Je hebt net je zaak opgestart en na enkele brainstormsessies heb je een ondernemingsnaam gevonden. Je reserveert onmiddellijk een domeinnaam en socialemediaprofielen voor je bedrijf. Na zes maanden blijkt dat er in Nederland al een onderneming met dezelfde naam en activiteiten bestaat en die vraagt je om je naam aan te passen. Wat doe je dan? Online juridisch dienstverlener Eveline gaat in gesprek met KOB Kortrijk, een bureau gespecialiseerd in de bescherming van intellectuele eigendom. Dankzij hun vijf tips registreer je jouw merk correct. 

Is mijn merk registreren een meerwaarde? 

Een jeansbroek van Levi’s® herkennen we aan twee elementen: de rode tab, maar ook het gestikt patroon op de achterzak onderscheidt een Levi’s®-broek van andere jeansbroeken. Levi’s® liet beide tekens als merk registreren. Toen Levi’s® opmerkte dat HEMA-jeansbroeken op de markt bracht met hetzelfde patroon, namen zij actie. Niet veel later moesten alle broeken uit de rekken genomen worden en betaalde HEMA een schadevergoeding aan Levi’s®. Niet alleen grote spelers beschermen hun merk. Ook als start-up of kmo is het registreren van je merk een meerwaarde voor je bedrijf en activa: een geregistreerd merk versterkt niet alleen je positie tegenover de concurrentie, maar het wekt ook vertrouwen bij klanten. De registratie van je merknaam of logo zorgt ervoor dat je sterk staat ten aanzien van gebruik of misbruik door derden.

1/ Ga voor een wijze merknaam

Een merknaam mag niet beschrijvend zijn voor de producten of diensten die je onder het merk aanbiedt, alsook geen eigenschap of doelpubliek hiervan beschrijven. Vandaag zullen voorbeelden zoals Delicious’ voor koekjes en ‘Juicy’ voor sapjes niet meer aanvaard worden. Exclusiviteit op woorden zoals deze kan namelijk niet toegekend worden aan één onderneming. Een juridisch sterk merk is een merk dat onderscheidend is. Denk dus out of the box wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe merknaam. Haal inspiratie uit bijvoorbeeld vreemde talen, andere sectoren of woordspelingen. Geef je creativiteit alle ruimte en experimenteer. 

2/ Dubbelcheck de beschikbaarheid 

Het is belangrijk om na te gaan of je merknaam nog beschikbaar is. Indien een andere onderneming een identieke of overeenstemmende merknaam al geregistreerd heeft, kan dit een obstakel zijn voor je merkaanvraag. Daardoor moet je op zoek naar een nieuwe naam. Wanneer je bij de start van de zoektocht naar een goede merknaam een onderzoek laat uitvoeren naar de bestaande geregistreerde merknamen, vermijd je mogelijke conflicten in de toekomst. De gevolgen hiervan zijn niet mals: denk maar aan producten uit de rekken halen, schadevergoeding, reputatieschade en andere situaties die je als ondernemer liever vermijdt. 
Raadpleeg het merkenregister om zeker te zijn dat de merknaam nog niet in gebruik is. Beperk je onderzoek niet tot identieke merken.

3/ Kies de correcte klasse

Alle diensten en producten worden ingedeeld in klassen. Iedere klasse vertegenwoordigt een groep van producten of diensten waar de onderneming haar merk wenst aan te verbinden. Een merknaam voor voeding hoeft bijvoorbeeld geen belemmering te zijn voor een identieke merknaam voor software. De producten zijn zo verschillend dat een consument hierdoor niet zal denken dat beide producten van dezelfde onderneming komen. Kies bij het indienen van je merk meteen de correcte klassen. Belangrijk om te weten is dat je deze omschrijving achteraf niet meer kan aanpassen. De gekozen diensten bepalen de beschermingsomvang van je merk. 

4/ Registreer je merk in de regio waarin je actief bent

Registreer je merk in het territorium waarin je actief bent of zal zijn in de nabije toekomst. Let op: het defensief afschermen van de markt zonder enige activiteiten op die markt wordt niet toegestaan. Kies voor een registratie in de Benelux, de Europese Unie of voor een registratie buiten de Europese Unie via het Internationaal Systeem of via nationale merkregistraties. 

5/ Dien je aanvraag op tijd in

De registratie van je merk zorgt voor exclusieve rechten en dit voor tien jaar lang. Goed om te weten is dat de bescherming van je merk eeuwig kan hernieuwd worden. Om concurrenten bewust te maken dat je merk geregistreerd is, raden KOB Kortrijk en ik je aan het ®-teken te gebruiken. Hou de gebruiksbewijzen van je merk bij want deze kunnen in eventuele rechtsprocedures van pas komen. Na registratie is het ook essentieel om de nieuwe merkaanvragen op te volgen, al dan niet via een erkend externe dienstverlener. Door nieuwe merkaanvragen die een inbreuk vormen op je geregistreerd merk tijdig op te sporen, vermijd je eventuele lange rechtsprocedures.  
Gebruik het ®-teken pas wanneer je merk geregistreerd is.

Welke tips zijn nieuw voor je en zal jij binnenkort toepassen? Laat het ons weten via Instagram.

Beeld: Lilartsy via Unsplash