Je zit aan je bureau, hebt twee uur ingepland om een taak af te werken, maar komt er gewoon niet toe. Herkenbaar? De tijd dat tijd de nieuwe luxe was, is volgens Stijn Geeraets, één van Fosbury & Sons’ founders, voorbij. Hij pleit resoluut voor focus in een leven dat doorloopt, ook op de werkvloer. 

Wanneer ik op de vooravond van dit interview mijn agenda bekijk, heb ik instant zin in de nieuwe week. Dat mijn maandag start bij Fosbury & Sons, zit er ongetwijfeld voor iets tussen. Ik heb er afgesproken met Stijn Geeraets, één van de bezielers die samen met Maarten Van Gool en Serge Hannecart het nieuwe werken vormgeeft. De rit naar Antwerpen is geen pretje, maar de energie die me bij aankomst in de WATT-toren overvalt, maakt alles meteen goed. “Van belichting over kunstwerken tot materialisatie: alles doet vermoeden dat hier meer aan de hand is”, weet Stijn Geeraets. En gelijk heeft hij. Hier werken is geen straf, maar een bewuste keuze. “Bedrijven, zowel grote als kleine, die zich hier vestigen, appreciëren onze sterke focus op levenskwaliteit. Enerzijds zijn wij hun oplossing op vlak van kantoorhuisvesting en anderzijds betekenen we zo veel meer. Het is als ondernemer of bedrijf namelijk heel verleidelijk om in de val van sociaal isolement te trappen. Door vier muren aan te bieden, die we meteen ook doorbreken, creëren we een platform dat zowel professioneel als privé interacties aanwakkert, maar dat ook individuele focus toelaat. De war for talent gaat vandaag immers niet alleen over geld, maar ook over de levenskwaliteit die je als bedrijf aanbiedt.” 

Fosbury_Sons_Bossy
V.l.n.r.: Serge Hannecart, Stijn Geeraets en Maarten Van Gool geven samen het nieuwe werken vorm. © FREDERIC VERCRUYSSE

“We zijn vandaag bijna vergeten hoe we ons moeten focussen.”

– Stijn

Het concept ‘kantoor’

Hoewel Fosbury & Sons een gevestigde waarde lijkt, gingen de deuren van de Antwerpse vestiging Harmony pas een paar jaar geleden voor het eerst open. “Het was vooral een dosis gezonde inspiratie en frustratie die aan de basis lag van dit project”, lacht Stijn. “Mensen investeren vandaag bewust heel wat geld in een droomwoning of -wagen of spenderen het aan een zomervakantie of restaurantbezoek. Vreemd als je bedenkt dat we het grootste deel van de dag doorbrengen op kantoor, een concept dat al decennialang meegaat en amper in vraag wordt gesteld. Het is een grijze, grauwe en pragmatische omgeving zonder meer. We vertoeven er niet graag, blijkt uit onderzoek. Zonde, toch? Daarom hebben we onszelf één eenvoudige vraag gesteld: ‘Waarom ziet een kantoor eruit zoals het eruitziet?’ Al snel zagen we waar wij het verschil konden maken. Mochten Geeraets, Van Gool en Hannecart een manifest hebben opgesteld, dan kwam het woord ‘ontzorgen’ er meermaals in voor. “We voorzien deeloplossingen op vlak van mobiliteit, tailoring maar ook technologie, door in samenwerking met Sennheiser hoofdtelefoons aan te bieden die het achtergrondgeluid filteren. Focus is zo ontzettend belangrijk, het is de nieuwe luxe.” Was tijd dat niet? 

Joggen in het zoniënwoud

“We zijn vandaag bijna vergeten hoe we ons moeten focussen”, gaat Stijn verder. “Vroeger zochten we naar manieren om meer tijd te creëren, maar ik ondervind hoe langer hoe meer dat die tijd niets waard is als ik ‘m niet optimaal kan benutten. Snel afgeleid zijn, door notificaties, omgevingsgeluid of collega’s, is een ziekte van de tijd. Daarom zoeken we bewust naar manieren om focusmomenten te creëren.

Wil je graag het volledige interview met Stijn lezen? Ga dan naar onze webshop en haal Bossy’s Planning Issue in huis voor meer inzichten én focus. 

Beeld: Jeroen Verrecht