Meer en meer toonaangevende leiders gaan voor een minimalistische levensstijl. De aanleiding? Ze willen gericht hun professionele en persoonlijke doelstellingen behalen. Waarom dit ook voor jou zou werken, legt Lina je graag uit.
We want more
Iedereen die ooit al eens verhuisde, kan het beamen: de hoeveelheid spullen die een mens tijdens zijn levensloop rondom zich verzamelt, is ronduit hallucinant. Kleren, huisraad, boeken en massa’s dingen die we gemakkelijkheidshalve onder de noemer ‘rommel’ klasseren. We hebben met z’n allen nooit eerder in de geschiedenis zoveel bezittingen gehad. En nóg willen we steeds meer: meer geld, meer business, meer reizen, een groter huis, een grotere kleerkast, een duurdere wagen… De lijst is eindeloos en de lat ligt alsmaar hoger. Net daarom bereiken velen stilaan een punt van verzadiging. Het besef groeit dat meer niet noodzakelijk beter is. Sterker nog, de drang naar meer zou ons geluk zelfs in de weg staan. Tijd voor minder!
Hutje in het bos
Om al meteen een hardnekkig misverstand de wereld uit te helpen: minimalisme staat niet gewoon gelijk aan Marie Kondo-gewijs je kleerkast uitmesten, je auto wegdoen of in een hutje in het bos gaan wonen. Minimalisme is wél voor jezelf uitzoeken waar jij blij van wordt en alles wat jou daarvan afleidt kordaat uit de weg ruimen. Het is een way of life die je aanzet om je leven onder de loep te nemen en alles eens op een rijtje te zetten. Welke waarde en betekenis hebben bepaalde spullen of bezittingen precies voor jou? Wat vind jij ‘genoeg’? Ben je wel gelukkig als je zoveel uren van je dag besteedt aan die bepaalde bezigheden? Word je nu echt beter van al dat consumerisme? Of raak je er alleen maar door verstrooid en wordt je aandacht zo afgeleid van de doelen die je écht wil bereiken? De antwoorden hierop zijn altijd subjectief en volledig afhankelijk van wat jouw definitie van wat een succesvol leven is.
Minimalisme helpt om het essentiële van het overbodige te scheiden, en verscherpt je focus op wat echt telt.
Lean en mean
Hoe vertaalt dit zich nu naar je business? Diepgaande zelfevaluatie kan veel overbodige kosten aan het licht brengen. Want niet alles creëert genoeg waarde voor jou in verhouding tot de inspanning die je ervoor levert. Mogelijk ontdek je dat sommige projecten, afdelingen, klanten, partnerships of activiteiten eigenlijk niet in lijn liggen met wat je echt wil bereiken. Of erger, dat ze je zelfs belemmeren in dat streven. Ze kunnen je onderneming log maken en vertragen. Minimalistisch denken helpt je om je businessmodel lean en mean te houden, wat meestal een pak tijds- en kostenefficiënter is. Vraag jezelf dus regelmatig af waarom je doet wat je doet, en of je iets nu echt nodig hebt. Zorg je ervoor dat je team de beste versie van zichzelf kan zijn, of belemmer je hen door je processen en beslissingen? Met zulke vragen hou je steeds je langetermijnvisie voor ogen, kan je soepeler inspelen op markttrends en genereer je makkelijker meer return on investment. Je springt creatiever om met je middelen en creëert meer value. Je business moet niet zomaar klein blijven om klein te blijven, maar wel omdat dat voor jou misschien zinvol is en in lijn met je waarden en doelen. Groeien is niet noodzakelijk slecht, maar het heeft vaak wel een prijs. Kies er bewust voor of het voor jou de moeite loont om die te betalen.
Less is more
Minimalisme is een mindset die inhoudt dat je jezelf regelmatig opnieuw in vraag stelt en de dingen eerlijk evalueert. Het is een manier van denken die je visie helder maakt en versterkt. Het bespaart je tijd, geld en energie én levert je meer vrijheid op. En laat dat nu net allemaal zaken zijn waar de meesten van ons toch graag méér van zouden hebben.
Beeld: Joel Filipe via Unsplash