Toen ik als freelancer begon, nam ik me voor tijd te reserveren voor netwerkevents. Zodra mijn agenda begon vol te lopen, was het helaas één van de eerste zaken die plaats moest maken. Om dat te compenseren probeer ik dagelijks een paar minuten uit te trekken voor LinkedIn. Af en toe lukt het me ook eens om naar een netwerkevent te gaan.
“Face-to-face kan je altijd een meer persoonlijke band opbouwen.” – Alexa
Ben je tevreden met de tijd die je aan netwerken spendeert en de manier waarop je het doet?
Emma: Grote netwerkevents hebben me al een aantal keer teleurgesteld dus wil ik me in de toekomst focussen op meer kleinschalige en vakgerichte evenementen met een interessant programma. Ook samen een theetje drinken of co-worken zijn uitgelezen momenten om relaties te versterken.
Fien: Ik ben heel tevreden met mijn spontane manier van netwerken en de onverwachte meevallers die ik zo al had. In de toekomst wil ik graag meer mensen ontmoeten die goed zijn in het administratieve en financiële aspect van ondernemen.
Alexa: Mijn focus ligt momenteel vooral op online netwerken. De volgende stap zijn de fysieke netwerkevents. Face-to-face kan je altijd een meer persoonlijke band opbouwen.
Om af te sluiten: wat is jullie ultieme netwerktip?
Emma: Het klinkt cliché, maar wees vooral jezelf en stap nooit op iemand af met als doel hem/haar als klant binnen te halen. De push-strategie waarbij je meteen met verkoopspraatjes start, werkt al lang niet meer. Het tonen van je passie werkt veel aanstekelijker.
Fien: Klopt, keep it simple & natural. Vertel over je zaak in je eigen woorden en leer geen voorgemaakte pitch uit je hoofd. Zo gaat het spontane aspect van een gesprek verloren.
Alexa: Onthou dat iedereen, uit om het even welke sector, er baat bij heeft een sterk netwerk op te bouwen. En een advies dat ik dringend zelf moet opvolgen: stap eens uit je comfortzone en ga naar een live event!
Zin om je netwerk uit te breiden? Stuur Emma, Alexa en Fien dan eens een berichtje via Instagram.
Foto: Katy Belcher via Unsplash