Het is leuk bedacht, die werkdag van acht uur, maar het is steeds minder van deze tijd. Boeken zoals ‘The 4-Hour Workweek’ worden steeds populairder en iedereen is op zoek naar hoe je meer kan doen in minder tijd. Het aantal gewerkte uren staat namelijk niet per se gelijk aan de mate van productiviteit. Ook structuur hero Shelley trapte regelmatig in die valkuil. Gevolg: het onnozele gevoel dat ze tot vijf uur moest doorwerken om tevreden te zijn. Daarom deelt ze graag haar drie tips om productief te zijn zonder naar de gewerkte uren te kijken!
Weg met de 9-to-5 mentaliteit
Een punt dat we vaak terugzien in vacatures: “geen 9-to-5 mentaliteit”. Al wordt er dan (helaas) vaak bedoeld dat je het geen probleem vindt om wat langer door te werken als er veel te doen is. Ik wil het graag omgooien; het is ook geen probleem om minder te werken dan van negen tot vijf. Het gaat niet om die veertig uur aantikken in de week. Waar het wél om gaat, is dat je doelgericht aan de slag bent, je productiviteit hoog houdt en vooral voldaan bent wanneer je je laptop dichtklapt. Of dat nu in dertig uur is of in zestig, dat maakt niet uit. Dat ga jij behalen met de volgende drie tips.
Door je to-dolijst te beperken tot maximaal drie taken, dwing je jezelf om eerst de belangrijke zaken aan te pakken.
TIP 1/ Drie belangrijke to do’s per dag
In plaats van een eindeloze to-dolijst die je nooit helemaal lijkt af te kunnen vinken, schrijf je één tot maximaal drie belangrijke to do’s per dag op. Hou ze de hele dag in zicht door ze bijvoorbeeld op je beeldscherm te plakken of in een notitieboekje dat je open naast je laat liggen. Dit is waar je op focust, deze taken wil je écht afkrijgen. Je zal tevreden zijn als je dit in ieder geval afkrijgt. Wanneer dat afgevinkt is en je daarna nog extra taken wegwerkt, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Dat is bonus!
Door je to-dolijst te beperken tot maximaal drie taken, dwing je jezelf om eerst de belangrijke zaken aan te pakken. Als dat niet het geval is, zijn we namelijk al gauw geneigd om kleine, losse taakjes te doen om die lijst maar korter te maken en snel dingen af te vinken. Dat zijn vaak echter niet de taken die impact hebben op jouw bedrijf of die je een voldaan gevoel geven. Daarom is het slimmer om je te richten op een klein aantal taken die wel het verschil maken.
Benieuwd naar meer? Lees het volledige artikel in Bossy’s Mommy Issue.
Beeld: Kim van Klaveren / Cloveur