Wil je jouw droom waarmaken? Dan is een realistisch financieel plan één van de middelen om daar te geraken. Geen noodzakelijk kwaad dat, eens afgedrukt, verdwijnt in een lade om nooit meer het daglicht te zien. Hoe en wanneer stel je dit best op? En wat moet er naast inkomsten en uitgaven verder in staan? Yves Huyghebaert, kmo-adviseur bij KBC, geeft tekst en uitleg bij de cijfers.
“Je financieel plan is een substantieel onderdeel van je volledige businessplan”, gaat Yves Huyghebaert van start. “Het kadert in een groter geheel en is de logische financiële uitwerking van een conceptuele business die in kaart is gebracht, bijvoorbeeld via het Business Model Canvas. Laat het dus niet liggen, maar maak het op nog voor je een eurocent hebt uitgegeven. Velen stellen het uit omdat ze niet weten hoe ze eraan moeten beginnen of bang zijn voor de confrontatie. Een financieel plan toont immers zwart op wit of je droom slaagkansen heeft of niet. Maar is het net niet dat wat je wil weten voor je er je geld en tijd in steekt?”
“Je eigen kritische blik en ervaring zijn onmisbaar.”
Indien je plan goed is opgesteld en doordrongen is van je eigen visie en realistische verwachtingen, kan het volgens Yves een blijvend werkinstrument zijn voor langere tijd: “Het is belangrijk dat je als ondernemer (in wording) deze taak niet uitbesteedt, maar er zélf werk van maakt. Je kan je uiteraard altijd laten bijstaan door een financiële instantie of boekhouder, maar je eigen kritische blik en ervaring zijn onmisbaar. Maak zo’n plan ook niet op omdat het moet, om het daarna ergens – samen met je huwelijkscontract – weg te stoppen in een lade en nooit meer boven te halen. Laat jouw plan net de basis zijn die je maandelijks of per kwartaal aan de realiteit aftoetst. Kloppen je initiële veronderstellingen? Of heb je één en ander onder- of overschat? En waar kan je bijsturen?”
Je financieel plan in vier stappen
Uit ervaring weet Yves dat een financieel plan vaak heel eng bekeken wordt, zowel door ondernemers als door experts. Alsof alleen de inkomsten en uitgaven genoeg zijn om een kritisch beeld te vormen van een onderneming voor de komende drie jaar. “Een sterk financieel plan vertaalt je businessmodel, inclusief waardepropositie, klanten, infrastructuur en financiën, in waardevolle cijfers”, aldus Yves.
In Bossy’s Planning Issue loodst Yves je mee door de vier onderdelen waaruit jouw plan kan bestaan. Benieuwd? Bestel je exemplaar hier.
Beeld: Mikhail Nilov via Pexels