Als Dorien denkt aan emoties op het werk, dan denkt ze aan al die keren dat ze te horen kreeg dat ze feedback niet persoonlijk moest nemen. Ze zijn ontelbaar. Net als de lichte agressieaanvallen of overdreven huilbuien die daarop volgden. In deze Bossy Story deelt ze open en eerlijk hoe ze omgaat met feedback nu ze zelfstandig is. “Wat ik doe is meer dan ooit verbonden met wie ik ben. Ik geloof graag dat dat een van de redenen is waarom ik feedback niet langer als kleinerend ervaar.”

Groeimogelijkheid

Sinds ik mijn eigen baas ben, hoor ik het zinnetje over feedback persoonlijk nemen nauwelijks nog. Zie je mij al voor de spiegel staan terwijl ik tegen mijzelf te zeg: ‘Dorien, dit gaat over Bossy, maar neem het alsjeblief niet persoonlijk.’ Wat ik doe is meer dan ooit verbonden met wie ik ben. Persoonlijker wordt het niet. Ik geloof graag dat dat een van de redenen is waarom ik feedback niet langer als kleinerend ervaar, maar wel als mogelijkheid zie om te groeien.

Filter wat relevant is

Ik neem je even mee naar een gesprek van een paar weken geleden. Na een interview stelde de geïnterviewde vragen over de toekomstplannen van Bossy, gevolgd door haar feedback. Ze zal nooit de beste journalist worden, want ze formuleerde haar vragen zo dat haar eigen verwachtingen meteen kwamen bovendrijven. Vroeger zou ik hier blind voor geweest zijn en alles in het werk gesteld hebben om aan de specifieke verwachtingen te voldoen. Ondertussen heb ik geleerd dat achter feedback vaak een persoonlijke mening of zelfs agenda schuilgaat. Het is aan mij – en aan jou – om te filteren wat relevant kan zijn en wat niet.

Onderscheid subjectieve van objectieve feedback. Stel jezelf de vraag: gaat er achter deze kritiek een persoonlijke agenda schuil?

Niet vloeken maar verwerken

Zo’n filter werkt natuurlijk niet instant, tenminste, bij mij toch niet. Ik heb tijd nodig om feedback te verwerken. Want ja, soms trap ik nog in de val van de overweldiging. Bijvoorbeeld als mensen me via een berichtje op Instagram aanspreken over verzendkosten van magazines. Gevolg: ik begin te vloeken en word ontzettend destructief (lees: er moet iets kapot). Om mijzelf verwerktijd te gunnen, en te voorkomen dat ik impulsief reageer, bedenk ik een wachtzin. Iets als: ‘Bedankt voor je feedback, ik wil hier graag over nadenken en kom hier eind van de week op terug’. Ik neem die tijd niet alleen omdat ik er recht op heb, maar ook omdat ik er behoefte aan heb. En het is professioneler dan met volgeschoten ogen vloekend in de verdediging te gaan.

Gun jezelf verwerktijd door een wachtzin te bedenken, zo voorkom je dat je impulsief en onprofessioneel reageert.

Neem afstand van het gevoel dat je gekleineerd of onderuitgehaald wordt, dat maakt je veerkrachtiger.

Op zoek naar de uitdaging

Nog een reden waarom ik feedback liever even laat doordringen: zo kan ik ‘m opbreken in stukjes. Feedback bestaat namelijk uit heel wat laagjes. Wat je in eerste instantie hoort, omhult misschien een grotere uitdaging. Of opportuniteit, om het op z’n ondernemers te zeggen. Zo denk ik erover na om de kostprijs van Bossy Magazine te verhogen en de verzendkosten te laten wegvallen. Niemand klaagt namelijk over de prijs van het magazine – integendeel – terwijl de verzendkosten al vaker ter discussie stonden. Als ondernemer kan je de wetten en regels van bpost niet veranderen, maar je kan wel iets doen aan de prijszetting en perceptie van je eigen producten. Feedback welkom…

Word veerkrachtiger

Door feedback laagje per laagje te ontmantelen, zal je zien dat niet elk onderdeel ervan even belangrijk is. Dwing jezelf het gekregen advies binnen een groter geheel te zien. Neem afstand van het gevoel dat je gekleineerd of onderuitgehaald wordt, dat maakt je veerkrachtiger. Ben je helemaal uit je lood geslagen, vraag je dan af hoe je over een week, een maand of zelfs een jaar op de feedback zou reageren. Vaak is het voorval in kwestie na weken of maanden niet langer relevant. Verlies je energie, tijd of gezicht er niet aan.

Bekijk feedback binnen een groter geheel en vraag je af of je hier binnen een jaar nog wakker van zal liggen.

Ga voor constructieve feedback

En dan ook nog dit: heb je personeel in dienst, werk je met freelancers of stagiairs? Zeg dan alsjeblief niet dat ze je feedback niet persoonlijk moeten namen. Wees blij dat ze zich voor je zaak of project inzetten alsof het hun eigen business is. Merk je dat de feedback die je geeft hen raakt? Probeer samen de onderliggende oorzaak te achterhalen. Ga op zoek naar het grotere geheel. Zorg er ook voor dat elk onderdeel van je feedback constructief en relevant is en wees open zonder er een tweede agenda op na te houden.

Ik ben ontzettend naar benieuwd naar jouw feedback op dit artikel. Deel ‘m onder onze post op Facebook of Instagram.

Beeld: Frankie and Fish

Geef je feedback? Zorg dan dat die constructief, relevant en eerlijk is.