Geniale ideeën, nog grotere doelen en geweldige plannen: als ondernemers gaat ons vuurtje ervan aan. Vol energie en ambitie ga je ermee aan de slag, maar ad-hocverzoeken, een overvolle agenda of planning die uitloopt gooien je plannen regelmatig in het water. Je focus glipt weg en je doelen schuiven ongewild weer vooruit. Hoe zorg je dat je gefocust blijft op de doelen die belangrijk voor je zijn? Tijdswinstexpert Shelley Barendregt deelt drie belangrijke goal killers en hoe je ze vermijdt.

Krijgen we niet alles gedaan wat we willen, dan geven we vaak een gebrek aan focus de schuld. “Als ik me minder af laat leiden, krijg ik meer gedaan en kan ik wel aan mijn doelen werken!” Herkenbaar? In de realiteit ligt de oorzaak vaak niet aan hoe productief of scherp we op een dag zijn, maar aan een ander soort focus: de bredere focus in je bedrijf. Hoe besteed jij dagelijks je tijd, energie en aandacht? Er zijn drie belangrijke valkuilen onder ondernemers, die killing zijn als je gefocust wil blijven op je doelen. 

1/ Alleen focussen op de korte termijn

Hoe zie jij jezelf, je bedrijf en je leven voor je over drie jaar? En hoe dragen je dagelijkse to-do’s nu bij aan die langetermijnvisie? De meeste ondernemers staan hier te weinig bij stil en raken daardoor makkelijk verstrikt in de dagelijkse chaos. Een ad-hocklusje hier, een onverwacht verzoekje daar… Het voelt als nodig en dringend in het moment, maar draagt vaak niet bij aan je grote doelen. Verschuif je je focus naar de lange termijn, dan kan je plannen vanuit wat je wil bereiken, in plaats van wat ‘moet’. En dat geeft je ruimte en een laserfocus op je doelen.

Start je met plannen vanuit je doelen, kijk dan kritisch naar welke acties het meest verschil maken in het behalen hiervan. Volgens het Pareto-principe komt 80% van je resultaat uit 20% van je acties. Het scherp krijgen van wat deze needle movers binnen jouw bedrijf zijn, doe je met deze handige oefening. Je zal zien dat je tijd en omzet exploderen als je focus niet langer verdeeld is over twintig verschillende taken en plannen. 

2/ Je focus laten leiden door ad-hoctaken

Niets is zo killing voor de focus op je doelen als ad-hocverzoeken, opstapelende berichtjes van klanten en een non-stop rinkelende telefoon. Je opdrachten duren langer dan nodig en wanneer je dan eindelijk toekomt aan je eigen plannen word je wéér gestoord. De grens van je focus (en geduld) wordt continu opgezocht, maar er iets van zeggen is vaak lastig. Je wil je betalende klanten immers graag zo goed mogelijk helpen. 

Toch is het aan jou om je grenzen aan te geven. Zonder grenzen weet jouw klant ook niet wat oké voor jou is en wat niet. Het gevolg zijn last minute verzoekjes, die jij (in hun ervaring) vervolgens snel en met liefde beantwoordt. Ze zijn zich dus van geen kwaad bewust. 

Communiceer daarom duidelijk over hoe je het best bereikbaar bent en wat wel en niet binnen je werk valt. Dit zorgt voor minder ruis op de lijn en daarmee meer focus voor je eigen doelen. Daarnaast is het ook fijn voor je klanten, omdat ze zo precies weten wat ze van je kunnen verwachten en nooit iets hoeven te missen.

3/ Je uitsluitend focussen op taken die geen tijd opleveren

Levert wat jij doet, je extra tijd op? Veel ondernemers zien de uren in hun dag als iets absoluuts: het zijn er altijd 24 die, met wat productieve focus, zo goed mogelijk besteed kunnen worden. We zien geld compleet anders: we besteden met liefde 10 euro aan advertenties als we er 50 euro omzet voor terugkrijgen. Wist je dat het met tijd net zo werkt? Ga je je tijd zien als een middel waar je met een kleine investering meer van kan creëren, dan verandert je hele manier van ondernemen. 

Neem als voorbeeld je inbox. Je besteedt waarschijnlijk regelmatig twee uur aan het wegwerken van ongelezen mailtjes. Of – wanneer je virtueel assistent of VA je hierbij helpt – aan het beantwoorden van vragen waar zij zich geen raad mee weet. Na die twee uur houd je er niets aan over, behalve waarschijnlijk een nog langere to-dolijst. Besteed in plaats daarvan die twee uur eens aan het optimaliseren van je VA’s workflow of aan het zorgen dat je klanten je niet meer voorpardon my French – elke scheet mailen. Het kost je diezelfde twee uur, maar bespaart je daarna met gemak twee uur of meer per week. Tijd waarmee je met ongestoorde focus aan jouw doelen kan werken.

Als je deze goal killing valkuilen leert herkennen en vermijden, zal je verbaasd zijn over de extra tijd, energie en aandacht die je overhoudt voor je doelen. Wil je nog meer focus op en ruimte voor je doelen creëren? Shelley geeft regelmatig een gratis masterclass voor ambitieuze experts, waarin ze je leert om wel acht tot twintig uur per week te besparen om aan je bedrijf te werken. Schrijf je hier in!

Beeld: WYLD WAVE Studio