Structuur is niets voor jou, daar ben je veel te chaotisch voor. Je werk is eerder ad hoc, dus een planning volgen zit er ook niet in… Of toch wel? Structuurcoach Shelley is ervan overtuigd dat iedereen gestructureerd kan werken, ook als je de grootste chaoot ooit bent. Ze countert je uitvluchten waarom structuur in je zaak niet mogelijk zou zijn.  

Grote kans dat je wel eens (lees: vaak) hebt geroepen hoe chaotisch je wel niet bent. Je hebt al meerdere malen geprobeerd om daar verandering in te brengen, maar niets blijft écht hangen. Zodra het drukker wordt, val je toch weer terug in oude gewoontes en patronen. Daardoor ben je overtuigd: structuur is niets voor jou.

Hoe vaker je die overtuiging toe herhaalt, hoe meer het waar wordt. Je brein kan namelijk geen onderscheid maken tussen wat feit en fabel is. Dus als je met regelmaat roept dat structuur er niet inzit voor jou, dan neemt je brein dit na verloop van tijd als waarheid aan. Die positieve affirmaties zijn niet voor niets een trend tegenwoordig. Op vlak van structuur en je bedrijf runnen werkt dit net zo: herhaal liever dat er voor jou wél kans is op een enigszins gestructureerd leven en je gaat er steeds meer in geloven. En dus meer openstaan voor mogelijkheden die je anders niet zou proberen!

Structuur is altijd mogelijk

Ik durf je te garanderen dat er, ook in je bedrijf en sector, structuur mogelijk is. Op een manier die bij jou past. Er zijn een hoop ‘ad hoc beroepen’ op de wereld waarin mensen alsnog niet zijn overgeleverd aan de chaos. Denk bijvoorbeeld aan de brandweer; zij weten van tevoren niet wanneer er brand uitbreekt. Maar wanneer het alarm afgaat, rennen ze niet in chaos ongecoördineerd rond. Ze weten precies welke stappen er ondernomen moeten worden, wie wat moet doen en op welke manier. Er zijn protocollen en workflows. Dus waarom zou dat voor jou niet werken? 

Overal is een oplossing voor te vinden wanneer je goede workflows hebt. Deze zorgen ervoor dat er minder chaos is en dat, wanneer het er wel is, je precies weet hoe daarmee om te gaan. Nu weet ik dat veel ondernemers bij het lezen hiervan denken “maar bij mij is het anders, want…” gevolgd door een reden waarom een standaard proces in je geval niet gevolgd zou kunnen worden. Je kan van tevoren niet weten wanneer een extra opdracht binnenkomt. En dat is logisch. Waar je wel invloed op hebt is hoe de samenwerking wordt ingevuld en verloopt.

Je kan van tevoren niet weten wanneer een extra opdracht binnenkomt. En dat is logisch. Waar je wel invloed op hebt is hoe de samenwerking wordt ingevuld en verloopt.

Bij mij is het anders, want…

“Mijn werk is van nature ad hoc”

Mogelijk heb je klanten die vaak met nieuwe opdrachten komen of heel veel vragen aan je stellen. Je kan van tevoren niet weten wanneer een extra opdracht binnenkomt. En dat is logisch. Waar je wel invloed op hebt, is hoe de samenwerking wordt ingevuld en verloopt. Je kan bijvoorbeeld al bij de start aangeven wanneer je klant nieuwe opdrachten kan doorgeven en binnen hoeveel uur je die kan oppakken. Zo kan je makkelijker en realistischer ad hoc to do’s in je planning opnemen.

Wanneer je mailbox en WhatsApp uitpuilen van de vragen, is het een oplossing om eerder in de samenwerking de vragen al te beantwoorden vóórdat ze ontstaan. Maak een veelgestelde vragen-document voor je klanten die je aan het begin toestuurt, of stel een overzichtelijke uitleg op van hoe de samenwerking in zijn werk gaat. Hiermee voelt je klant zich echt geholpen en gezien! 

“Ik doe veel maatwerk”

Lever je vooral maatwerk? Ook dan is structuur creëren mogelijk. Het algemene proces heeft namelijk wel terugkerende elementen. Stel dat je een interieurarchitect bent en een klant elke keer een andere stijl in haar huis wil hebben, welke kleuren er moeten terugkomen en welke ruimtes ze opnieuw ingericht wil hebben. Dan ga je alsnog door eenzelfde proces: informatie van de klant verzamelen, creatieve inspiratie opdoen, een eerste ontwerp maken, feedback vragen en ga zo maar door.

Het maakt niet uit hoe je het creatieve deel invult; je algemene proces verloopt altijd in een bepaalde volgorde. Daardoor kan je alsnog structuur aanbrengen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je op tijd feedback ontvangt van je klant en daar niet drie weken op zit te wachten, terwijl je eigenlijk na een week al verder had gewild omdat het je anders in de problemen brengt met andere projecten die bijna starten.

“Ik moet altijd bereikbaar zijn en krijg veel telefoontjes tussendoor”

In een eerder artikel sprak ik al over de misvatting dat je als ondernemer altijd bereikbaar moet zijn. We staan als mensen veel te veel ‘aan’. Als je veel moet bellen voor je werk dan is het verstandig om hierin grenzen te stellen. Wanneer ben je voor wie bereikbaar, en waar mogen die gesprekken over gaan? Je kan veel vragen al beantwoorden voordat ze ontstaan en zo latere inkomende oproepen voorkomen. Daarnaast helpt het om helder te communiceren via welk kanaal je contact wil hebben en hoe vaak. Kunnen ze je overal voor bellen? Of heb je inhoudelijke vragen liever op de mail en word je alleen gebeld in geval van nood? Als je hierin geen grenzen stelt en ze aanhoudt, word je al gauw onder de voet gelopen wanneer je bedrijf en klantenbestand groeit.

Structuur is voor iedereen mogelijk, wat voor bedrijf je ook hebt. Ben je benieuwd naar hoe je dit in de praktijk kan toepassen? Ik geef een gratis online masterclass ‘Slimmer Werken’ waarin ik je help naar een gestructureerder bedrijf op een manier die bij je past. Kijk hier wanneer de masterclass plaatsvindt en schrijf je gratis in.

Beeld: Studio Phylicia