Heel wat vrouwen voelen zich als een koorddanser op de lijn tussen assertief en arrogant. En dus wordt er gecommuniceerd met de handrem aan. Alsof vrouwen niet competent en aardig kunnen zijn in één zin. Resultaat: we komen onzeker en onduidelijk over. Tijd voor actie. 

1/ Zeg niet te snel sorry

Er zijn momenten waarop een welgemeende sorry op z’n plaats is, maar heel vaak is sorry overbodig. Verontschuldig je dus niet te pas en te onpas. Zoals: ‘Sorry, maar mag ik eens iets vragen’, of ‘Sorry, zou ik even mogen passeren’. Laat de verontschuldiging weg en je vraag klinkt meteen veel krachtiger. 

Een gewoonte veranderen kost tijd. Kies daarom één gewoonte die je echt wenst aan te passen en start hiermee.

2/ Minimaliseer niet

De woorden ‘gewoon’ en ‘alleen’ gaan vaak samen met nieuwsgierig. ‘Ik wil gewoon eens kijken hoever je staat’, of ‘Ik ben alleen nieuwsgierig’, alsof je jezelf moet verantwoorden voor je interesse in iemands werk of de stand van zaken van een project. Door de woorden gewoon of alleen te gebruiken, minimaliseren we onze boodschap onterecht. 

3/ Trek je mening niet in twijfel

Misschien is een bijwoord dat de kracht van wat je wilt zeggen, ondermijnt. We gebruiken het vaak onbewust, vooral wanneer we ons oncomfortabel voelen over wat we gaan zeggen. ‘Misschien is het beter wanneer we dat niet doen’, is snel ontkracht door een ‘Ik denk het niet’. Zeg liever: ‘Het is beter dat…’, en laat misschien achterwege. 

Zoek een buddy met wie je je gewoontes deelt. Bij voorkeur een collega die je kan beoordelen wanneer je aan het werk bent.

“Voor heel wat vrouwen is de lijn tussen assertief en arrogant erg dun. Alsof vrouwen niet competent en aardig kunnen zijn in één zin.”

4/ Neem je tijd

Time is money, dat klopt, maar je pitch starten met ‘Mag ik vijf minuutjes van je tijd’, geeft eerder het gevoel dat wat je gaat zeggen weinig tijd of woorden waard is. Uiteraard is het prettig dat je kort en bondig kan zijn, maar dat moet je niet op voorhand aankondigen. Het klinkt heel anders wanneer je zegt: ‘Ik wil je graag vertellen over mijn start-up.’ Wanneer je het waard bent, nemen mensen de tijd. 

Het gaat er niet om je eigen manier van communiceren overboord te gooien, maar om de negatieve patronen uit je communicatie te filteren.

5/ Het leven is geen musical

Wanneer we een vraag stellen, hebben we vaak de neiging om aan het einde van onze zin de hoogte in te gaan. Hierdoor bewandelen we de lijn tussen iets zeggen en iets vragen. Uit research blijkt dat iemand die dit toepast, onzeker overkomt. Iets op een grappige manier zeggen, al zingend of al lachend, heeft hetzelfde effect. Let erop dat je de inhoud voor zich laat spreken. 

Meer weten over krachtige communicatie? Je leest er alles over in Bossy Magazine FW18 Start-up Issue.

Beeld: KOBU Agency via Unsplash