Je kan je onderneming op verschillende manieren klaarmaken voor de toekomst: via medewerkers of innovatie, maar ook via duurzaamheid. Klinkt goed! Maar hoe houd je jouw onderneming op een duurzame manier op de rails in een maatschappij die voortdurend verandert? Karolien zocht het uit.

Wat verstaan we onder duurzaamheid?

Duurzaamheid is een containerbegrip geworden dat door velen anders geïnterpreteerd wordt. Voor sommigen draait het om de levensduur van een product, voor anderen ligt de nadruk op het ecologische aspect. In de meeste literatuur spreekt men over het zoeken naar een balans tussen drie factoren: People, Planet en Profit. Duurzaamheid staat met andere woorden voor de manier waarop we voorzien in onze behoeften zonder dat we mens, milieu of de economie in gevaar brengen, nu én in de toekomst. Als we het specifiek over de duurzaamheid van je onderneming hebben, wordt vaak de term ‘MVO’ gebruikt. Dat staat voor ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’.

Als de 3 P's (People, Planet en Profit) in evenwicht zijn, ben je goed bezig op vlak van duurzaamheid.

Tips voor een meer duurzame aanpak

Sta jij wel eens stil bij de impact van jouw beslissingen op de maatschappij? Hoe dan ook, als ondernemer kom je voor tal van keuzes te staan. Wil je dat een beslissing future proof is, dan kies je best voor een duurzame, en dus maatschappelijk verantwoorde, optie. Ga je net als De Kringwinkel, Ecover of Tesla nog een stapje verder? Dan zit duurzaamheid zelfs verweven in het DNA van je onderneming. Al hoef je niet te panikeren wanneer je nog niet zo ver staat. Neem de verschillende aspecten van je onderneming onder de loep en bekijk wat (nog) beter kan. Hier zijn alvast een aantal concrete tips.

1/ Duurzame energie

Denk jij eraan om alle toestellen uit te schakelen en de lichten te doven voor je jouw werkplek verlaat? Prima, want dat is goed nieuws voor het milieu én jouw portemonnee. Maar kijk ook eens naar je energieleverancier. Bolt is het eerste Belgische energieplatform dat werkt met honderd procent groene stroom. Je koopt je energie van een lokale, groene verstrekker naar keuze. En die is niet duurder dan de gemiddelde leverancier.

2/ Ecologisch inrichten en aankopen

Voor het inrichten van je shop of kantoor, of het aankopen van kantoormateriaal, productverpakkingen of relatiegeschenken bestaat er tegenwoordig een uitgebreid milieuvriendelijk aanbod. En ja, ecologisch kan ook hip zijn! Ga maar eens kijken bij Mondial Gifts of Re-bag. Of spring eens binnen in de gloednieuwe Ace & Tate winkel in Antwerpen, ingericht met lokaal afval, en laat je inspireren door de schoonheid ervan.

3/ Eerlijke werkomstandigheden

Werk je samen met leveranciers of een atelier in het buitenland? Wees er dan zeker van dat werknemers er goed behandeld worden en loon naar werk krijgen. Communiceer hier ook over met je klanten. Ze zullen trots zijn op hun aankoop bij een onderneming die sociale waarden hoog in het vaandel draagt. Ben & Jerry’s werkt bijvoorbeeld zo veel mogelijk met Fairtrade-gecertificeerde ingrediënten waardoor lokale boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Bovendien werkt hun Europese fabriek volledig op groene stroom en investeert het bedrijf in herbebossingsprojecten.

4/ Groen transport

Op welke transportmiddelen doe jij een beroep? Dat je wat vaker het openbaar vervoer kan nemen, ligt voor de hand. Maar heb je al eens een groenere koerierdienst overwogen? Zo vormen de fietskoeriers van Cargo Velo een snel en flexibel alternatief voor gemotoriseerd transport in Gent, Antwerpen en Brussel.

5/ Stevige partners

Wanneer je partnerships aangaat, vraag dan naar de waarden van je partner. Hebben jullie een gelijkaardige visie, dan is de kans groter dat jullie relatie een lang leven beschoren is.

Of je nu al grote of kleine stappen nam op de duurzaamheidsladder, elke stap omhoog is een stap in de goede richting.

Keep your eyes on the prize

Let op, het is niet al goud wat blinkt. De term ‘duurzaam ondernemen’ wordt ook wel eens ten onrechte gehanteerd. Zo doen sommige ondernemingen zich meer maatschappelijk verantwoord voor dan ze in werkelijkheid zijn om hun imago hoog te houden. Greenwashing heet dit fenomeen. Ga daarom aan de slag, maar blijf eerlijk en authentiek. En keep your eyes on the prize. Hoe meer impact je kan maken, hoe beter!

Beeld: Chris Lee via Unsplash

Ga aan de slag, maar blijf eerlijk en authentiek. Doe je bedrijf niet meer maatschappelijk verantwoord voor dan het in werkelijkheid is.