Iedereen kent ze wel, de kleine lettertjes. Die algemene voorwaarden vervat in ellenlange clausules, met veel juridisch jargon in een piepklein lettertype. Een noodzakelijk kwaad wanneer je als klant een offerte moet goedkeuren of een online aankoop doet. Als ondernemer zoom je er toch beter eens op in. Eveline Van den Abeele, online juridisch dienstverlener, vertelt je waarom. 

Bescherm jouw belangen

Dat je als ondernemer ook op de details moet letten, bewijst het belang van de kleine lettertjes. Die kleine lettertjes kunnen jou namelijk heel handig van pas komen. Hoe moet je reageren als iemand last minute annuleert en het bestelde product eigenlijk zo goed als klaar is? Wat als nodige informatie niet tijdig wordt aanleverd? Heeft een klant twee maanden na levering van het product nog recht tot klagen? En waar moet je je klant voor de rechtbank dagen in geval van een niet-betaling van facturen? Dit en nog vele andere – veelal benarde – situaties kunnen aan bod komen in algemene voorwaarden. Je kan daarin de contractuele relatie met jouw klant dus mooi afbakenen. Het komt professioneel over én je dekt je in voor mogelijke problemen in de toekomst. Je algemene voorwaarden opstellen is echter niet zo evident als je zou denken. Het is immers geen kwestie van alle clausules in jouw voordeel te schrijven.

Algemene voorwaarden voor consumenten

Hoe pak je het dan wel aan? De wetgever heeft over de jaren heen heel wat beschermingsregels voor de consumenten opgelegd. Vele regels kunnen teruggevonden worden in het Wetboek Economisch Recht. De meest gekende zijn de zogenaamde zwarte bedingen. Het zijn clausules die absoluut verboden zijn in de relatie met consumenten. Zo mag je bijvoorbeeld geen onredelijk korte termijn bepalen om gebreken aan het geleverde product op geldige wijze te melden. Verder kan je de consument ook niet binden voor onbepaalde termijn zonder een duidelijke vermelding van een redelijke opzeggingstermijn. Je mag de prijs van een product ook niet plots verhogen wanneer de consument via bankdomiciliëring wil betalen.

Hou je algemene voorwaarden vooral down-to-earth, duidelijk en leesbaar. Schrijf ze op maat van jouw onderneming en doelgroep.

De regels rond business-to-bussinessactiviteiten

Tot voor kort bleven de regels voor business-to-businessactiviteiten – relaties tussen ondernemingen – beperkter. In het eerste kwartaal van dit jaar werd door het parlement een wetgeving aangenomen met betrekking tot oneerlijke praktijken tussen ondernemingen. Het doel? Handelsbetrekkingen tussen economische spelers meer in evenwicht brengen. Het wordt bijvoorbeeld als misbruik beschouwd om als grote keten een kleine leverancier ertoe te verplichten onverkochte waren terug te nemen.

Duurzaam contracteren

In een tijd waarin de consument en de behoeften van die consument centraal staan, kan het juridische luik niet langer genegeerd worden. Besteed als ondernemer dan ook voldoende tijd aan jouw juridische documenten, of neem iemand onder de arm die je hierin kan bijstaan.

Benieuwd naar het volledige artikel? Bestel dan nu Bossy’s Planning Issue.

Beeld: Green Chameleon via Unsplash